בישול מזווית אחרת

אנחנו יודעים לבשל, לטגן, לאפות. אוהבים לגוון באוכל ובגאדג'טים למטבח. מחפשים פתרונות זמינים ויצירתיים. הכירו שלוש שיטות בישול שיהפכו את החיים במטבח לקלים יותר, בריאים יותר וכיפים יותר

בחורה עם מחשב נייד

3 שיטות בישול שאתן לא מכירות (צילום: שאטרסטוק)

בכל מה שקשור בתנור שלי, אני אלופה, מוצאת את כל המתכונים האפשריים. היום – יום שלי עמוס במיוחד, הילדות חוזרות בצהרים הביתה וזקוקות לארוחה חמה. לא תמיד יש לי זמן לקצוץ, לתבל, לחכות שהבצל ישחים והמים יבעבעו בסיר, להוסיף, לבחוש, להנמיך את האש. אני מחפשת פתרונות פשוטים, במינימום מאמץ ושיהיו טעימים כמובן.

בישול במיקרוגל

אופייני למטבח המהיר. היום יום שלנו עמוס מאוד והזמן קצר. לעיתים אין לנו זמן לחכות שעה עד שהאוכל יתבשל בסיר או יאפה בתנור. מצד שני, אנחנו רוצים להימנע ממזון מעובד ככל האפשר. המיקרוגל לא חייב לשמש רק כמכשיר לחימום אוכל (של סבתא תמיד הכי טעים). מסתבר כי הוא זמין עבורנו גם לבישול.

הנוסחה פשוטה: טמפרטורה גבוהה + מהירות גבוהה= זמן בישול קצר. יתרונות נוספים הינם בנוחות המכשיר, הקלות שבה אפשר להשתמש בו ועל כך שהוא זמין בכל בית.

החיסרון בשיטה זו הינו חימום בלתי אחיד- לרוב החימום מתחיל בקצוות ומתמשך למרכז ולכן עלולים לקבל כוויה בפה. חסרון נוסף הינו כי ויטמינים שונים כגון: ויטמין C, B, חומצה פולית, הינם בעלי נטייה להיפגע בזמן הבישול.

מה אפשר לבשל? אורז, תפוחי אדמה, קוסקוס, בטטות, ביצים או סופלה שוקולד אם עסקנו במתוקים.

סופלה שוקולד, במיקרוגל (שאטרסטוק)

איך לבשל נכון? הבישול במיקרוגל משתנה בהתאם לסוג המיקרוגל, עוצמת הבישול וסוג המוצר שמבשלים. כמו- כן חשוב לדעת כי המזון מתבשל, גם אם הופסקה פעולת הבישול, אך לא הוצאנו את המזון מהמיקרוגל. לכן, על מנת להימנע מבישול יתר, שייפגע בטעם או המרקם, מומלץ להוציא את האוכל מיד לאחר שפעולת הבישול הסתיימה. כדי ליצור אחידות בבישול מומלץ לעצור מידי פעם, לערבב להפוך. השתמשו בכלים קטנים, פזרו את החלקים הקשים בקצוות והחלקים הרכים במרכז הכלי וחתכו את המזון באופן אחיד. כדי למנוע התייבשות נוזלים וכדי לשמור על לחות רצויה , מומלץ לכסות את המזון במכסה מתאים. כמות הנוזלים אף תיצור אחידות בבישול וכמובן תשמור על סביבת עבודה נקייה, שכן הנוזלים לא ניתזים הצידה.

בא לכם לבשל אורז במיקרוגל? מערבבים כוס אורז עם שתי כוסות מים, כף שמן. מתבלנים במה שאוהבים: מלח, פלפל, כפית כורכום. סוגרים עם מכסה ומבשלים במיקרו לכ- 15 דקות. תלוי בעוצמת המיקרו שלכם.

בישול באוויר חם

כולנו יודעים היום שטיגון מזיק לבריאות הן מבחינת הערך הקלורי של המנה והן מהבחינה שבזמן הטיגון מופרש חומר אקריל-עמיד שהינו חומר רעיל. מצד שני, אנחנו אוהבים את הקריספיות של צ'יפס מטוגן, או של ביס המתפצפץ בפה, של שניצל שיצא כרגע מהמחבת.

