בלי לחץ

מה עושים כשהלחץ מתחיל להפעיל אותנו, ואיך מונעים ממנו להכתיב לנו את סדר היום. אספנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם הלחץ

בלי לחץ (צילום : By PhotoMediaGroup shutterstock )
בלי לחץ (צילום : By PhotoMediaGroup shutterstock )

לפני הכל צפירת הרגעה: לחץ היא תגובה נורמלית למצב בו אנחנו מרגישים מאוימים.

אלא ש: תחושת האיום לא תמיד עומדת ביחס סביר למצב האובייקטיבי. בין אם הלחץ האישי שלנו קשור בפידבק שנקבל במקום העבודה, או ציפייה לטלפון מהחייל, כדאי שנלמד להשקיט את הקולות שהוא משמיע. מיטל אלנקווה דהן, רוקחת ומנהלת סניף סופר-פארם, ויהודית עמרה, רוקחת הומאופטית ומנהלת מעבדה הומאופטית בסופר-פארם, עזרו לנו (בנחת) לאסוף 6 טיפים להתמודדות עם לחץ.

מה עושים עם כל הלחץ הזה (צילום: By Maridav shutterstock )

מה קורה לנו במצבי לחץ?

ההגדרה חוסר-שקט, מאבדת גובה לעומת התחושה הפנימית. קשה לנו להתרכז, אלא בגורמים ללחץ, הדופק עולה, רמת האדרנלין והקורטיזול עולה, והמערכת החיסונית מתקשה לפעול כדי להחזיר את הגוף למצבו התקין בגלל ההאצה בתפקוד מערכת העצבים הסמפטית.

הלחץ יגרום בין היתר להזעה מוגברת, לחוסר סבלנות, לשינויים בתחושת הרעב והשובע, לקושיי שינה, כאבי ראש, ובגדול, לאיכות חיים נמוכה מזו שמגיע לנו לחיות.

.

כך תעזרו לעצמכם להתמודד עם מצבי לחץ

 

1. לזהות, להגדיר,ולהגמל מהגדרות דרמטיות

בין אם השרירים שלכם מרגישים בלי סיבה הגיונית כמו אחרי אימון, הבטן שלכם מתהפכת, התגובות שלכם מעידות על פתיל קצר ולא אופייני, והפחדים שלכם גדלים למידות יוצאות דופן, דווחו לעצמכם ששלל התחושות האלו הם תוצר של לחץ, וחפשו את המחשבה שגרמה לכך. מרגע שזיהיתם את המחשבה או הגירוי שהציף את הלחץ, תוכלו להתחיל לטפל בו.

אל תמהרו להגדיר את המצב בהגדרות דרמטיות. והיגמלו ממשפטים כמו "בחיים לא", "אין סיכוי ש..", ושאר הצהרות שאין בהם שום תועלת.

ולמה? אם תחשבו על זה לעומק, תסיקו שלא אתם ולא הפחדים שלכם היו בעתיד וחזרו לספר מה קורה שם. כשאתם אומרים לעצמכם למשל, שאין סיכוי שתעברו את הבחינה, יש בתוככם קול קטן שאומר, "כבר עשיתם את המבחן ונכשלתם", כשבפועל, המבחן עדיין לא התרחש. אז פרופורציות והגיון שיהיו כאן.

.

 2.  קחו אויר

זה אולי אחד המשפטים המעצבנים שאפשר לשמוע כשנמצאים בלחץ, אבל נשימות עמוקות ואיטיות עשויות לסייע להורדת לחץ, ולאורך זמן, גם למנוע את התסמינים שנלווים אליו.

איך? הזדקפו, הניחו ידיים על הצלעות, ונשמו לאט עד שתרגישו את הצלעות מתרוממות ומתרחבות. עצרו את האוויר בתוך הריאות, ספרו עד שלוש, ותנו לו לצאת לאט. הריכוז בנשימה, יסיט את הריכוז מנושא הלחץ, והחמצן שיכנס אל הגוף, ישחרר את השרירים שנדרכו.

.

