בחורה עם כסף

מה הקשר בין ניהול נכון של העסק לניהול נכון של כלכלת המשפחה, ולהיפך? והאם נכון להביא לעסק כסף מהבית? כך תשמרי על הכסף שלך

איה תמרי, יועצת לכלכלת המשפחה, פוגשת פעמים רבות גם זוגות שאחד מהם מנהל עסק עצמאי. היא לא היחידה שמספרת שדווקא יותר נשים מגברים לא אוהבות להתעסק בענייני כספים, אבל כמו רבים אחרים גם היא אומרת שמרבית הזוגות שפונים אליה לעזרה מגיעים דווקא אחרי שכבר נקלעו לפלונטר כלכלי ומבקשים למצוא מוצא.

אבל אחרי שיחה קצרה מאוד עם איה, אפשר לראות שרווחה וצמיחה כלכלית לא רק שאינן דבר מסובך, אלא שהן לגמרי בידיים שלנו.

״באים אליי בעיקר כשכואב, כשהבנק מתחיל להתקשר, כשיש לחץ. כשמבינים שמשהו לא הגיוני בכך שאנחנו עובדים נורא קשה ולא נהנים מהכסף שלנו. אבל יש גם מעט בעלות עסקים שלא רוצות להסתבך ובאות להתייעץ לגבי מה צריך לעשות לפני שהן קופצות למים, וזו הדרך הנכונה, כי יותר נעים מנוע בעיות מאשר לתקן אותן.״ אומרת איה.

שאטרסטוק

שלא ייעלם לך הכסף
אחת הבעיות הנפוצות שחוות בעלות עסקים קטנים היא חוסר היכולת לחשב כמה כסף בדיוק נשאר להן בסוף חודש.

״מרבית בעלות העסקים לא רוצות להתעסק בכסף. רבות אומרות לי ׳בעלי מטפל בזה, אני לא מתעסקת בכסף׳  – אני קוראת לזה מצב בת יענה. את מחזיקה עסק ואין לך מושג כמה הוא מייצר. ואני תמיד אומרת להן – לא צריך תואר שני במנהל עסקים, ולא להיות כלכלנית, רק טבלת אקסל פשוטה ואפליקציה של הבנק בנייד.״

ועכשיו קצת יותר בהרחבה, הנה 10 צעדים שאיה מבטיחה שאם תקפידי עליהם תהני יותר מהכסף שלך.

 שאטרסטוק

1. לנהל חשבון נפרד לעסק
זה לא חייב להיות חשבון עסקי ולא צריך לשלם בו ריביות של עסק. אבל חשוב שיהיה חשבון נפרד שאליו ייכנסו ההכנסות של העסק וממנו ייצאו ההוצאות של העסק בכרטיס אשראי נפרד, כך שתוכלי לשלוט בניהול הכסף אופן מיטבי. רק כך תוכלי לדעת מה המאזן – או במילים פשוטות אם העסק שלך רווחי בכלל.

2. תכנון תקציב
זה נכון פעמיים. פעם אחת תקציב לכלכלת המשפחה, שבו כל הוצאה שוטפת או חריגה מקבלת סעיף תקציבי ומוערכת בסכום קרוב ככל שניתן למציאות. כך תדעי כמה כסף הבית שלך צריך וכמה את צריכה למשוך מחשבון העסק בכל חודש כ״משכורת״. כשאת יודעת לאן פנייך הרבה יותר קל לייצר את הסכום הדרוש.

פעם שניה זה נכון לתקציב לעסק. את חייבת לדעת מהן ההוצאות השוטפות והקבועות (למשל מיסי רשויות, שכר דירה, משכורות אם יש וכו׳)  ומה ההוצאות המיוחדות (למשל קורסים, ציוד מיוחד וכדומה) וכמובן מה ההכנסות הצפויות. כך תדעי לתכנן את התזרים שלך בלי לחרוג.

