גדולות מהחיים

ג'י קי רולינג, ג'וליה צ'יילד, ואופרה ווינפרי, הוכיחו לעולם שאין מכשול שיכול לעצור אשה בדרכה לקריירה מנצחת. שלושתן התחילו בקטן, בלי מקום משלהן, ולא וויתרו על החלום ולשלושתן מוטיבציה בעוצמה של טורנדו. אלו הם הסיפורים שלהן

אין דבר כזה 'לא'. אופרה ווינפרי (צילום shutterstock)

אם אופרה ווינפרי הייתה יודעת בגיל 10 שבעתיד תהיה האישה עם הקריירה הטלוויזיונית הכי מוצלחת בעולם, אולי היא הייתה ילדה מאושרת יותר. מצד שני, אם היא הייתה ילדה יותר מאושרת, אולי לא הייתה מגיעה להיות האופרה ווינפרי שהיא היום. ג'יי קיי רולינג נסעה מדי יום ברכבת ממנצ'סטר ללונדון לעבודתה כחוקרת ומזכירה. הנסיעות ברכבת היו ההשראה לספר הארי פוטר, והקריירה הקולינרית של ג'וליה צ'יילד היא תוצאה של רגע אחד בו היא ובעלה סעדו לראשונה במסעדה פריזאית, וריח החמאה והיין מלאו אותה אושר והתרגשות.

ג'וליה ציילד (צילום מסך:youtube )

Bon appétit

ג'וליה צ'יילד

במלחמת העולם השנייה, חיל הנשים האמריקאי סרב לגייס את ג'וליה צ'יילד לשורותיו משום שהיתה גבוהה מדי, אז היא הצטרפה לשירותים החשאיים שקדמו ל-CIA. שם הכירה את פול בעלה, ובזכות הצבתו בפריז במסגרת תפקידו במודיעין האמריקאי, התאהבה בבישול הצרפתי. זה קרה מיד כשאכלה עם פול בפעם הראשונה במסעדה צרפתית. תוך שנים מעטות הפכה ג'וליה לאישה שהביאה את בשורת הבישול הצרפתי למטבח האמריקאי, אבל הדרך לשם לא היתה קלה.

בית הספר של שלושת אוהבי האוכל – ג'וליה התקבלה לבית הספר הפריזאי הנודע לבישול, ה"קורדון-בלו", על אף התנגדות ההנהלה לקבל ללימודים אשה, וסיימה את הלימודים בשנת 1951. ג'וליה ידעה שנשים נוספות משתוקקות ללמוד את סודות הבישול הצרפתי, וכדי לחסוך מהן התמומדדות עם האפליה המגדרית, הקימה בית ספר לבישול צרפתי בביתה בשם L'Ecole des Trois Gourmandes (שלושת אוהבי האוכל). תלמידותיה היו נשים אמריקאיות שהתגוררו בפאריז.

כשנשים משתפות פעולה. בסוף שנות החמישים חזרו ג'וליה ופול לארה"ב. מוקסמת מהמטבח הצרפתי, ג'וליה החליטה לעשות משהו שאף אחד לא עשה לפני, ולהביא למטבחים האמריקאים את בשורת המטבח הצרפתי העילי.  את המשימה המונומנטלית הזאת היא הגשימה בעזרת שתי חברותיה הצרפתיות שהתגוררו בפאריז. הספר "התמחות באומנות הבישול" יצא לאור בשנת 1961 וזכה להצלחה אדירה, בעקבותיה קיבלה ג'וליה תכנית בישול בטלוויזיה והפכה לאייקון בישול.

המכון האמריקאי למזון ויין. לאחר שכתבה שלושה ספרי בישול צרפתי נוספים שהוצאו לאור באין סוף מהדורות, הקימה צ'יילד את "המכון האמריקאי למזון וליין". בתכנית הבישול שלה היא ארחה שפים רבים, וזכתה ללא מעט חיקויים בזכות תאוריה הפשוטים והמצחיקים לפעולות הבישול כמו: "דחפי מתחת לעור כמות נדיבה של חמאה ושום והשקי אותו בבקבוק יין טוב", ו"האם יש דבר טוב יותר מחמאה?".

מהפכנית בדרכה הטעימה. ג'וליה צ'יילד חוללה שינוי במטבח האמריקאי בזכות דרכה המיוחדת ללמד בישול ובזכות היותה מי שחשפה את המעמד הבינוני והנמוך בארה"ב, לבישול עילי. הסרט המצליח "ג'ולי וג'וליה", נכתב בהשראת סיפורה האמיתי של ג'ולי פאוול, שבמשך 365 ימים בישלה מתכונים מספרה של צ'יילד ותיעדה הכל בבלוג מצליח.

ג'וליה צ'יילד השאירה חותם בהרגלי הבישול, האירוח, והצפייה בתכניות הבישול של האמריקאים, בזכות התשוקה העזה שלה לחלוק את האושר שהסב לה האוכל הצרפתי, ובזכות יכולתה להתעלם מקודים חברתיים, ולהמציא אותם מחדש.

 

מאיפה ה'קיי' הזה? ג' קי רולינג (צילום:shutterstock)
מאיפה ה'קיי' הזה? ג' קי רולינג (צילום:shutterstock)

happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light

ג'יי קיי רולינג

מי אמר שתינוקת עירנית זה לא טוב? ג'ואן רולינג עברה להתגורר באדינבורו ליד אחותה בשנת 1992, לאחר שהתגרשה מבעלה ומצאה את עצמה מובטלת, מתקיימת מקצבת רווחה, ומגדלת לבדה תינוקת שהצליחה להירדם רק כשרולינג טיילה איתה שעות ארוכות בעגלה. בזכות התינוקת הרגזנית שלה, בילתה רולינג שעות ארוכות בבתי קפה, שם החלה לכתוב את הספר"הארי פוטר" על מפיות נייר. הרעיון לספר התגבש שנים קודם לכן, כשרולינג נסעה ברכבת לעבודה, אולם ההשפעה העיקרית בזכותה הספר נכתב, סיפרה רולינג, היתה אמה שנפטרה בגיל צעיר, לאחר עשר שנים בהם התמודדה עם מחלת הטרשת הנפוצה.

