הטעות שאתם לא רוצים לעשות

הניסיון שלנו ההורים לשמור על בריאות ומשקל תקין אצל הילדים, עלול לגרום לדימוי עצמי נמוך ואף להפרעות אכילה. יש מה לעשות, וזה מתחיל מנשימה עמוקה והתבוננות פנימה

כך תימנעו מלגרום לילדים שלכם שלכם לפתח הפרעות אכילה

מחיר רגשי ונפשי יקר ביותר. והמפתח נמצא אצלנו (צילום: שאטרסטוק)

במקום מכובד ברשימת הקללות, יודעים כל ילד וילדה שחצו את גיל שלוש, מופיעות שתי מילים: "יא שמן". לרוב זה נגמר בבכי. בגיל מאוחר יותר תחושת העלבון שמתעוררת אל מול צירוף המילים הזה עדיין צורמת, אבל הכאב מצטבר בפנים, מסרב להתגלות.

ילדים רבים שסובלים מהשמנת יתר משלמים מחיר רגשי ונפשי יקר ביותר: דימוי עצמי נמוך, בעיות חברתיות, בדידות, ובמקרים קיצוניים אף דיכאון. גם בסרטי הקולנוע, בעלי משקל יתר אף פעם לא מגלמים את הגיבורים הנועזים או את המאהבים הנחשקים, ולרוב מוצגים כנלעגים וכחסרי מזל, וילד שמן יתקשה למצוא נחמה גם על המסך.

ילד שמן יהיה מבוגר שמן

אבל לא שם נגמרות ההתמודדויות. "השמנה עלולה לגרום להתפתחות מחלות כרוניות קשות", מזהירה הדיאטנית מירב דקל דהרי ממכבי שירותי בריאות. "כיום אנו עדים לילדים ובני נוער הסובלים ממחלות שבעבר היו "מחלות של מבוגרים" (סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני ומחלות נוספות).  לילד שמן יש סיכוי גבוה מאוד להפוך למבוגר שמן, ולכן קיימת חשיבות לטפל בעודף משקל כבר בגיל צעיר, ולא לחכות שהילד יגדל ו"דברים כבר יסתדרו".

הטיפול הוא לא בילד, אלא במשפחה כולה (צילום: שאטרסטוק)

מה את מציעה להורים לעשות כאשר ישנה בעיית השמנה?

"הילדים לומדים מאתנו ומחקים אותנו, ועל זה עומדת כל התורה. יש לנו השפעה משמעותית על הרגלי התזונה והפעילות הגופנית שלהם. לכן כשיש בעיית השמנה אצל ילד, אני לא מאמינה בטיפול בילד, אלא במשפחה כולה. במקרה כזה ההורים הם אלה שצריכים לבוא לייעוץ. הקניית מיומנויות הוריות מהוות בסיס להצלחת השינוי בהרגלי האכילה של הילד, וככל שההורה מעורב יותר – השינוי משמעותי יותר ונשמר לאורך זמן".

אז הטיפול כולל שינוי תזונתי לכל המשפחה?

"אנחנו בהחלט עובדים עם המשפחה על הקניית תזונה והרגלי אכילה נכונים, אבל חשוב לטפל בבעיה על כל רבדיה. בדרך כלל בעיית השמנה אינה נגרמת בשל אכילה לקויה בלבד  וחשוב לזהות את שורש הבעיה, ולא לטפל רק בסימפטומים. מעבר לכך, גישה שגויה בנושא עלולה לגרום להפרעות אכילה ומזה אנו רוצים להימנע. לכן הטיפול הנכון יהיה הדרכה הורית משותפת של דיאטנית ושל עובדת סוציאלית".

השינוי מתחיל אצלכם (צילום: שאטרסטוק)

10 טיפים להורים – עשו ואל תעשו

1. עודדו את הילד לצרוך יותר פירות ופחות משקאות ממותקים.

2. הגדירו בבית חוקים/ כללים שמתייחסים לזמן אכילה ולצפייה במסכים – להימנע מאכילה אל מול מסך המחשב, מסך הטלוויזיה או מסך הסלולר. תשומת לב מלאה למה שנכנס לפה מביאה לתחושת שובע בשלב מוקדם יותר, ומונעת אכילה בהיסח הדעת.

3. אחד המפתחות למשקל תקין הוא הבחנה בין רעב אמיתי לכזה שנובע משעמום, עייפות או עצבות. השתדלו לזהות את מקור הצורך לאכול ותנו את המענה הנכון .

4. ילדים חוזרים מבית הספר רעבים. דאגו שתחכה להם ארוחת צהריים בריאה, מזינה וקלה לחימום. אחרת הוא יפנה למזון זמין יותר, ומעובד יותר.

5. אל תכניסו הביתה אוכל תעשייתי דוגמת שניצלים וצ'יפס, וצמצמו עד כמה שניתן דברי מתיקה וחטיפים. מזון מעובד מכיל לרוב כמות גדולה של מלח, וגם של שומן וסוכר שגורמים לעלייה לא מבוקרת במשקל.

6. עודדו את הילד לשתות מים, והרבה. הוו דוגמה על ידי שתייה מרובה בעצמכם.

7. התמקדו בחוזקות ובתכונות החיוביות של הילד, ולא בהשמנה. זכרו שהמטרה היא ילד בריא גם בגוף וגם בנפש, והוא זקוק לתמיכה ולחיזוקים לחיוביים על בסיס קבוע לגבי כל התכונות הנפלאות שלו. ייתכן שבבית הספר הוא שומע קולות אחרים, ולכן הוא זקוק ל"קונטרה" משמעותית בבית.

8. הקפידו לדבר עם  הילד ולשאול כיצד עבר יומו. אל תסתפקו בתשובה האוטומטית "היה בסדר". ספרו לו על יומכם, ובכך תעודדו אותו להיפתח ולספר מה עובר עליו.

9. הנהיגו את שינוי הרגלי התזונה על כלל בני המשפחה, ואל תתמקדו רק בילד. אוכל בריא, ארוחות משפחתיות מסודרות בזמנים קבועים, אכילה מאוזנת ופעילות גופנית קבועה – הם רווח נקי לכולם.

10. חשוב לתת לילד את האוטונומיה להחליט כמה לאכול מכל דבר ומתי להפסיק לאכול. כמובן שדוגמא אישית מצד ההורים והקשבה לתחושות רעב ושובע משפיע גם על הילד. מעבר לכך, להורים יש תפקיד חשוב בעצם רכישת המזון שנקנה הביתה ובהכנתו.

אל תתמודדו לבד

המרכז לטיפול בילדים עם עודף משקל במכבי שירותי בריאות מציע להורים תכנית ארוכת טווח למשך 5-6 חודשים, הכוללת שיפור התקשורת בין בני המשפחה, הקניית הרגלי אכילה בריאים, שילוב של פעילות גופנית בכיף ובשמחה, וכן טיפוח הקשר בין ההורה לילד – בעיקר סביב האכילה. התוכנית מתמקדת בהישגים של הילד, קטנים וגדולים, ולא במשקל העודף, ויוצאים ממנה ילדים בריאים יותר, והכי חשוב – שמחים יותר. פרטים נוספים על הסדנה תוכלו למצוא כאן.