ההבדלים בין המוח הגברי למוח הנשי והקשר לזוגיות שלנו

"יש הבדל הורמונלי משמעותי בין גברים לנשים. הוא נובע מאברי המין ומשפיע על התפתחות המוח והתיפקוד שלו. ההבדל מתחיל עוד ברחם, הרבה לפני הלידה". בראיון מיוחד, פרופ' יורם יובל מאיר עומד על הבדלי המינים

בכל פעם לפני שאני עולה על האוטו, ומתחיל להתארגן לנסיעה, עוד לפני שאני חוגר את החגורה ומסדר את המראה האחורית, אני מתארגן על משהו אחר, על משהו לשמוע. עם כל הכבוד לדיווחי התנועה, ולמוזיקה ברדיו, אני מעדיף להאזין למשהו קצת שונה – בעל ערך (כן!).

אז ככה, אני אוהב להאזין לכל מיני דברים, בעיקר להרצאות, אבל לא רק, אלא גם לספרי אודיו שמעניינים אותי כמו לדוגמה של דייל קרנגי או נפוליאון היל, ראיונות עם דמויות מעניינות (מההווה או מהעבר), פודקאסטים שאני עוקב אחריהם, והרשימה עוד ארוכה.

אפילו תוכלו לתפוס אותי, בשעת לילה מאוחרת, בדרכי הביתה, מאזין לפרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל, מרצה במעלות בשנת 81' וקולו מרעיד את חלל הרכב שלי, ואני מאזין לו בשקיקה, כל מילה שלו אקטואלית, כל מילה שלו עכשווית ורלוונטית, כאילו לא עברו כמעט 40 שנה מאז. מבחינתי ליבוביץ' היה רוק-סטאר אמיתי.

אני אוהב להאזין לעוד מישהו, לנכד של ליבוביץ', פרופ' יורם יובל.

אני חושב שיש ביניהם כמה דברים משותפים, אבל אולי דבר אחד שהכי ממחיש את הדמיון ביניהם הוא שכל אחד שיאזין להם, יפלוט מין משפט כזה.. מין חצי מחשבה – חצי מחשבה בקול –  "איזה חכם הוא!".

פרופ' יורם יובל הוא פסיכואנליטיקאי, פסיכיאטר וחוקר מוח, הוא מומחה לאהבה ורגשות, ומרצה בנושאים שונים; על אושר (איך להיות מאושרים), על אהבה, על זוגיות, וגם על הקשר ביניהם למוח. בנוסף, הוא גם מנחה טלוויזיה, אשר הנחה את התכנית הפופולארית "שיחת נפש".

 אז… לא התכנסו כאן לטיפול פסיכולוגי, האמת שגם לא לשיחת נפש, אלא ראיינתי את פרופ' יורם יובל בנושא שהוא מומחה בו, נשים וגברים – זוגיות ואהבה.

פרופסור יורם יובל (צילום מסך)

 פרופ' יובל, כולנו יודעים שיש הבדל פיזיולוגי בין גברים לנשים, אך האם יש גם הבדל פיזיולוגי בין המוח של הגבר לבין המוח של האישה?

כן, בהחלט. אבל ההבדל באברי המין בין גברים לנשים הוא חד וברור: כל אחד מאיתנו הוא או גבר או אישה. לעומת זאת אין בעולם מוח גברי "טהור" או מוח נשי "טהור".

במציאות יש אוסף של תכונות שהן שכיחות יותר או חזקות יותר במוחות של רוב הגברים, ואוסף של תכונות אחרות, שהן שכיחות יותר או חזקות יותר במוחות של רוב הנשים. במילים אחרות, יש הבדלים בין גברים לנשים במוח, ויש גם כללים. אבל במוח, בניגוד לאברי המין, לכל כלל יש גם הרבה יוצאים מן הכלל.

האם יש הבדל בייצור כימיקלים/הורמונים מסוימים במוח במגדרים השונים? כלומר, האם כימיקלים מסוימים מופרשים יותר או פחות בקרב נשים או גברים? ואיך זה מתבטא (משפיע) בשטח?

כן, יש הבדל הורמונלי משמעותי בין גברים לנשים. הוא נובע מאברי המין (אשכים לעומת שחלות), ומשפיע על התפתחות המוח והתיפקוד שלו. ההבדל הזה מתחיל עוד ברחם, הרבה לפני הלידה: עוברים זכרים מפרישים הרבה יותר טסטוסטרון מעובריות נקבות. כתוצאה מכך, רמות הטסטוסטרון בדמם של עוברים זכרים גבוהות פי 10 עד פי 100 מאלה של אחיותיהם. הטסטוסטרון הגבוה מנתב את התפתחות המוח העוברי בכיוון "זכרי", ובלעדיו המוח יתפתח בכיוון "נקבי". אבל ההשפעות האלה הן יחסיות. במציאות אין "מוח ממאדים" ו-"מוח מנוגה" אלא פחות או יותר תכונות גבריות או נשיות. ההתבטאות בשטח היא שנשים, באופן ממוצע, טובות יותר בהבנה וניהול של סיטואציות בינאישיות ובמטלות הקשורות לעיבוד, ויסות, וזיהוי של רגשות. גברים, באופן ממוצע, טובים יותר בניתוח והבנה של מערכות, ובייחוד בהיבטים הטכניים של מערכות מכל הסוגים. גברים גם נוטים הרבה יותר מנשים לקחת סיכונים – ואת ההשלכות של זה רואים בכל מקום.

האם יש קשר בין המוח לזוגיות שלנו?