בישול באוויר החם, הינה שיטת בישול בריאה שמאפשרת לנו למזער את השימוש בשמן ועדיין ליהנות ממזון פריך וטעים. באמצעות בישול באוויר החם נשמרים הערכים התזונתיים והקלוריים.

איך מתבצע התהליך? שימוש באוויר חם, המופץ במהירות גבוהה, מאפשר לחמם את המזון בכל צדדיו במקביל, באופן אחיד ומהיר.

יתרונות: קל ונוח לשימוש, ניתן לנקות חלק מחלקיו במדיח בנוסף אין ריחות של טיגון בבית הבישול הינו מהיר מאוד, קל ובריא יותר. גם אם נצטרך להוסיף שמן, יהיה זה בכמות מזערית (ככף שמן).

אילו מאכלים זה מתאים? שניצל, , עוף, תפוחי אדמה, גבינות מטוגנות, בטטות, אנטיפסטי,דגים ועוד.

צ'יפס טעים- חתכו רצועות תפוח אדמה, שטפו במים וייבשו על מגבת. הוסיפו כף שמן בקערה וערבבו עם מקלוני הצ'יפס. באמצעות כף מחוררת (שתנפה את שאריות השמן) העבירו את הצ'יפס לאיירפריי. הפעילו את עוצמת החימום לכ-200 מעלות. הציפס יהיה מוכן 10-15 דקות תלוי בעובי החיתוך.

צי'פס בבישול חם

אנטיפסטי – חתכו פרחים מכרובית אחת בינונית, קלפו וחתכו 2 בטטות, פרסו לרצועות גמבה וחתכו 2 קישואים לעיגולים בעובי של 1 ס"מ ו2-3 שיני שום קלופות. הכניסו את כל הירקות לקערה הוסיפו כף שמן, מלח, פלפל ושני גבולי רוזמרין עסו היטב את הירקות בשמן והכניסו לסלסלת האיירפריי. כוונו את הטמפרטורה ל200 מעלות. האנטיפסטי יהיה מוכן תוך 15 – 20 דק'.

חליטה

אספרגוס חלוט טעים (שאטרסטוק)

באופן אוטומטי חליטה מקושרת לרובנו לתה. מים מורתחים מתחברים עם תמצית צמחים אהובה. אך חליטה יכולה להוות כצורת בישול נוספת, קלה לשימוש ועשירה בטעמים וניחוחות.

איך חולטים ? בסיר קטן מרתיחים מים, אפשר להוסיף מעט מלח. לאחר מכן מכניסים את הירק שבחרנו לזמן קצר, המשתנה בהתאם לגודל והכמות. מוציאים באמצעות כף עם חורים, מכניסים למי קרח או שוטפים במים קרים, זאת על מנת לעצור את תהליך הבישול ולשמור על הפריכות והצבע. זהירות! בישול יתר עלול להמיס את המזון, לגרום לכך שינבול.

אילו מאכלים נהוג לחלוט? לרוב נהוג לחלוט פירות וירקות. אך גישות שונות מתקדמות מבטיחות כי ניתן לחלוט גם דגים, ביצים אפילו בשר. זו יכולה להיות מנה עיקרית או כתוספת.

היתרון הגדול בחליטה הוא בערכים התזונתיים הנשמרים כמו גם שימור הניחוחות, הארומה, היופי והצבע של המזון שלנו נשמר. בישול בחליטה הוא דל בקלוריות שכן אינו מצריך שימוש בשמן. החליטה לא דורשת מאמץ יתר, אורכה קצר והיא מתאימה בכל בית.

חליטת תרד- הרתיחו מים עם מלח בסיר, מומלץ בכמויות קטנות, ולאחר מכן הוציאו אותו באמצעות כף מחוררת. כדי לעצור את הבישול מומלץ להעביר לקערה של מי קרח.

>> למתכונים נוספים בשיטות בישול שלא הכרתן לחצו כאן