אשת חיל מקדמת נשים בתעסוקה

מה לצעירה חילונית מהמרכז, ולערביה מוסלמית מסורתית, בת 50 מכפר משהד וכיצד קרה שהן מובילות יחדיו תכנית לקידום תעסוקה לנשים, הנחשבת לאחת הגדולות והמצליחות בישראל?

מאת: רותי לויטה

לפני כשלוש שנים הצטרפתי ל'בעצמי', ארגון חברתי הפועל לשילוב ולקידום של אוכלוסיות מעוטות- הזדמנויות בתעסוקה יציבה והוגנת. התקבלתי לארגון כמנהלת תכנית "אשת חיל" – תכנית אשר שמה למטרה לקדם בתעסוקה אימהות ממגוון אוכלוסיות (הקהילה האתיופית, החברה הערבית, עולות ותיקות ועוד).

עם כניסתי לתפקיד, פגשתי את שותפתי לדרך – נארימאן סלימאן- ערביה מוסלמית, נשואה ואמא לארבעה ילדים מהכפר משהד. נארימאן כבר ניהלה את הפעילות של התכנית בחברה הערבית במשך 8 שנים.

כשפגשתי אותה לראשונה, לא יכולתי לנחש שהאישה המוסלמית, חובשת הרעלה, שניצבת לפניי תיהפך לימים לחברת נפשי ולפרטנרית המושלמת לעשייה המשמעותית שלנו ב'בעצמי'. כל מה שעבר במוחי היה שעלול להיות לנו לעתים מוזר ומביך. הרי הפערים בינינו כה גדולים! היא מוסלמית ואני יהודייה, אני ממרכז הארץ והיא מהצפון, היא דתייה ואני חילונית, היא מבוגרת ממני ובעלת משפחה, בעוד אני צעירה ועדיין ללא ילדים.

רותי לויטה (אלבום פרטי)

התחלנו לעבוד יחד, ובמהרה נחשפתי לסיפור חייה מעורר ההשראה, אשר הותיר בי חותם. נארימאן לא עבדה בעצמה במשך 10 שנים, לאור חסמים מרובים בהיותה מוסלמית מסורתית, היא חיה בכפר מסורתי בצפון ומרגע שהפכה לאמא לא עבדה. אין בכפר מסגרות לילדים הקטנים, כך שהנשים נשארות לגדל את הילדים למשך שנים ארוכות ומרביתן אינן עובדות כלל. גם נגישות התחבורה הציבורית דלה ומצמצמת עד מאד את אפשרויות התעסוקה.

נארימאן סיפרה לי שרק כשהילדים גדלו הרגישה שמותר לה לעשות לעצמה, ואז – עם רעב פנימי גדול השלימה לימודי תואר ראשון בשירותי אנוש, למדה הנחיית קבוצות, ובמקביל יצאה לעבודה. כמה לא מובן מאליו, חשבתי לעצמי. ככל שהתקדמה, היא פרצה דרך משמעותית מאד עבור עצמה ועבור נשים ערביות רבות מהקהילה שלה. הבנתי שיש עמי שותפה לדרך שיש בה מוטיבציה, כוחות עמוקים ואמונה רבה בדרך.

על רקע העבודה הצמודה והמשותפת שלנו בקידום תעסוקה לאוכלוסיות מעוטות הזדמנות, נקשרנו אחת לשנייה והדמיון בין שתינו החל לצוף: גילינו ששתינו העברנו את ילדותינו בנופים אינסופיים וחוויות טבע ונחשפנו לקווי הדמיון הרבים ביחס ובחיבור העמוק של כל אחת מאיתנו למשפחתה. וגם – גילינו שתפיסות העולם שלנו מחברות בינינו, בשאיפה לשוויון חברתי, למתן הזדמנויות, אמונה באדם ובכוחותיו ועוד. החיבור בינינו משפיע באופן ישיר על תכנית "אשת חיל" אותה אנו מובילות, יחד עם השותפים שלנו לתכנית ולדרך, ועם צוות של 80 עובדות מסורות. כולנו יחד מתכנסים לאג'נדה המשותפת לנו, זו שמסרבת לאפשר לנשים לוותר לעצמן ועל עצמן.

