אסירה בכלוב של זהב

האם מלניה טראמפ היא הגברת הראשונה האומללה ביותר שידעה אמריקה? מספיק להביט בתמונות שאשת הנשיא העלתה לרשת בשנים האחרונות כדי להבין עד כמה היא כלואה בעולם בודד, סטטי וקפוא

מאז שבעלה נבחר לנשיא ה-45 של ארצות הברית, דעת הקהל מזגזגת במהירות האור על כל דבר שמלניה טראמפ עושה. האשימו אותה שהיא בכלל בחרה לחיות לצד גבר מטרידן וסקסיט, אחר כך פרגנו לה על כך שהיא העדיפה להישאר בניו יורק, צמוד לבנה בארון (באותה עת הופצו שמועות שהוא אוטיסט), כדי לא לטלטל את שגרת יומו. בהמשך באו אליה בטענות שאינה נוכחת בבית הלבן ולא מתנהלת כמו "הגברת הראשונה". אחר כך החמיאו לה על בחירות הלבוש שלה, במסגרת ביקורה בערב הסעודית והתרגשו מהרגע הכה אנושי בישראל, בו החזיקה את ידה של נחמה ריבלין החולה.

כמו דעת הקהל ההפכפכה כלפיה, נראה שגם טראמפ נמצאת בקונפליקט קיומי-נצחי. מצד אחד היא נכנעה למעמדה כאשת נשיא אך מצד שני, היא לא מסתירה את הסדקים ביחסים עם בעלה. מספיק היה לראות איך סירבה לאחוז את ידו בארץ ובביקורה באיטליה כדי להבין שמשהו שם חורק בממלכת טראמפ.

לאחרונה נתקלתי בפרשנות מעניינת של הכתבת קייט אימבך, שניתחה בבלוג שלה את עולמה של טראמפ דרך התמונות שהעלתה לטוויטר בין השנים בין 2012-2015. אימבך פירטה לעומק איך הבחירות הוויזואליות של טראמפ שופכות אור על האדם שהפכה להיות וכיצד היא תופשת את סביבתה. טראמפ אינה חופשיה באמת והיא לא יכולה לפרסם מה שבא לה. אמנם עוקבים אחרי כל צעד שלה וכל פריים מחושב עד הסוף אבל אימבך מציינת שאף אחד לא נמצא על המשמר כל הזמן וכי אולי תמונותיה הן צעקתה השקטה.

בין הממצאים של אימבך, עולה שטראמפ העלתה רק סלפי אחד לצד בעלה. בתמונה פניה חתוכות, חשוכות והיא מציצה לעברנו מתחת לכובע. קשה בכלל לזהות אותה. הוא שולט בפריים והדומיננטיות שלו לא משאירה מקום לעוד אדם. היא פשוט נמצאת שם.

מלניה טראמפ ודונלד

בשלוש השנים הללו, טראמפ צילמה 57 תמונות מתוך מכוניות כשרובן מתרכזות בבעלה ובנה, שצולמו מהגב. הנורמה, בה גברים יושבים מקדימה ונשים מאחור, חזרה על עצמה גם בטקס השבעתו של טראמפ לנשיא. טראמפ חיה ברקע.

מלניה טראמפ

בחלק מהתמונות שצילמה דרך חלון המכונית, היו כמה שתיעדו פארקים ריקים. היא לא נוכחת כטיילת בין השיחים והעצים. טראמפ רק מצלמת אותם מרחוק.

חורף מלניה

במסגרת הבדיקה של אימבך, עלה גם שהגברת הראשונה של אמריקה צילמה 74 תמונות דרך חלונה במגדל טראמפ, כשהנוף אותו נוף ורק מזג האוויר השתנה. היא נראית כמביטה עלינו מלמעלה, מנותקת, כמו מלכה על נתיניה. יום, לילה, זה לא משנה. היא לא זזה מעמדתה. אימבך מצביעה על כך שיש לטראמפ סכומי כסף בלתי מוגבלים, מטוס פרטי ונהגים שיכולים להסיע אותה לכל מקום אשר תחפוץ בו אבל היא נשארת במקום.

ניו יורק מלניה

ברוב הופעותיה המתוקשרות, מבטה של טראמפ נותר קפוא, גופה מכונס והיא נראית משועממת במקרה הטוב ואומללה במקרה הרע. הכתבת משווה אותה לרפונזל מהאגדות – בודדה במגדל השן ומציצה דרך חלון צר לעבר העולם בחוץ. היא נראית כמי שמחכה שמישהו יושיע אותה והאביר על הסוס הלבן (יותר נכון, הבית הלבן), אינו עונה כנראה לשם דונלד.

מלניה מהמטוס

לא מעט תמונות מתעדות חדרים ריקים. אין בהם רוח חיים, רק רהיטים מסוגננים מזוויות שונות ולפעמים היא תיעדה את התיקרה מלמטה.

חדר מלניה

 

את בנה טראמפ מצלמת תמיד באופן שמסתיר אותו קצת. הוא רחוק ממנה וניכר שהיא מגוננת עליו, גם כשהוא משחק במרחבים הפתוחים. היא תיעדה אותו משחק בייסבול, גולף או סתם בחוף. הוא חופשי, בניגוד לאימו ולא חלים על שום מגבלות.

בנה של מלניה

בכל ההיסטוריה הטוויטרית שלה, טראמפ העלתה רק תמונה אחת של בעל חיים. סרטן על רקע החולות. אין זה מפתיע בכלל. גם הוא, כמוה, חי בתוך קונכייה, בשקט, לבד ובלתי נגיש. חמקמק. שם אך לא קיים.

יצור בחולות

הנה כמה תמונות נוספות מעולמה של טראמפ:

מלניה טראמפ 

קפה ותיק

מלניה והנוף

מלניה טראמם עם הגב אלינו

מלניה טראמם במראה