בטטות צלויות במיסו

המיסו, משחה צמיגית ודחוסה בטעם מרוכז ומלוח עם מתיקות קלה, עשיר באוממי, הטעם החמישי שמכונה ביפנית "טעם טעים מאוד". המתכון הבא פשוט מאוד להכנה ועם זאת מאופיין בטעמים עזים ונפלאים

בטטות צלויות במיסו. צילום: לימור תירוש

מתוך הבלוג של לימור לניאדו תירוש

בטטות צלויות במיסו. צילום: לימור תירוש

בשנים האחרונות יש מלה שמהלכת קסם על סצינת הקולינריה העכשווית: אוממי. טעם האוממי התגלה לראשונה כבר בשנת 1908 על ידי פרופ' קיקונה איקדה מאוניברסיטת טוקיו, שהבין כי הגלוטמט המצוי בשפע בציר הקומבו — ציר יפני מסורתי העשוי מאצת קומבו ומשמש בסיס במנות יפניות רבות — אחראי לטעם ייחודי, השונה מאוד מארבעת הטעמים המוכרים: מתוק, מלוח, חמוץ ומר. מאז קיבל הטעם "תוקף רשמי" ומכונה "הטעם החמישי" (ביפנית משמעות המלה היא טעם טעים מאוד).

לא קל לתאר את טעם האוממי — הוא מורכב בעיקר ממליחות מעודנת וחמצמצות קלה. הטעם קיים במזונות שונים, שהמוכרים בהם הם פרמזן, רוטב סויה, אבקת דאשי, מיץ יוזו, שבבי בוניטו, אצת קומבו, אנשובי מומלחים, פטריות שיטקי, והעוצמתי מכולם — המיסו.

המיסו הוא משחה צמיגית ודחוסה בטעם מרוכז ומלוח עם מתיקות קלה. הכנתה של משחת מיסו מורכבת מעט וארוכה ונעשית בתהליך הנבגה — ראשית, מבשלים פולים (לרוב פולי סויה, אך יש גם משחות העשויות מאורז או משעורה) עם מלח ים, לאחר מכן מוסיפים לתערובת שמרים מסוג קוג'י (koji, סוג של עובש) כדי שניתן יהיה להתסיסה וליישן אותה בלי שתתקלקל. את היישון עושים בחביות עץ או חימר סגורות בלחץ, בתוך חללים חמים (35 מעלות), לפרקי זמן משתנים, על פי המליחות והצמיגות הדרושה. בתהליך זה משתחררים אנזימים וחומצות אמינו למשחה, כולם בריאים וטובים לגוף.

ישנם סוגי מיסו רבים; הם נבדלים זה מזה בצבעיהם (בהתאם לסוג הדגנים), בצמיגותם ובעיקר ברמת המליחות שבהם. במתכונים שלהלן השתמשתי במיסו בהיר ("שירו מיסו", בצבע טופי) שהוא הנפוץ מכולם והכי פחות מלוח. אפשר להשתמש במשחת מיסו לצליית דגים, עוף וירקות, לכבישה ולבישול.

מתכון: בטטות צלויות במיסו – 4-6 מנות

חומרים:

4-5 בטטות קטנות

75 גרם (רבע כוס) מיסו בהיר (שירו מיסו)

2 כפות סוכר

2 כפות מירין

חצי כפית מלח אטלנטי

חצי כפית פלפל שחור גרוס

הכנה:

מחממים תנור ל- 200 מעלות. שוטפים את קליפת הבטטות היטב מחול ומייבשים במגבת. חוצים את הבטטות לאורכן. בעזרת סכין קטנה חורצים פסים לאורך ולרוחב (דוגמת קוביות) על פני הבטטות. מערבבים בקערה קטנה מיסו, סוכר ומירין ומברישים בנדיבות את פני הבטטות, מנסים להספיג בחריצים כמה שיותר מהמשחה. מעבירים לתבנית מרופדת בנייר אפיה, ממליחים ומפלפלים וצולים 40 דקות.

מתכון מיסו נוסף של לימור לניאדו תירוש

טופו וחצילים במיסו

טופו וחצילים במיסו. צילום: לימור תירוש

 

 

 

 

 

 

 

לימור תירוש
בוגרת ה- Leith Cooking School בלונדון, ה- Migros School בציריך, וה- Ritz Escoffier School, וה- Cordon Bleu בפריז, מבשלת, מצלמת כותבת ומארחת.לימור מאמינה שאוכל מקרב אנשים ולבבות וכך שומרת את אהוביה קרוב, במטבח, בדרך הכי פשוטה של צבעים, ריחות, וטעמים. המטבח עבורה הוא זירה אינסופית של יצירה, מקום בו אנשים מתענגים ביחד, עוברים חוויה. לימור מבשלת בפשטות מוקפדת עם שילובים בלתי צפויים. אוהבת להפתיע חברים, תלמידים ואת עצמה.