הורות עם טאץ': לשמור על הילדים בעידן הדיגיטלי

הילדים שלנו נולדו עם המסך ביד. איך נוכל להבטיח שימוש נכון ובטוח באינטרנט? גולשים בטוח, ולא מפחדים ממסכים. כתבת מדריך

ילד עם סמאטפון (צילום: shutterstocl\jpegphotographerמה הנזק הנפשי הנגרם לילדים כתוצאה מחשיפה לתכנים לא נאותים? (צילום: shutterstock\jpegphotographer)

מה לא נעשה כדי לשמור על הילדים שלנו? מהרגע שנולדו אנחנו עושים את כל מה שאנחנו יכולים כדי לשמור על ביטחונם, שלא יפצעו חלילה, שלא יפגעו, שרק ישמרו על תום הילדות, צחוק והנאה. הילדות שלהם שונה ב-180 מעלות מהילדות של רובנו, שגדלנו לצד ערוץ טלוויזיה אחד בקושי, ומחשבים עם מסך ירוק היו פסגת הטכנולוגיה. היום, כשהם מוצפים במידע ותוכן שמגיע מאינספור מסכים שונים נדמה שכל היום עובר עליהם ברשת. אולם, לצד כל היתרונות שיש לרשת להציע ישנן גם לא מעט סכנות, "הרבה הורים לא נותנים את הדעת לפגיעה הנפשית שעלולה להיגרם מחשיפה לתכנים לא נאותים", מסבירה תמר כהן- לביא, מנתחת התנהגות הורית, מנחת הורים וצוותי חינוך, "בשימוש ללא בקרה ומעורבות של ההורים, ילדים עלולים להיחשף לתכנים מיניים או אלימים שהם מעבר לרמת ההתפתחות הרגשית שלהם, זה יכול לייצר פחדים וחרדות או לחילופין להתנסות שלא מתאימה לגיל", היא מוסיפה.

תמר כהן לביא (צילום: נועם יוסף)תמר כהן לביא: ילדים עלולים להיפגע ולא לדווח להורים מבושה או פחד" (צילום: נועם יוסף) 

כמבוגרים אנחנו יודעים שהרשת היא קרקע פורייה למיליוני דפי אינטרנט מפוקפקים, האנונימיות היחסית ברשת מאפשרת לאנשים עם כוונות שליליות "לצוד" קורבנות תמימים ברשת, ועוד לא התחלנו לדבר על סכנות השיימינג והבריונות הרווחות בקרב ילדים ברשתות החברתיות. מעורבות של ההורים היא הכרחית, אבל איך נעשה אותה על הצד הטוב ביותר? "הבסיס לכל הדבר הזה הוא תקשורת בריאה, זה משהו שצריך להרגיל אליו מגיל צעיר, ליצור חלונות שיחה במהלך היום, לדובב את הילדים באמצעות שאלות מנחות. ילד שלא רגיל לדבר עם ההורים ולספר להם, לא יבוא אליהם כשהוא יחווה פגיעה כי הוא יתבייש ולא ידע לתקשר את זה", מסבירה כהן לביא.

ובינתיים בווטסאפ הכיתתי

ילדים בסמרטפון (צילום: shutterstock\bokanO)כמו חציית כביש, ילדים צריכים ללמוד ולהכיר את כל הסכנות ברשת ולדעת להימנע מהם (צילום: shutterstock\bokan)

חשיפה לתכנים מיניים או פגיעה מינית היא רק צד אחד של המשוואה, הצד השני הוא כמובן נושא הרשתות החברתיות שהפכו לקרקע העיקרית לתקשורת בימנו, ולא רק בקרב ילדים. לפני החשיפה לרשתות החברתיות חשוב לוודא את המוכנות הנפשית וההבנה של הילדים לגבי המשמעויות השונות, "למשל: אם הם כותבים משהו לא תמיד אפשר למחוק, אסור להפיץ תכנים פוגעניים או לשתף סרטונים, אסור גם לצלם אחרים ולא להצטלם בעצמנו במצבים אינטימיים. חשוב להסביר לילד לא למסור פרטים אישיים, לא לאשר חברויות לאנשים שהם לא מכירים, לא להיפגש עם חברים ווירטואליים, כמובן. לא פעם הורים מציידים את הילדים בסמארטפון כבר מכיתה א' ולא תמיד הילדים בשלים להבין את המשמעויות של הרשת החברתית. בגילאי הגן או בגילאים צעירים רצוי לאפשר גלישה בנוכחות ההורים בלבד ". עם קבלת הסמראטפון הראשון והכניסה לעולם הרשתות החברתיות והגלישה ברשת מומלץ להתקין על הניידים של הילדים אפליקציה לפיקוח וניטור הגלישה שלהם, "אנחנו צריכים להבין שזה כמו ללמד את הילדים לחצות כביש, לא מיד נסמוך עליהם, אנחנו נחכה שהם יגיעו לגיל המתאים ואז נלמד אותם ואז נוודא שהם באמת הפנימו את הידע הזה, עד הרגע שהם יחצו את הכביש לבד ללא נוכחותנו יעבור זמן, אותו דבר עם האינטרנט". 

הרשת טומנת בחובה כמות עצומה של מידע וידע שיכול להעשיר את ילדנו, היא קרקע ליצירת חיי חברה, אפשר ללמוד הרבה מהמשחקים ומהסרטונים השונים, וכמובן לנצל לטובה את התפתחות התקשורת והטכנולוגיה, לצד פיקוח הורי אחראי שימנע מהם חשיפה לסכנות הרשת ויעודד אותם ליצירת שיח בריא ופתוח נעביר לילדים את המסר: בשימוש נכון ובריא הרשת היא עולם ומלואו.

צילום: shutterstock