בשני המקרים כדאי לתעדף את ההוצאות כך:
– מה שחייבים
– מה שנורא רוצים
– מה שרוצים/ צריכים אבל יכול להידחות

ניהול סדר עדיפויות כזה יבהיר לך איפה הכרחי להוציא כסף ואיפה אפשר לחסוך, וגם לתכנן הוצאות גדולות עתידיות.

aya3
יכול להידחות

3. תמחור נכון
לאחר שהבנת כמה כסף את צריכה למשוך מהעסק הביתה בכל חודש, וכמה שעות את יכולה להקדיש לעבודה בכל יום, עלייך לגזור מכך את עלות שעת העבודה שלך.
כשאת מגישה הצעות מחיר ללקוחות או מתמחרת מוצרים חשוב לגלם לתוך ההצעה את כלל השעות – כולל הנסיעות, הכנת מצגת, עבודה מקדימה וכל מה שקשור לכך – זאת כדי לוודא שכל שעה שאת משקיעה בעסק שלך מתגמלת אותך לפי הצורך.

4. תכנון חודשי
כדאי מאוד לפרוש בתחילת כל חודש את צפי ההכנסות וההוצאות. עבודה ברזולוציה כזו תאפשר לך להתנהל על פני החודש באופן רגוע ובלי תקלות גדולות.

5. ניהול תזרים
לא מספיק לדעת כמה כסף ייכנס החודש ומה ההוצאות שלך, את צריכה להסתכל גם שלושה חודשים קדימה כדי לצפות פערים אפשריים, הכנסות שיגיעו באיחור בגלל תשלומי שוטף, הוצאות גדולות שתצטרכי לוודא שיש לך איך לכסות אותן וכו׳. מבט ארוך טווח יאפשר לך להתנהל במסגרת התקציב שתכננת במינימום הפתעות וגירעונות.

גם בבית – אם פתאום יש הוצאה לא צפויה – למשל חתונה שצריך לתת בה מתנה מכובדת – חפשו את הסעיף התקציבי שטרם ניצלתם החודש והפנו אותו לטובת ההוצאה הזו, מקסימום לא תקנו החודש בגד חדש, אבל גם לא תפתחו בור מיותר.

6. חסכון כפול
אנחנו רגילים לחסוך לחופשות, שיפוץ הבית או בר מצווה של הילד, אבל את חשבון העסק לא פעם אנחנו מרוקנים לגמרי. ניהול נכון של הכסף שלך ישאיר חסכון גם בחשבון העסק, למקרים לא צפויים, למקרה של ירידה בהכנסות או עזיבת לקוח, וזה מאוד חשוב מכיוון שכך לא תגיעי לשוקת שבורה, גם בעסק וגם בבית, אם בחודש מסויים לא תהיינה לך ההכנסות הדרושות.

ההמלצה היא לשאוף להכנסות של 100% המשכורת הדרושה לך לביתך + 20% הכנסות לחסכון בעסק + 25% תשלומי מסים והוצאות קבועות = ההכנסות שהעסק צריך לייצר מדי חודש.

7. היי בקשר קבוע וטוב עם הבנק
כלל אצבע: חשבון העסק תומך בבית ולא להיפך. אל תזרימי כסף מהבית לעסק. העסק הוא מקור הפרנסה שמטרתו לתחזק את כלכלת המשפחה. אם העסק איננו מחזיק מעמד בזכות עצמו מימון מהבית עלול להביא לקריסת שניהם.

חשוב שתדעי שהבנקים לא נבהלים ממינוס, ולכן אל תיבהלי גם את – המסגרת בחשבון מיועדת בדיוק לכך. אם נוצר מצב של משיכת יתר אבל צפויות הכנסות עתידיות הבנק ישמח לעזור לך לגשר על הפער, אם רק תעדכני מראש ותסדירי את הדברים עם הבנקאי שלך.

aya4
לא צריך להיבהל ממינוס 

9. מעקב צמוד
זה ממש בקלי קלות היום כשהאפליקציה מותקנת על הנייד שלך. את יכולה לראות בכל רגע נתון מה מצב החשבון, כולל צפי פעולות עתידיות. סגרי כל יום עבודה בקריאת תמונת המצב, כך לא תופתעי ותוודאי שהכל אכן דופק כמו שעון.

10. תשקיעי בכסף שלך
הרבה בעלות עסקים אוהבות ללכת לסדנאות העשרה ולרכוש כלים חדשים, אבל לרוב הן מעדיפות ללמוד על רשתות חברתיות, צילום, מכירות ודומיהם. נסי ללכת פעם להרצאה שמדברת על הכסף שלך ואיך לנהל אותו נכון יותר, את תגלי שזה גם מעניין וגם הרבה יותר משתלם מכל הרצאה ששמעת.

*****
אפשר למצוא את איה באתר שלה או בדף הפייסבוק שלה