הילדים מטילים וטו על קייטנות הקיץ? כך תתמודדו

ישנם ילדים שמחכים בשמחה לקייטנות ונהנים מכל רגע, אחרים נהנים בימים הראשונים ואחר כך מסרבים ללכת ואחרים בכלל לא מוכנים להירשם. איך תתמודדו עם סרבנות קייטנות אצל ילדים?

ילדים שמחים בקייטנה (צילום: שאטרסטוק)

ישנם ילדים הנרשמים בשמחה לקייטנה, תוך התרגשות וציפייה מהעתיד לבוא ואילו אחרים הם "סרבני קייטנות". כל מאמץ שלנו לשכנע אותם או לקבוע עובדות בשטח, גורר בעקבותיו מסכת ויכוחים וריבים, כאשר הטענה המרכזית מצד הילדים היא: "סוף סוף הגיע החופש הגדול! אני רוצה לנוח ולהישאר בבית!"

מה עושים?

ראשית זה תלוי בגיל הילד. בכיתות היסוד הראשונות ילד אינו יכול להישאר בבית יום שלם לבד ולכן הדבר אינו אפשרי.

מה כן אפשרי?

אמפתיה – כשהילד מסרב ללכת לקייטנה, נסו לרגע קט להיכנס לנעליו. גם אנחנו היינו פעם ילדים. תחושת שכרון החופש הממשמש ובא היא נהדרת ועבור חלק מהילדים, קייטנה מתקשרת שוב למקום סגור ובעל גבולות נוקשים. הביעו את הבנתכם לתחושותיו. ברגע שהילד ירגיש כי מן הצד השני עומד הורה אמפאתי ומבין, הוא כבר ירגיש שלא נלחמים עמו. אז, הוא יהיה פתוח להקשיב לכם.

תיווך מציאות – הסבירו לילד כי זו אמנם תקופת "החופש הגדול" עבור הילדים, אך המבוגרים עדיין עובדים. שיתוף גורם לילדים להבין את המציאות טוב יותר ולקבל את העובדה, כי החלטות ההורים אינן שרירותיות. במידה וגם לכם, ההורים, יהיו מספר ימי חופש, ספרו לילדים על כך. תוכלו לתכנן יחד מה הולך להיות; אולי נסיעה משפחתית, אולי בילוי מחוץ לעיר. באופן זה יהיה לילדים למה לצפות.

מתן בחירה – ברגע שעניין הקייטנה הוא כורח המציאות, אפשרו לילד בחירה מתוך אפשרויות שמתאימות לכם לכיס ולערכים בהם אתם מאמינים.

ברגע שניתן לילד לבחור, הוא ירגיש שמתחשבים בו, מתייעצים עמו וסביר להניח כי ייקח אחריות על בחירותיו.

משא ומתן – כן, כן! גם עם הילדים שלנו משא ומתן יכול לסייע בפתרון קונפליקטים בכלל וגם בנושא הקייטנות בפרט.

עדיף לנהל משא ומתן (צילום: שאטרסטוק)

המטרה היא: WIN-WIN כל אחד מן הצדדים מוותר קצת ועדיין יוצא מורווח.

דוגמה לוויתור הורי היא לאפשר אי-הגעה ליומם או יומיים מתוך הקייטנה. היומיים יהיו נתונים לשיקולו ובחירתו של הילד. באופן זה הילד ירגיש כי מתחשבים בו ונותנים לו אחריות.

דוגמה נוספת היא ללכת פעמיים בשבוע, אחר הצהריים, לבריכה או לים. חשוב לזכור כי קייטנות "בית הספר של החופש הגדול" הן מסובסדות והילדים לא יוצאים בדרך כלל לאטרקציות מחוץ לתחום בית הספר. השלמה של אטרקציות קיץ יכולה למלא לפעמים את תחושת החופש והכיף.

תנו להם להשתעמם – הרבה הורים חוששים מהשעמום. המחשבה על "ילד משועמם" מייצרת אצל הורים תסכול מצד אחד ורצון לפעול באופן מידי על מנת להעסיק את הילד.

השעמום מאפשר לילדים לעוף מעבר לגבולות המציאות, הזמן והמקום, להמציא עולם חדש, דמיוני וקסום. כאשר הם ירגישו כי מספיק להם, הם יהיו פרו-אקטיביים במציאת תעסוקה. בנקודת זמן זו יתכן ויזדקקו לכם. פה תוכלו לשבת יחדיו ולמצוא פתרונות לנושא השעמום.

לא סתם נעמי שמר כתבה את המשפט בשירה:

"אבל הכי נחמד בחופש הגדול

פשוט להיות לבד בחופש הגדול

ועל חולות זהב בחופש הגדול

לשכב לי על הגב בחופש הגדול"

 .

** הכותבת היא יעל אברהם, מנחת הורים פרטנית וקבוצתית, מוסמכת מכון אדלר. Yael.avm@gmail.com