3.  יוגה, שחיה, ריצה

 או כל פעילות פיזית שמשמחת אתכם, תוכל לסייע בהתמודדות עם מצבי לחץ. אם אתם מתאמנים ויודעים איזה תחום של ספורט או תנועה נעים וטוב לכם, הקפידו להתאמן לפחות פעמיים בשבוע. ואם לא, תתחילו לחפש אותו.

.

4.  תוספים וויטמינים

צמח האשווגנדה, נפוץ ברפואה ההודית וידוע כמכיל מרכיבים אדפטוגנים שעשויים לסייע בוויסות מטבולי, ועשויים לשפר את יכולת ההתמודדות עם שינויים סביבתיים. ומה עושה הפסיפלורה? על פי הרפואה הסינית היא עשויה להרגיע, ולסייע בוויסות לחץ דם, ולעזור במקרים של שינה קלה, ככל הנראה בזכות אחוז גבוה של ויטמין A, ויטמין C , אשלגן, סידן, וקרטנואידים.

סביר להניח שבעציץ שלכם לא גדל אשקוונדה, אבל ניתן למצוא אותו בתוספי מזון. מיטל מציינת שאפשר להיעזר בתוספי מזון המכילים גם פסיפלורה, ולריאן, כשות, מליסה, וויטמין 6B, שנועדו גם הם לסייע בהקלה על מצבי מתח. חשוב להתייעץ עם הרוקח לפני השימוש בתוספים, וחשוב לדווח לו על שימוש בתרופות, על הריון ועל מחלות רקע.

.

אשווגנדה של אלטמן, לקטיום של סופרהרב , רלקסין וטיפות רסקיו (צילום: יח"ץ)

 5. אוכל מנחם, לא מה שחשבתם

שקדים מכילים רמה גבוהה של ויטמין E, ומה עושה ויטמין E?  תורם לתפקוד תקין של המערכת החיסונית, מסייע בוויסות לחץ הדם ומרגיע את הדופק שעולה במצבי לחץ. עוד מכילים השקדים ויטמינים מקבוצת B ומגנזיום, שמסייעים ביצירת סרוטונין, הורמון שאחראי לשיפור מצב הרוח ולהורדת המתח.

כמה? כמות השקדים שהצלחתם לאסוף בחופן.

דייסת קוואקר תרגיע את "התקפת הפחמימות" שמאפיינת מצבי לחץ, אלא שבניגוד לפחמימות ריקות, הקוואקר מתפרק לאט, וגורם לייצור יציב ונדיב של סרוטונין.

תפוזים, קיווי, כרוב לבן וכל פרי או ירק המכיל רמה גבוהה של ויטמין C . ויטמין C מסבירה מיטל, עשוי לסייע בהקלה על תחושת לחץ, ומפחית את ייצור הורמון הקורטיזול שמלבה את הלחץ.

ומה לא? לא קפה, ולא משקאות המכילים קופאין בריכוז גבוהה משום שקופאין בניגוד לדעה הרווחת, לא רק שלא מרגיע, אלא מעלה את רמת הלחץ לגבהים חדשים. חליטות תה לעומת זאת, ובמיוחד אלו המכילות מליסה, ולמון גראס, עשויות לסייע להתמודדות עם הלחץ.

דייסת קוואקר, שקדים וקיווי, טעים ומרגיע (צילום: By 5 second Studio shutterstock )

6.  ארגנטום ניטריקום

זה רק נשמע כמו לחש קסמים. מדובר בתכשיר ההומאופטי. יהודית עמרה מסבירה שההומאופתיה מכוונת את הטיפול להתמודדות עם הפחד הגורם למתח, ולא למתח עצמו, ובכך עשויה לסייע במניעת הלחץ, ובשמירה על תפקוד תקין של המערכת החיסונית במצבי מתח.

.

רגיעון של הדס, טבליות זעפרן, ובי פוזיטיב של תרימה, סוכריות רסקיו, ונרוקסן להרגעה (צילום יח"צ)

.* הטיפים בכתבה מתייחסים להתמודדות עם מצבי לחץ, ולא להתקפי חרדה.

.

.