בלי פאניקה: כך תילחמו בחיידקים שבבתי המלון

"מבחן הניקיון" אומנם חשף גילויים מטרידים, אך מדובר בתופעה עולמית שידועה כבר שנים – בחדרי מלונות שורצים יותר חיידקים מאשר בבתי ספר ואפילו במטוסים. מזל שהפתרון לכך קל וזמין מתמיד

זה הסיוט הכי גדול של חולי ניקיון, אך צריך להדאיג את כולנו: תחקיר "מבחן הניקיון" שפורסם במהדורה המרכזית של "חדשות 12" בקשת, הסעיר השבוע מדינה שלמה כשחשף כיצד בתי המלון היוקרתיים והנחשבים ביותר בישראל לא מחליפים מגבות ומצעים, ואפילו לא מעבירים 'ויש' קטן על השירותים.

אסלה עם סנובון (צילום: שילת לנדנברג)

לא פחות מ-16 מלונות שונים בני שלושה עד חמישה כוכבים השתתפו בתחקיר שכלל מלונות בירושלים, תל אביב, ים המלח ואילת. המטרה הייתה לבדוק האם במלונות הפופולריים מקפידים לנקות בין אורח אחד לשני, להחליף את הסדינים, הציפיות והמגבות, ולחטא היטב את האסלה. לצורך הבדיקה השתמש הצוות בתרסיס בעל חומר נסתר שלא נראה בעין רגילה, וניתן לגלותו בעזרת תאורת אולטרא סגול בלבד. התחקירנים נעזרו בסטנסיל בעל הכיתוב "מבחן הניקיון", וריססו את המילים על המצעים, המגבות ואסלת השירותים. למחרת הם שכרו בשנית את אותו חדר בדיוק כדי לבדוק האם ימצאו זכר לכיתוב הנסתר.

התוצאות טלטלו גם את הכתבת: כמה מבתי המלון הנחשבים בישראל לא הקפידו להחליף מצעים, לא סיפקו מגבות חדשות וברובם אפילו לא ניקו את האסלה. עוד הראו התוצאות כי תנאי היגיינה בעייתיים יכולים להתרחש גם במלונות היקרים ביותר בארץ, מלונות שאמורים להוות מופת לעיצוב, פינוק ופאר.

ניקיון בית מלון חדרנית ניקוי (צילום: Shutterstock)

מדאיג ככל שיהיה, לצערנו הרב התחקיר של חברת החדשות אינו הראשון שחושף את המציאות העגומה של תנאי ההיגיינה בבתי המלון – מחקר מ-2016 שערך אתר תיירות בינלאומי בשם TravelMath חשף עובדה שתגרום לכולכם לגרד את גופכם באימה: בחדרי מלונות ברחבי העולם שורצים יותר חיידקים מאשר בבתי ספר ואפילו במטוסים, כשהמקום שבו תמצאו את כמות החיידקים הגדולה ביותר הוא דלפק האמבטיה.

איפה עוד תמצאו ריכוזים מדאיגים של חיידקים? בשלט הטלוויזיה, על השולחן ועל מכשיר הטלפון. במקרה שבו לא ניקו את אסלת השירותים – היו בטוחים שריכוזי חיידקים אדירים יימצאו גם שם, שכן האסלה היא מהמשטחים המזוהמים ביותר בחדר השירותים, ודי במעט מתוצרי המעיים כדי להביא להתרבותם של מיליוני חיידקים על גבי המשטח.

גם האגודה האמריקנית למיקרוביולוגיה ניסתה לבדוק מה באמת מתרחש בחדרים של בתי המלון, ומצאה שחדרי מלון מכילים פטריות, נגיפים, חיידקים וגם לא מעט פרזיטים מבאסים ביותר. חשוב לציין כי לא מדובר פה בסכנת חיים, אבל הרגישים שביניכם בהחלט עלולים לסבול מתופעות של התקפי אלרגיה, גירוד ובעיות בדרכי העיכול. וכשכל אלו מתרחשים דווקא בזמן החופשה שלכם, זה בהחלט לא נעים.

סנובון מגבוני אסלה חדשים (צילום: יח"צ סנובון)

אבל חכו רגע לפני שאתם נכנסים להיסטריה ומתקשרים לבטל את החופשה שהזמנתם, כי הפתרון פשוט משנדמה: לפני שמתיישבים – מחטאים. אל תחכו לתחקיר הבא ובטח שלא לחדרנית. עם קבלת החדר, לא משנה באיזה מלון אתם לנים, העבירו מגבוני סנובון לניקוי וחיטוי על כל המקומות האסטרטגיים והמועדים לפורענות בחדר המלון שלכם, והקדישו אקסטרה תשומת לב לאסלה, דלפק האמבטיה, מכשיר הטלפון, השלט ומתגי החשמל. מגבוני סנובון הם אנטי-בקטריאליים ומצטיינים בכושר חיטוי של 99.9% מהחיידקים (בהשוואה למגבונים רגילים שאינם מחטאים). הם ישמרו שתיהנו בחופשה שלכם ושתחזרו הביתה שלמים ובריאים.