האלופה אלי רייזמן: שורדת אמיתית

כשאלי רייזמן, המחזיקה 6 מדליות אולימפיות, עמדה שם על הפודיום, אני מניח שהיא חשבה על הרבה מאוד דברים מלבד הזכייה והאושר הנלווה לכך. סביר להניח שהיא חשבה על רופא הנבחרת, שעל פי טענותיה הטריד אותה מינית

כשרואים כותרת כמו "השורדת" כזאת אנחנו ישר חושבים על: "מי הסלבית ל-5 דקות התורנית" כשהכותב מדבר על ההיא מ"הישרדות"?" או "את מי אני לא מכירה מהעונה הנוכחית?" (עוד רצה העונה? לא),  חלקכן אולי יחשבו שמדובר במישהי שהחליטה לצאת למסע של בדיקת גבולות עצמיים בפסגת הקלימנג'רו או בג'ונגלים של אמריקה הצפונית או משהו. אבל לא.
מדובר במישהי שבאמת הייתה בפסגת העולם.
קוראים לה אלי רייזמן והיא מחזיקה ב-6 מדליות אולימפיות, 3 מתוכן מדליות זהב. כשרייזמן עמדה שם על הפודיום, אני מניח שהיא חשבה על הרבה מאוד דברים מלבד הזכייה והאושר הנלווה לכך. סביר להניח שהיא חשבה על רופא הנבחרת, שעל פי טענותיה הטריד אותה מינית.
אני מודה שבזמן שכתבתי את הטור הזה, התלבטתי אם לכתוב "לכאורה" או "לטענותיה" או "נראה מה יהיה לפי ממצאי החקירה" אבל מתברר שעוד 130 נשים אחרות התלוננו עליו בעקבותיה. לא, זו לא טעות סופר – 130!

אלי רייזמן  Michael Regan/Getty Images

אני זוכר את נדיה קומאנצ'י האלופה מרומניה, שהשיגה את הציון 10 באולימפיאדת מונטריאול ב-1976 ונטען שנאנסה לא אחת על ידי הבן של שליט המדינה דאז צ'אוצ'סקו – עוד סיפור על ניצול של כוח בהתעמלות קרקע ועל אומץ אדיר של נערה "שורדת".
כאשר מתוקף תפקידי, כמאמן כושר, החוק מגדיר את העיסוק שלי כ"עמדה של כוח" (כמו מטפל), התקופה האחרונה וכל הגילויים על הטרדות מיניות של כל מיני אנשי תעשיית הבידור, הקולנוע, העיתונות וכד', גרמו לי להסתכל לאחור על עברי כמדריך רווק בעיר תל-אביב הסוערת של שנות ה-90 ולחשוב האם יכול לקרות מצב שבו גם אני ניצלתי ללא ידיעתי? האם גם אני פגעתי ואוטוטו אקבל איזה מכתב מאיזו מישהי מעברי (או מ-130)?
ותשובתי היא מאוד נחרצת, ברורה ולא מתפשרת: לא.
הרבה גברים אומרים ש"כבר אי אפשר להתחיל עם בחורות היום", אז חברים, בואו, אתם טועים ובגדול. זה נכון שיש תלונות שווא (אגב, הסטטיסטיקה לגבי תלונות שווא בנושא הטרדות מיניות זהה לסטטיסטיקה על תלונות שווא בכל נושא אחר כמו פריצות, גנבות וכו') וישנן נשים (וגברים) שמתלוננות שלא בצדק אבל בואו נתרכז ברוב: אם יש ספק – אין ספק. נקודה. אדם אמור לדעת האם ההתנהגות שלו/ יכולת החיזור שלו בעצם מנצלת את הצד האחר, מתוקף מעמדו הרם, על מנת לספק צורך מיני כזה או אחר.
לפני מספר שנים ניהלתי חדרי כושר במרכז והזמנתי את זוגתי שתחיה להעביר סדנת הטרדות מיניות בחדר הכושר לצוות (היה באגף חינוך וחברת הוועד המנהל של 1202 בתקופה ההיא), כדי שידעו איך להדגים למתאמנים שלהם איך עובדים נכון (דבר שכרוך במגע פיזי) וידעו לעשות זאת ממקום מכבד ובאמת מסביר בלי שהדבר יגרום למתאמנים להרגיש במקום לא נעים או לא בטוח.
אלי רייזמן מתעמלת Laurence Griffiths/Getty Images
באותה הסדנה, לא האמנתי לדברים שהצוות העלה, בעיקר לעובדה שהצוות הוטרד ברמה היומיומית החל מבנות הקבלה, המדריכים וכלל נותני השרות על ידי הלקוחות. הטרדות אלו כללו הערות, נגיעות ואפילו הצעות חוזרות ונשנות. הסדנה הזאת לימדה אותם למעשה איך לזהות את הסיטואציה, לנהל אותה ולהתמודד איתה בצורה הנכונה והחכמה ביותר עבורם.
אז כן, כשהחוק מגדיר אותך בעמדה של כוח (מפקד, מנהל,מדריך, מטפל), אתה צריך להסתכל על עצמך טוב יותר, זה מתחיל בידיעה שלא תמיד כולם צוחקים מהבדיחות שלך בגלל שאתה מצחיק אלא בגלל שאתה הבוס, וממשיך בידיעה שאולי באמת ההערות הסקסיסטיות שאתה מפזר או הצביטות והליטופים לא זוכים לביקורת בגלל שאנשים מפחדים על מקום עבודתם, או כמו במקרה של אלי רייזמן שחשבה שאם תדבר, הדבר יפגע בסיכוייה למדליה. מה שכולם ראו זה את המאבק היומיומי של רייזמן בשגרת האימונים המלחיצה, במתח שמלווה את האורח חיים התובעני הזה שכולל אימונים יום יומיים ברמות הכי גבוהות ואיך כולם מכל הכיוונים מנסים רק שיהיה לה טוב ושתתמקד בספורט שלה.
לא אני החלטתי על כותרת הטור הזה, "השורדת", אלי רייזמן החליטה וכך היא מכנה את עצמה. כי אף אחד לא ידע שזו המציאות שהיא היתה בה יום יום. וגם בעיני, אלי רייזמן היא שורדת. יותר מכל "שורד" של תכנית ריאליטי כזו או אחרת.
אגב, בעת כתיבת שורות אלה יושב הדוקטור הטוב בכלא לאחר שהודה באחזקת פורנוגרפיית ילדים.
** הכותב, נדב מאירסון, מומחה לכושר