יש, ועוד איך! דיוויד בס, שחקר את ההעדפות והאסטרטגיות של יותר מ-10,000 גברים ונשים בכל הנוגע למציאת בן/בת זוג, ב-37 תרבויות שונות, הגיע למסקנה שההעדפות השונות של גברים ונשים נובעות מהבדלים מוחיים. גברים נוטים לייחס חשיבות גדולה לתכונות שקשורות באופן פוטנציאלי לפוריות, כגון גיל צעיר ויופי חיצוני. נשים שמות יותר דגש על תכונות שקשורות לאספקת משאבים: עד כמה בן הזוג הפוטנציאלי דומיננטי, נדיב, מה הסטטוס החברתי שלו, וכו'. שוב, לכל "כלל" כזה יש הרבה יוצאים מן הכלל, אבל בממוצע יש הבדלי העדפות בין גברים לנשים, והם לא קטנים. מעבר לזה, לעובדה שרוב הנשים יותר זריזות ומדוייקות מגברים ביכולת שלהן לזהות ניואנסים רגשיים, יש השלכות שכל זוג מכיר באופן אישי: היא חושבת שהוא אטום ומתעלם, בעוד שהוא פשוט לא קלט. בניגוד למה שנדמה לה, אין לו מושג מה היא מרגישה ומה היא רוצה.

האם ניתן לחזות הצלחה של זוגיות? האם יש משהו שיכול להצביע על כך?

חוקר הזוגיות ג'ון גוטמן הצליח לנבא בדיוק של 91% אם נישואים יחזיקו מעמד לאורך זמן, או יסתיימו בגירושים, על סמך ריב של רבע שעה בין בני זוג שנמצאים בתחילת הקשר הזוגי שלהם. זה לא נעשה לפי אינטואיציה, אלא בעזרת ניטור ורישום של מאות משתנים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים, בשעה שבני זוג נמצאים בעימות ביניהם. לאורך השנים גוטמן בדק והקליט כמה אלפי זוגות. מסתבר שמה שקובע הוא לא על מה אנחנו רבים, אלא איך אנחנו רבים.

צילום שאטרסטוק  Dean Drobot

האם זוגות שרבים יותר, נפרדים יותר?

לא! גוטמן מצא שכמות הריבים לא קובעת – מה שקובע הוא המאזן הכמותי בין זמני הריב לזמנים הטובים: היחס הזה צריך להיות לפחות 5 רגעים טובים על כל רגע אחד של ריב וזעם. במילים אחרות, זוג שרב שעה אחת כל יום, אבל יש לו גם 6 שעות של אינטראקציה חמה ואוהבת כל יום, נמצא במצב הרבה יותר טוב מזוג שרב רק חצי שעה ביום, אבל יש לו רק שעה אחת ביום של חום ואהבה כל יום. אם את/ה חושב/ת שפגעת בבת/בן הזוג, לא מספיק להתנצל – צריך לפצות אותו/אותה בלפחות חמש אינטראקציות חיוביות – ורצוי עוד באותו יום.

טולסטוי אמר פעם דבר אולי קצת מדכא, והוא: "להגיד שתוכל לאהוב אדם אחד כל ימי חייך זה כמו לומר שנר ימשיך לבעור כל תקופת חייך". מה דעתך על כך? האם כל אהבה סופה לדעוך?

לא, בשום אופן לא. הרבה אהבות מסתיימות בלב שבור או באדישות והתנכרות, אבל זה לא חייב לקרות. כולנו מכירים אהבות שלא דועכות – אהבת הורים לילדיהם, למשל. השאלה הגדולה היא איך לשמור את האהבה הזוגית חיה ובועטת לאורך זמן, וזה לא קל. משיכה מינית היא מרכיב טוב וחשוב באהבה זוגית, אבל כדי שזה יחזיק מעמד לאורך זמן, בעולם שבו תמיד יש לנו חלופות, צריך עוד שני מרכיבים: היכרות וחברות. בני זוג צריכים להכיר זה את זה לעומק, כל הזמן, ולטפח ולתקן את החברות שלהם, שוב ושוב. קשה, אבל מאוד כדאי.

ולבסוף, האם גברים ונשים יכולים ללמוד איך לחיות ביחד בשלום?

כן, בהחלט, אבל זה לא פשוט. הדגש כאן הוא על "ללמוד". אנשים חושבים, בטעות, שהם לא צריכים ללמוד איך לאהוב, שזה בא להם טבעי. טעות! אהבה אמיתית מצריכה לימוד, תשומת לב, והבנה שמי שניצב מולך הוא שונה ממך. מה שבא לנו טבעי זה להתאהב – וזה נעים ונהדר, אבל בשום אופן לא מספיק כדי להחזיק קשר לאורך זמן. מי שרוצה לאהוב לאורך זמן צריך לעבוד בזה – לעבוד על האהבה שלו, לדייק ולשכלל אותה. לחיות בשלום – זה לא אומר שלא נריב. תמיד יהיו ריבים. השאלה היא אם נצא מהם מחוזקים, או מוחלשים ופגועים. על זה אפשר לעבוד, ואת זה אפשר ללמוד.

רוצות להגיע להרצאה מרתקת של פרופ' יורם יובל?

ב-9 בינואר אגוגו מגזין בריאות מקיים אירוע מיוחד עם פרופ' יורם יובל בו הוא ירצה על הקשר בין המוח שלנו לזוגיות. במסגרת הטבה מיוחדת לקוראות סלונה, ניתן להירשם להרצאה בעלות של 79 ש"ח במקום 95 ש"ח.

לחצו כאן להרשמה

הרצאה יורם יובל

** הכותב הוא אוזבק תחאוכה / עורך אגוגו מגזין בריאות