אשת הברזל: מה חשוב לדעת על המינרל שכולנו צריכות?

כמעט אין אישה שלא נזקקה בשלב כלשהו בחייה לתוספת ברזל. מה חשוב לדעת על המינרל הידוע? מדוע לא כדאי להזניח אנמיה ואיך תזהי מחסור בברזל. כתבה שכל אישה צריכה לקרוא

שאטרסטוק כמעט כל אישה בחייה התמודדה, לפחות לתקופות קצרות עם מחסור בברזל, או קיבלה את ההמלצה בתקופת ההריון, ליטול אותו באופן קבוע. אבל מהו אותו מינרל עם השם המעט מלחיץ (כן, זה באמת ברזל, כמו זה שבמסמרים), ולמה הוא חשוב כל כך לגופנו? ידוע שמינרל הברזל אחראי לתהליכים רבים וחיוניים בגוף כגון תהליכי צמיחה, פעילויות אינזימטיות, תפקוד מוחי תקין, פעילות תקינה של מערכת החיסון. אחד התפקידים העיקריים של הברזל הוא ביצירת החלבון המוגולובין שאליו נקשרות מולקולות חמצן ועוברות במחזור הדם לכל הגוף. מצב של חוסר ברזל בדם פוגע ביכולת של הגוף להעביר חמצן לתאים בצורה אידיאלית ומכאן לפגיעה בתאי הגוף. נשים בגיל הפיריון הן אחת מקבוצות הסיכון הגדולות לסבול ממחסור בברזל ואנמיה, " נשים בגיל הפיריון מאבדות דם באופן קבוע בגלל הווסת, ובנוסף יש את תקופות ההריון, הצריכה המוגברת של ברזל בהריון נובעת גם בשל התפתחות העובר וגם מכיוון שנפח הדם בגוף האישה עולה בתקופה זו. צריכה שאינה גבוהה מספיק עלולה להביא להיווצרות אנמיית הריון, שפוגעת בכ-40% מהנשים., לכן בהריון הגוף זקוק לכמויות גדולות יותר של ברזל. " מסבירה חופית חן סגל, נטורופתית בחברת גרמזה המשווקת בישראל את פלורדיקס, הברזל הנוזלי הנפוץ בעולם, "אגב לא רק נשים עלולות לסבול מחוסר ברזל, גם גברים בני 55 ומעלה הם בקבוצת סיכון ורצוי להיבדק". שאטרסטוק ברזל נמצא ברבים מסוגי המזון שאנחנו אוכלים. עלים ירוקים כמו תרד ופטרוזיליה עשירים בברזל וכמוהם גם טחינה, בשר בקר, קטניות מונבטות (עדשים, חומוס, שעועית לבנה), שמרי בירה וירקות ירוקים כמו ברוקולי ופלפל ירוק. אבל לא פעם הגוף מתקשה לספוג את הברזל המגיע מהמזון, "בתרד למשל, יש הרבה ברזל אבל יש גם חומצה אוקסלית שמקשה על הגוף לספוג את הברזל הזה. בשר בקר, למרות שהוא מקור מעולה, הכי טוב, לברזל, הוא גם עשיר מאוד בשומן ובעוד רכיבים שעלולים להזיק כשאוכלים מהם בכמות גדולה" מסבירה חן סגל. גם לתוסף הברזל הרגיל שמקבלים במרשם מהרופא נקשרו תופעות לוואי רבות, "לרוב מדובר בכמויות מאוד גדולות של ברזל בכמוסה, לגוף ולמערכת העיכול בפרט, מאוד קשה להתמודד עם כמויות כאלה גדולות בבת אחת ואז מגיעות תופעות לוואי כמו העצירות או השלשול וכאבי הבטן שאופיניים למי שנוטלת ברזל. בנוסף כמויות גדולות של ברזל שלא נספגותמהוות נזק כי מינרל הברזל נאגר בגוף ויוצר ברזל המסתובב "חופשי" ועלול לגרום לנזקי חימצון של רקמות חיוניות רבות, נזק לכבד ולעיתים יכול להוביל לאי ספיקת לב. כדי להתמודד עם בעיות הספיגה ותופעות הלוואי שנקשרו בברזל ניתן לקבל ברזל בעירוי לוריד, ישר לדם וללא מעבר במערכת העיכול, "נשים בהריון למשל, שזקוקות לתוספת הברזל באופן מידי ואקוטי יקבלו ברזל בעירוי,( למרות שבמצב הזה לאורך זמן, יש סכנה של עודפי ברזל בגוף. ) דרך נוספת היא לבחור בתוספי ברזל טבעיים וקלים לעיכול,"בתוספים האיכותיים יש כמויות קטנות של ברזל לגוף קל להתמודד איתם וזה מפחית משמעותית את תופעות הלוואי".

ואם הברזל מסרב להיספג?

כיום תוכלו למצוא סוגים שונים של ברזל כתוסף תזונה בכל התצורות- נוזל או כמוסה. האתגר העיקרי של הגוף הוא פירוק וספיגה יעילה של הברזל. התוספים הטבעיים דוגמת פלורדיקס למשל, מכילים רק מעט ברזל בכל כפית ולצידו תמציות צמחיםופירות ורכיביםנוספים שתומכים בספיגה יעילה של הברזל לדם כמו ויטמין סי ובי, תוספת שמרים, "פלורדיקס היא פורמולה שקיימת מעל 100 שנה והיא פשוט עובדת. השילוב בין התמציות הטבעיות והריכוז הנמוך של הברזל והויטמינים, כמו גם סוג הברזל שבו משתמשים מבטיחים שהגוף יצליח ליהנות מהתוסף כמעט ללא תופעות לוואי בכלל עם אחוזי יעילות גבוהים מאוד", מפרטת חן.

לא מזניחים אנמיה

שאטרסטוק אנמיה היא המצב המתאר מחסור בברזל בדם המביא לירידה ברמות החמצן בגוף. אנמיה מאופיינת לרוב בעייפות כרונית, חיוורון, חוסר תיאבון ובחילה, קשיים בריכוז ועצבנות, סחרחורות חוזרות, כאבי ראש או נשירת שיער. את האנמיה מאבחנים באמצעות בדיקת דם לאיתור רמות הברזל בגוף, בדיקה נוספת היא לאיתור רמות הפריטין בגוף שהם מחסני הברזל הזמינים לגוף לשימוש. כאשר מזהים מדדים נמוכים בשני הפרמטרים האלה, מומלץ ליטול ברזל בתוסף ולעקוב אחר התסמינים ובעיקר אחרי שיפור בתסמינים, " אנמיה היא מחלה מסוכנת, ברזל הוא מינרל מאוד חשוב בגוף שלנו להמון תהליכים ולא מזניחים אנמיה. אם אתן יודעות שיש לכן נטייה לאנמיה מומלץ לבדוק את מצב הברזל בדם בכל חצי שנה, להתמיד בנטילת התוסף ולאזן את הגוף. כי מחסור כרוני בברזל עלול להביא לבעיות קשות ואפילו למוות"