האמת המפחידה על סוכרת שלא מדלגת על אף אחד

מה עומד מאחורי החשק העז שלנו למתוק ואיך זה מתקשר לסוכרת? עד איזה שלב עוד ניתן להחזיר את הגלגל לאחור, וכיצד תדעי לזהות את התסמינים? כל התשובות בכתבה החשובה

כל האמת על סוכרת (צילום: שאטרסטוק)

יחסי אהבה שנאה (צילום: שאטרסטוק)

הבוקר התחיל ואת מחפשת משהו מתוק וקטן לצד הקפה? אחר הצהריים הגיע ואת חייבת לכרסם כמה עוגיות או קוביות שוקולד? הצורך במשהו מתוק עולה בדרך כלל במצבי רעב או עייפות, זו הדרך של הגוף לאותת שהוא זקוק לאנרגיה. הבעיה היא, ששפע המתוקים שמציף אותנו וכמויות הסוכר שנמצאות לא רק במזון מתוק, עלולים לגרום לאחת המחלות הקשות ביותר שיש: סוכרת.

סוכרת היא מחלה לא מתוקה, שהפכה מכבר למגיפה: על פי הנתונים, בשנים האחרונות מהווים חולי הסוכרת כ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת. על פי נתוני משרד הבריאות חיים בישראל מעל 450,000 גברים ונשים שסובלים מסוכרת סוג 2, ולפי הערכות ישנם עוד כ-200,000 ישראלים עם סוכרת שאינם מאובחנים ואינם מטופלים. יכול להיות שאת אחת מהם?

מה קורה לגוף כשחולים בסוכרת?

במצב של סוכרת מסוג 2 או במצב של טרום סוכרת הגוף אינו מצליח לנצל את כמות הסוכר שיש בדם. סוכר ופחמימות הם מקור האנרגיה של הגוף, והם מתפרקים במערכת העיכול לגלוקוז שנספג בדם. הגלוקוז מתפזר בגוף באמצעות זרם הדם, ובמקביל, הלבלב מייצר כמות מסוימת של ההורמון אינסולין שתפקידו להכניס את הסוכר לכל תאי הגוף. סוכרת נגרמת עקב כשל בהכנסת הסוכר לתאים, ובהמשך – ככל שהמחלה מתקדמת – בגלל כשל בייצור ההורמון אינסולין. התוצאה: הסוכר נשאר בדם ורמה גבוהה שלו לאורך השנים עלולה לגרום לנזקים שונים.

מקור האנרגיה של הגוף. סוכר ופחמימות (צילום: שאטרסטוק)

מה עלול לעורר חשד לסוכרת?

ישנם מספר סימנים שראוי לשים אליהם לב:

  • צמא ורצון לשתות יותר מכפי שרגילים
  • צורך מוגבר במתן שתן
  • רעב ותאבון מוגברים
  • עייפות
  • ירידה במשקל שאינה קשורה לדיאטה
  • התדלדלות של שרירים
  • זיהומים חוזרים בנרתיק או בעור
  • עצירות
  • טשטוש ראייה
  • התכווצויות שרירים

אחת הדרכים להעריך את מידת הסיכון לחלות בסוכרת, היא מדידת היקף המותניים המעיד על השמנה באזור הבטן. השמנה בטנית, כלומר הצטברות של שומן באזור הבטן, נחשבת כיום למצב דלקתי הגורם לשחרור חומרים שמשפיעים לרעה על הלב וכלי הדם, וכן על מערכות חילוף החומרים בגוף.

פעילות גופנית: אחת הדרכים היעילות למניעת סוכרת (צילום: שאטרסטוק)

מה נחשבת השמנה בטנית?

היקף מותניים מעל 94 ס"מ לגברים, ומעל 80 ס"מ לנשים.

כיצד רמות גבוהות של סוכר בדם פוגעות בגוף?

רמות גבוהות של סוכר בדם עלולות לגרום לנזקים בכלי הדם. התוצאות של אותם נזקים יכולות להיות מחלות לב וכלי דם, מחלות עיניים עד כדי אבדן ראייה, מחלות בכליות, נזק לעצבים, התפתחות של פצעים קשיי ריפוי ועוד. אצל גברים, זה עלול להתבטא גם באין אונות, ואילו אצל נשים בזיהומים חוזרים וביובש בנרתיק.

כיצד סוכרת משפיעה על נשים?

אחת מהדרכים שבהן באה לידי ביטוי סוכרת אצל נשים היא סוכרת הריון. זהו סוג ייחודי של מחלה שמופיעה במהלך ההריון, ויכולה להוביל לסיבוכים בהריון. במרבית המקרים היא תיעלם לאחר הלידה, ואולם לנשים שסבלו מסוכרת הריונית יש סיכון מוגבר לחלות בסוכרת בעתיד.

האם ניתן למנוע סוכרת?

כן, בהחלט. השלב המקדים של סוכרת, טרום סוכרת או תנגודת לאינסולין, הוא מצב שבו רמת הגלוקוז בדם גבוהה מהרגיל אם כי לא כפי שהיא במצב של סוכרת. זהו שלב שבו עדיין ניתן להחזיר את הגלגל אחורנית, כלומר למנוע הדרדרות עד כדי מצב של סוכרת.

למרות שישנה נטייה תורשתית לסוכרת והסיכון למחלה עולה עם הגיל, ניתן לנסות למנוע את המחלה בעזרת שמירה על משקל תקין ועל תזונה בריאה. גם פעילות גופנית חשובה מאד, משום שהיא מסייעת לגוף "לבזבז" אנרגיה ולהוריד את רמת הסוכר בדם.

ההמלצה היא גם להפסיק לעשן, כדי להקטין את הנזק שאולי נגרם לכלי הדם ואת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.