בימים אלה "וונדר וומן", שיוצא לאקרנים ב-2 ליוני, הוא הסרט שהגולשים הכי מחכים לו. אם הכל ילך כשורה, סיפור חייה של הנסיכה דיאנה, גיבורת-העל האהודה, יהפוך לשובר הקופות הרשמי של הקיץ. זהו הישג אדיר לגל גדות ולא פחות למי שעומדת מאחוריו – הבמאית פטי ג'נקינס. מעטות הפעמים בהן אשה זוכה לביים סרט אקשן פופולרי ולמעשה, זה די נדיר לראות במאית עובדת בהוליווד בבכלל.
למרות השנים שחלפו, המצב בהוליווד בכל הנוגע לקידום נשים לעמדות מפתח נותר עגום למדי ומי שיצאה לעודד נשים במאיות היא ניקול קידמן. השחקנית הוותיקה הגיעה לפסטיבל קאן על מנת לקדם 4 פרוייקטים שונים והבהירה עד כמה זה חשוב לנשים לתמוך בבמאיות, בתקופה בה יש כה מעט מהן. "אני חושבת שזה הכרחי לומר שכל 18 חודשים אעשה סרט עם במאית אשה", הצהירה קידמן ל"ניו זילנד הראלד". היא הוסיפה שזו הדרך היחידה לשנות את הסטטיסטיקה העגומה, כשנשים במאיות הפכו לזן נכחד.
הממצאים, שנאספו על ידי "The Women in Film group", בהחלט מטרידים ומציגים מציאות בה גברים שולטים ללא עוררין מאחורי הקלעים. רק 4.2 אחוז מהנשים ביימו סרטים גדולים שיצאו ב-2016 והמצב לא פחות גרוע בטלוויזיה. "היו 4,000 פרקים בסדרות טלוויזיה שנה שעברה ורק 183 נשים שביימו אותן", סיפרה קידמן. "זה אומר הכל אז אני חושבת שחשוב לתמוך בבמאיות יותר מתמיד בשאיפה שעם הזמן, הנתונים ישתנו. אנשים כל הזמן אומרים, 'זמנים השתנו והכל אחרת עכשיו' אבל זה לא נכון".
מה יכולות להיות הסיבות לכך שאין הרבה נשים במאיות? אחת מהן היא שמנהלי האולפנים הגדולים הם עדיין גברים מבוגרים ששולטים ביד רמה בכל מה שקורה בבירת הסרטים. נטיית ליבם היא ללהק במאים במקום במאיות על בסיס קבוע. במיוחד נכון הדבר בנוגע לסרטים עתירי תקציב ואקשן, שקהל היעד שלהם הם גברים. מעבר לכך, ענף הבימוי מצריך רמת ניידות והפקה גבוהה, דבר שלא מתאים לנשים רבות שהן אימהות. אין זה אומר שנשים רבות לא פונות לתחום אבל כנראה שמשהו בדרך מייאש את רובן.
אין הרבה דוגמאות כמו סופיה קופולה, בתו של הבמאי פרנסיס פורד קופולה, שנכנסה לתחום בקלות בזכות אביה אבל הוכיחה כשרון מופלא בסרטיה. ניתן לספור את הבמאיות על יד אחת וכבר אם הן עובדות, זה בדרך כלל על פרוייקטים פחות מסחריים ובלי הרבה תקציב.
גם הסרט "וונדר וומן", אותו הזכרתי מקודם, קיבל במאית אשה בזכות העובדה שזק סניידר (שהיה אחראי על כל הפרויקט וליהק את גדות) ומנהלי האולפנים של האחים וורנר רצו לתת טאץ' נשי לגיבורה ובכך לפנות לקהל חדש שלא רגיל לרוץ לבתי הקולנוע בשביל לראות פיצוצים, קרבות וחרבות. גברים היו אלה שקיבלו את ההחלטה לגייס את ג'נקינס לפרוייקט אבל אין זה מבטיח שנראה נשים מביימות את ספיידר מן, באטמן או סופרמן הבא. השינוי חייב לבוא מנשים ורצוי להפנים זאת סרט אחד קודם.