מאיפה ה'קיי' הזה הגיע? המו"ל של הספר "הארי פוטר", חשש שהקוראים לא יגלו עניין בספר שכתבה אישה, והציע שעל כריכת הספר תהייה חתימת ראשי תיבות שתראה כאילו נכתב על ידי סופר ממין זכר. רולינג הוסיפה את האות הראשונה של שמה של סבתא, קתלין. המו"ל לא יכול היה לדמיין לעצמו שהספר הזה ושאר ספרי "הארי פוטר" יהפכו את רולינג לסופרת הראשונה בעולם שהפכה למיליארדרית בזכות כתיבה.

זה לא ספר. זה נס. זו היתה תגובתם של מבקרי ספרות בעולם, וסדרת הספרים כולה תורגמה ליותר משישים שפות וניבים. את הספרים קראו כולם. ילדים, נוער ומבוגרים.

תכירו: דניאל רדקליף. בשנת 1999 קנו האחים וורנר מרולינג, במיליון ליש"ט, את זכויות הסרט "הארי פוטר". אף על פי שלתפקידים הראשיים נבחרו שלושה שחקנים אנונימיים, הסרטים כולם זכו להצלחה בכל העולם.

ג'ואן רולינג לא ויתרה לרגע על החלום לכתוב. כל קושי שחוותה הפך לחלק מההשראה ומהמנוע שהניע אותה להמשיך. היא המשכיה לכתוב את כל סדרת הארי פוטר על אף הביקורות המזלזלות של מבקרי ספרות בעולם על ספרה הראשון, כתבה שלושה ספרים נוספים למבוגרים. ובזכות הצלחתה היא תורמת באופן קבוע הון עצום למחקר ולהתמודדות במחלת הטרשת הנפוצה ולמלחמה ברעב באפריקה.

אין דבר כזה 'לא'. אופרה ווינפרי (צילום shutterstock)

You are responsible for your life

אופרה ווינפרי

אם אופרה ווינפרי הייתה יודעת בגיל 10 שבעתיד תהיה האישה עם הקריירה הטלוויזיונית הכי מוצלחת בעולם, אולי היא הייתה ילדה מאושרת יותר. מצד שני, אולי לא הייתה היתה נזרקת מפנימייה לפנימייה אולי לא היתה מגיעה להיות האופרה ווינפרי שהיא היום.

לחוסר גבולות יש יתרונות. הצורך להסתגל בכל תקופה קצרה למקום חדש, הפך את ווינפרי ל"פרא אדם", חסרת גבולות וטאקט, שהרשתה לעצמה לשאול הכל, כל אחד. וזה היה הבסיס לכושר הראיון הנדיר שלה.

אין דבר כזה שאין דבר כזה. עבור אופרה המילה 'לא' אינה רלוונטית. כשמישהו אמר לה שהיא לא מתאימה,היא התעלמה. מבחינתה היא התאימה לעסוק בכל דבר שמסקרן אותה, ומה שמשך אותה יותר מכל היה אקטואליה.

והרי החדשות – הן גורמות לי לבכות ואין לי כוונה להסתיר את זה. בגיל 19 ווינפרי התקבלה למשרת מגישת חדשות בטלוויזיה של נשוויל, קריירה שהופסקה בטענה שהיא אמוציונאלית מדי. בקיץ 1978 היא שכנעה את מקבלי ההחלטות שתכנית אירוח היא הדבר הנכון עבורה ועבורם והחלה להגיש תכנית אירוח בטלוויזיה המקומית.

כששיקגו פגשה את אופרה ב 200 קמ"ש. משם עברה לשיקגו בשנת 1984, והגישה תכנית בוקר מקומית. שנתיים מאוחר התוכנית יותר כבר שודרה בפריסה ארצית וזכתה לשם "המופע של אופרה ווינפרי". המוטיבציה שלה להצליח התעצמה כשהפכה לבעלת חברת הפקה ולא היתה תלויה יותר בחוזי העסקה. חברת "הארפו" שבבעלותה הפכה עם השנים לערוץ הפרטי oprah winfrey network.

מערכות יחסים באשר הן עובדות רק עם לב שלם. מבחינתה של ווינפרי אין מושג כזה קשרי עבודה. מערכות יחסים לעומת זאת יש, וצריך לשמור עליהן כדי שיעבדו מכל הלב. היא טיפחה מערכת יחסים עם הצופים ועם אנשי ההפקה, ולימדה אותם שזו מחויבות סימטרית מכל הצדדים.

עכשיו תורכם. אופרה ווינפרי זיהתה את הרגע בו הגיע הזמן להפוך למנטורית ולהעצים אחרים וכך עשתה בין היתר לרייצ'ל ריי ולד"ר פיל, כשהזניקה את הקריירה המצליחה שלהם.

אופרה ווינפרי הפכה את הבלתי אפשרי, לאפשרי. היא הפכה בכישרון רב כל מה שעלול היה להוות מכשול, ליתרון. החל מצבע עורה, דרך היותה אשה, יכולת ההזדהות שלה ועד המשקל העודף שלה, ונחשבת היום לאחת מבני האדם המשפיעים ביותר בעולם.

.

*****************
.