דיאטת החתונה של כפר יחזקאל ומתכון לקניש

ל"ג בעומר, חג החתונות, הוא הזדמנות מצוינת להיזכר בספר המקסים "רבע עוף", שבו סיפורי ומתכוני חתונות

בחורה עם מחשב נייד

בזמן ספירת העומר, שבעיצומה אנחנו נמצאים, אסור להתחתן (משהו שקשור למאמינים המסכנים של רבי עקיבא, בואו לא ניכנס לזה) למעט בראשי חודש ובל"ג בעומר, שזה ממש היום. 

משום כך זאת הזדמנות נהדרת להיזכר ולהזכיר בספר המצוין "רבע עוף" (בהוצאת Lunch Box), שמחזיר אותנו לימים שבהם חתונות היו קצת פחות תעשייה שמגלגלת מיליונים. הספר מקבץ בתוכו אוסף של סיפורי חתונות וכן מתכונים. כן, מתכונים, כי פעם אנשים היו גם מכינים בעצמם את האוכל.

אז הנה סיפור אחד מתוך הספר, על חתונה קיבוצית (שהתרחשה בקיבוץ סמוך לזה שבו גדלתי), ויש כמובן גם מתכון לכדורי רוקפור ואגוזים נוסטלגיים.

אבל לפני שנתחיל אציין בשמחה שארבעה מתוך ספרי ההוצאה, ביניהם "רבע עוף", העפילו לגמר תחרות ספרי הבישול העולמית – The Gourmand Awards 2016 – שתערך בעוד ארבעה ימים בסין.

ועכשיו לסיפור:

ebha/ צילום: מיכל רביבו, סטיילינג: גליה אורנן

סודות הקְנִישׁ

ב-1967 הדרך מכפר יחזקאל שבעמק יזרעאל לחיפה הייתה ארוכה ורבה ונמשכה כמה שעות לפחות, ובזמן שארכה היה אפשר לעשות דברים רבים, למשל, להכין קניש: מאפה ממולא מחית תפוחי אדמה ובצל מטוגן.

כך יצא שחלוצי העמק מיעטו להרחיק עד לעיר המחוז, אלא רק לכבודן של נסיבות מיוחדות. כפי שקרה כשאורה, בתה בת ה–22 של דרורה פנסטר לבית ברקין, הודיעה על רצונה להינשא לבועז גלבוע. "נסענו לתופרת ברחוב החלוץ בחיפה למדידותכדי שתתפור לנו שמלות לאירוע", מספרת דרורה, "וזה היה סיפור שלם".

כשחזרו הנשים לכפר יחזקאל, החלו נרקמות ההכנות לקראת היום המרגש. "אז עוד לא היה קייטרינג. נפגשנו ההורים, העלינו הצעות, רשמנו רשימות והחלטנו מי יעשה ומה. כולם בכפר התגייסו להכין את הכיבוד לחופה", היא מספרת.

זו הייתה חתונה גדולה במיוחד, שכן הוזמנו אליה כ-1,000 איש, ואת הקנישים לכולם אפו בבתיהם השכנים על פי המתכון של סבתה של דרורה. לא פחות מ-30 משפחות עמלו על כך במשך שבוע ימים תמים: לשו, רידדו, מילאו בכל טוב ואפו – אלפי עוגיות מלוחות, כדי שלא יחסר חלילה בחתונתם של אורה ובועז, ואת כפר יחזקאל אפפה עננה בניחוח נעים וטעים של מאפה תפוחי אדמה שאך יצא מן התנור.

כשהוכנסו אחרוני הקנישים לתנור בכפר יחזקאל, ברחוב החלוץ בחיפה הושלמה מלאכת תפירתן של שמלותיהן של בנות פנסטר לחתונתה של אורה. בשובן מהחנות מיהרה דרורה בהתרגשות ללבוש את השמלה החדשה שהוכנה על פי מידותגזרתה הדקה, ובאחת נפלו פניה והתכרכמו: השמלה שנתפרה למידותיה אך לפני ימים אחדים הייתה תלויה עליה כעת כמו שק: "מרוב הכנות, התרוצצויות ואפיית קנישים לקראת החתונה – רזיתי מאוד, והשמלה שנתפרה על פי מידותיי כבר לאהתאימה להן. מכיוון שאפילו זמן לתיקונים לא נשאר, נאלצתי ללבוש לחתונה שמלה אחרת שמצאתי בארון".

מאז לכל הרוצה לרדת במשקל מציעים בכפר יחזקאל קודם לכול להיכנס למטבח ולאפות קנישים.

קְנִישׁ

מאפה במילוי תפוחי אדמה ובצל מטוגן

מה צריכים (לכ-40 פרוסות):

לבצק:

3 כוסות קמח

½ כוס מים

3 כפות שמן

2 כפות חומץ

½ כפית מלח

למילוי:

½1 ק"ג תפוחי אדמה

מים לפי הצורך

מלח

3 כפות שמן

3 בצלים מקולפים וקצוצים

פלפל שחור גרוס

לקישוט:

1 ביצה טרופה

1 חופן שומשום

קמח לקימוח משטח העבודה

מה עושים:

1. מכינים את הבצק: שמים בקערה את כל המרכיבים ולשים בעזרת הידיים עד לקבלת בצק רך ואחיד. מניחים בצד למשך כ-30 דקות.

2. מכינים את המילוי: מבשלים את תפוחי האדמה בקליפתם במי מלח עד שהם מתרככים.

3. מחממים במחבת את השמן ומזהיבים בו את הבצל. מצננים.

4. מקלפים את תפוחי האדמה ומועכים למחית. מוסיפים את הבצל המטוגן ומתבלים במלח ובפלפל.

5. מחממים תנור ל-180 מעלות ומרפדים תבנית בנייר אפייה.

6. מקמחים משטח עבודה, מרדדים עליו את הבצק ומותחים ליריעה דקה ככל האפשר.

7. מניחים את המילוי לרוחבה של יריעת הבצק ומגלגלים לרולדה. סוגרים ומהדקים היטב. מושחים בביצה וזורים מעל שומשום.

8. מניחים בעדינות את הרולדה בתבנית כשהפתח כלפי מטה, ובעזרת סכין חורצים בה חריצים במרחק 6 ס"מ זה מזה כדי שלא תיסדק במהלך האפייה וגם כדי שיהיה קל לפרוס אחר כך.

9. אופים במשך כ-35 דקות עד להזהבה.

.

ספר רבע עוף

"רבע עוף – מתכונים לחתונה מוצלחת" / נעמי אבליוביץ' ועופר ורדי, הוצאת Lunch Box

צילום: מיכל רביבו, סטיילינג: גליה אורנן