דעו את האויבת – המדוזה

נראה שקיץ וים זה שם קוד לנחילי המדוזות שמגיעים לחופי ישראל, איך מתגוננים? מה עושים אם חלילה נצרבתם? הכנו עבורכם מדריך פשוט והעיקר – בלי פאניקה

אפשר ליהנות למרות המדוזות, רק צריך לדעת איך (צילום: Shutterstock by Happy Studio)

אפשר ליהנות למרות המדוזות, רק צריך לדעת איך (צילום: Shutterstock by Happy Studio)

אתם מכירים אותן, הן מגיעות כל שנה במיליארדים לחופי ישראל ומאתגרות את הכיף הכי גדול של הקיץ ואף אחד לא הזמין אותן – המדוזות. אבל לא צריך לתת למדוזות לקחת את כל הכיף, אפשר ללכת לים אם רק יודעים מה לעשות כדי להימנע ומה לעשות במידה ונצרבים. איך מתמודדים מול מדוזות? בעזרת הקלישאה השחוקה שלא מפסיקה להוכיח את עצמה – ידע הוא כוח.

דע את אויבך

הרבה סוגי מדוזות מגיעות לחופים ורובן מסוג חוטית נודדת, שמאופיינת בזרועות דקות באורך של כ-20 ס"מ שנעות מתחתיה, לאורך הזרועות האלה מספר סוגים של תאי צריבה שניתקים ממנה ממש כמו חץ ארסי עם כל מגע במנגנון. זו הסיבה שלא מוכרחים להיתקל במדוזה כדי להיצרב, מספיק להיות במים בהם ריכוז המדוזות גדול. צריבה של מדוזה דומה לכוויה וחשוב מאוד לדעת כיצד מטפלים, רמז: שתן הוא לא התשובה.

לא חותרים למגע עם מדוזה (צילום: Shutterstock by: Ivan Godal)

 

כדי להתמודד עם המדוזות, פנינו אל מיטל אלנקוה דהן, רוקחת סופר-פארם. כך נולד "זן ואומנות ההימנעות מצריבת מדוזות או לחלופין הטיפול בהן" והנה הוא כאן לפניכם:

תורת ההימנעות

הדרך הכי יעילה ובטוחה להימנע מצריבת מדוזות היא לא להיכנס לים, אבל בהנחה שזו לא אופציה כדאי לדעת כמה דברים:

לבחור חוף – המדוזות נעות בצברים ולכן לא חייבים לפגוש מדוזה פיזית כדי להיצרב, הן מפרישות חומרים לסביבה ותאי הארס שלהן לעיתים מתנתקים תוך תנועה. אז מה עושים? לפני שאתם הולכים לים, היכנסו לאחד האתרים ברשת שמדווחים על תנועת המדוזות ובחרו חוף בו יש פחות פעילות. המדוזות לא נמצאות בכל הים בכל זמן ובחירה בחוף פחות נגוע במדוזות היא התחלה טובה.

תחליב מונע צריבת מדוזות – יש היום מוצרים המשלבים גם הגנה מפני השמש וגם מרכיבים המונעים צריבה של מדוזות. מוצרים אלה נבדקו קלינית, למשל Sun Life מבית לייף, בעל מקדם הגנה 50 שגם מועשר במינרלים ובוויטמינים, כמו ויטמין E ופרו ויטמין B5, להגנת העור, שמסייעים מאוד במניעה. צריבת החוטית הנודדת חמורה יותר מזו של המדוזה המקומית ומריחת תחליבים כאלה מצמצמת מאוד את הפגיעה, אם בכלל.

Sun Life קרם הגנה מקדם 50 למניעת צריבת מדוזות (צילום: יח"צ)

 

בכל זאת יש מדוזות בחוף? – אז כדאי לשים לב לנקודות בהן אין מדוזות, הן נעות בנחילים ואפשר לראות אותן ולהתרחק.

תורת הטיפול – איך מטפלים?

"פגיעה של מדוזות גורמת לצריבה, מעין כוויה שלרוב חולפת תוך מספר שעות עד ימים ספורים ומאופיינת בכאב, סימנים אדומים במקום הצריבה, גרד, עקצוץ בעור וכאב מקומי," מסבירה מיטל. "פגיעות נרחבות מארס מדוזות עלולות לגרום לבחילה, הקאה, כאבי ראש, סחרחורות, חום, חולשה ואף כאבים בשרירים."

לטפל ולהרגיע

מה עושים במקרה של צריבת מדוזות? מיטל מחלקת את הטיפול לארבעה שלבים פשוטים ובסיסיים:

פעולה ראשונה: שטיפה – דבר ראשון יש להרחיק מהעור בעזרת מקלון כל רמז למדוזה ואז יש לשטוף את האזור. למרות שהאינסטינקט הראשונה הוא לשטוף במים מתוקים, אל – אם יש על העור עוד תאי ארס זה יעודד את צריבתם. את המקום שוטפים במים מלוחים, למשל מי ים מאזור נטול מדוזות שלא יימצאו תאי ארס במים, או חומץ (עדיף חומץ תפוחים) או מיץ לימון, על מנת לנטרל את הצריבה עצמה ולהפחית את עוצמתה, למעט במקרים של פגיעה בעיניים אז לשטוף רק עם מי ים. חשוב מאוד לא לשפשף את העור כיון שזה יגביר את הגירוי. טיפ: קחו אתכם בקבוק קטן של חומץ לים בתקופות שיש מדוזות וזכרו שלרוב בכל סוכות המצילים יש בקבוק חומץ.

פעולה שנייה: לקרר – קור מקל על תחושת הצריבה ולכן אחרי שהמקום נקי מומלץ להניח משהו קר – בקבוק מים קרים, ארטיק בעטיפה, פחית שתיה או קרחונית עטופה במגבת אם במקרה הבאתם צידנית.

תכשירים להרגעה במקרה של צריבת מדוזות (צילום: יח"צ)

מימין ובכיוון השעון: לייף פרופשנל ג'ל להרגעת העור, פניסטיל ג'ל נוברטיס, לייף אלוורה פורטה 20%, ג'ל אלוורה Chic

פעולה 3: הרגעה – ישנם תכשירים שונים להקלה והרגעת האזור הצרוב והמגורה, ממש כמו במקרים של כוויה. מוצרים להקלה כמו תרחיץ קלאמין, ג'ל פרופשנל של לייף להרגעה מיידית של העור שנמצא יעיל מאוד במקרים של צריבת מדוזות משום שהוא מכיל תמציות אלוורה וקלנדולה להרגעה, בצל להורדת הנפיחות ואלנטואין להרגעה ולשיקום העור. ניתן גם להשתמש בתכשירים נוספים המשמשים להקלת גירוי העור, כולל תכשירים נגד עקיצות, שמטרתם להרגיע את תחושת הצריבה והאדמומיות בעור. יש למרוח מספר פעמים ביום לפי ההמלצה בעלון השימוש, אך מומלץ להתייעץ עם רוקח ולשים לב לחומרים הפעילים בכל תכשיר כדי לוודא התאמה.

פעולה 4: מעקב ופניה לטיפול רפואי במידת הצורך – במקרים בהם כאשר אין הקלה משמעותית, או אם מתגלה רגישות, או במקרים של צריבה בחלקים נרחבים או בעיניים, או אם מופיעות תופעות לוואי כמו אדמומיות נרחבת, קוצר נשימה, הקאות וכיוצא באלה, מומלץ לפנות מיד לטיפול רפואי כיון שיש מקרים בהם נדרשת התערבות רפואית.