צעירה חילונית מהמרכז ומוסלמית מסורתית בת 50, שותפות לדרך. נארימאן סלימאן ורותי לויטה (אלבום פרטי)

המטרה העיקרית שלנו, בדרך לשילובן בעולם העבודה, היא לפתח אצלן את הביטחון העצמי ולחבר אותן ליכולותיהן ושאיפותיהן. כאלו שאפילו הן עצמן לא תמיד מודעות אליהם. ומשם, אנו מתחילים לצעוד עם כל אשה ואשה במסלול התעסוקתי המתאים לה, בו היא בוחרת, ובו תרצה ותוכל להתמיד. אני מאמינה שהאהבה והכבוד שאנו רוכשות אחת לשנייה מסייעים לנו לדחוף את התכנית קדימה ולהשפיע על אלפי נשים בדרכן לתעסוקה. לא בכדי – למעלה מ – 6,000 אמהות הן בוגרות "אשת חיל".

אנו קמות מדי בוקר מלאות רצון ומוטיבציה לעזור לנשים להגשים את חלומותיהן ולשבור יחד איתן את תקרת הזכוכית המתנוססת מעל ראשן. נשים שהיו בבית או בעבודות שאינן ממצות את יכולותיהן, משתדרגות לעבודות ומקצועות ההולמים את כישוריהן, מתקדמות בעבודה, לעתים פותחות עסק וזוכות בעצמאות, ובהכנסה גבוהה יותר. עוד אישה ועוד אישה, ונוצרת מאסה קריטית.

למעשה, התכנית הצליחה עד כדי כך, שמספר הישובים בהן היא פועלת הוכפל בשנה אחת (!) וכיום היא חולשת על כ- 75 ישובים במדינה. נתוני ההשמה וההתמדה הנם גבוהים מאוד והפידבקים אותם אנו מקבלות מהנשים מרגשים ומחדירים בנו רצון וכוח להמשיך לפעול.

הדבר המשמעותי ביותר אותו הבנו שתינו במהלך הובלת הפרויקט הוא שאנחנו שותפות למשהו גדול הרבה יותר משילוב אותן נשים מרשימות בעבודות שונות. מדובר בכדור מתגלגל וצומח המשפיע על משפחתן, הקהילה והחברה כולה – בערכים אותם הן מנחילות לדור ההמשך, במודל לחיקוי החדש שהן יוצרות במו עבודתן. אין תחליף לגאווה שחשה אישה המגשימה את עצמה מקצועית. זהו מתכון מנצח לחינוך, לשאיפה למעלה, למצוינות ולשדרוג מעמדן של קהילות שלמות, לא רק של הנשים בהן.

כולנו נתקלים לעתים בעוולות, חוסר צדק או חוסר שוויון. גם כאשר הדבר חורה לנו, אנחנו לא תמיד יודעים כיצד לעזור או לשנות ולרוב נדמה כאילו אין לנו את הכוח להוביל שינוי. מה שאנו נוטים לשכוח הוא שלפעמים העזרה לא חייבת להיות מסובכת או "מהפכנית". לפעמים כשאתה מושיט יד לעזרה של מישהו, אתה מעניק לו את הכח להושיט בהמשך עזרה לשתי ידיים אחרות שמקבלות את הכח להושיט ידיים למאה נוספות. שינוי הוא דבר שמתחיל בקטן ואתה לעולם לא יודע לאילו עוצמות יגיע ההד שלו. תחשבו על זה כך בפעם הבאה כשתינתן לכן ההזדמנות לסייע, גם אם הסיוע הוא מזערי.

ובנימה זו, קיץ בריא ושמח וסאלם על כולכן.

תודה לשותפינו לתכנית: תכנית 'אשת חיל' מיסודה של ג'וינט ישראל-תבת, מובלת ע"י משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, בשותפות עם הרשות לפיתוח כלכלי במשרד לשוויון חברתי ומופעלת מקצועית על ידי ארגון 'בעצמי'.