אסטמה של העור: לזהות, לטפל, להקל על התינוק

מה משותף לאדמומיות, עונות מעבר ותינוקות חמודים? התשובה: אסטמה של העור. כיצד תוכלי לשמור על עורו של התינוק ולטפל בו בצורה הטובה ביותר? הפרטים בכתבה

התינוק שלנו. הוא כזה חמוד כשהוא נולד ואנחנו רוצות להסניף אותו כל היום, מפנקות אותו באמבטיות ומאסג'ים, מורחות שמן תינוקות ושמן אמבטיה, עוטפות אותו היטב במגבת ריחנית, קונות לו את כל הנשכנים וצעצועי ההתפתחות, עוקבות בפליאה אחרי כל חצי חיוך ותזוזה. אנחנו מומחיות בזיהוי גזים, האם הוא עייף או שזה בכי של תשומת לב. אבל לפעמים, פתאום מופיעה אדמומיות קלה ואנחנו כבר לא כ"כ בטוחות. אנחנו מכירות את התינוק שלנו, מזהות כל סימן על הגוף ועכשיו? האם זה סתם פריחה, עקיצה או אסטמה של העור?

האם זו סתם פריחה, עקיצה או אסטמה של העור? (צילום: שאטרסטוק  Africa studio)

גם אם לא יצא לכן לשמוע על המונח "אסטמה של העור", כ 20% מהתינוקות עלולים לסבול מהמחלה, שנפוצה בעיקר בעולם המערבי.  אם כך, מהי התקופה השכיחה ביותר לפריחה?  רמז- עונות מעבר, חום כבד. אילו משחות מומלץ למרוח, כדי להקל ואף למנוע? וגם, האם יש סיכוי שזה יעבור? הפעם, חכי קראי עד לסוף הכתבה, כי נספר לך מה שחשוב לדעת על אסטמה של העור.

"אסטמה של העור, "אטופיק דרמטיטיס", היא דלקת עור נפוצה מאוד ומופיעה לרוב בשנה הראשונה לחייו של התינוק , במרבית המקרים הדלקת תופיע עד גיל חמש אך יכולה להופיע גם בגיל מאוחר יותר". מסביר ד"ר רון יניב, מומחה לרפואת עור ורפואה אסתטית.

מה מאפיין את המחלה?

"זוהי בעיית עור דלקתית, כרונית, אשר מחמירה ומשתפרת בגלים. היא מאופיינת ע"י יובש וגרד שבעקבותיו תופיע גם תפרחת. הגרד עלול לגרום לחוסר מנוחה, להפריע לתפקוד היומיומי של התינוק ולפגוע בשינה של התינוק".

ד"ר יניב מחדד כי אסטמה של העור, הולכת פעמים רבות, יד ביד עם אלרגיות אחרות כמו: אסטמה (בדרכי הנשימה), נזלת אביבית, דלקות של לחמית העיניים וכיו"ב. זו נטייה כללית של אלרגיה שיכולה להתבטא כל פעם באיבר שונה בגוף. אסטמה של העור חובבת עונת מעבר, מזג אוויר יבש וחם, היא יכולה להופיע כשיש מתח נפשי, זיהום וגירוי מחומר מסוים.

איפה היא תופיע? אסטמה מופיעה בעיקר בלחיים המתוקות והעגלגלות של התינוק שלנו. בגיל מבוגר יותר, היא תופיע לרוב בקפלי המרפקים, קפל הברך, אזור הקרסוליים ועוד. משך ההתקף נע בין מספר ימים ועד שבועות – תלוי בחומרה.

כך תבדילי בין גרד פשוט לאסטמה של העור

ד"ר יניב מחדד כי גרד קל ו"סטנדרטי" לרוב יעבור לבד או בעזרת טיפול קל לאחר מספר ימים. לעומת זאת, אסטמה של העור הינה מחלה שהולכת וחוזרת, מאופיינת ע"י נקודות קטנות ואדומות "מורמות" מעל העור. אם נסתכל על עור התינוק, נזהה רבדים, משטחים של נקודות, ולעיתים אף רואים סימני גרד (זו הסיבה שחשוב להקפיד על גזירת ציפורניים לתינוקות שלנו).

"זהו פאזל שמורכב מהמון חלקים", מחדד ד"ר יניב: "חשוב שהרופא ישמע את הסיפור, ויבין האם יש קשר משפחתי, האם האדמומיות מופיעה והולכת, האם יש תפרחת באזורים של המרפק או הברכיים. לכן כדאי לעקוב ולהתייעץ עם רופא ילדים או רופא עור".

כדי להקל, לקצר את ההתקף, למנוע החמרה ולעיתים אף למנוע את התפרצות המחלה, מומלץ לשמור על שגרה יומיומית: הלבישי את התינוק בבגדי כותנה, סבני בסבונים מיוחדים אשר מפחיתים יובש וגירוי, נגבי את עורו בהספגה ולא בשפשוף, ומרחי קרם לחות לאחר המקלחת ואף מספר פעמים במהלך היום. בבית, חשוב לשמור על טמפרטורה מבוקרת כ 24 מעלות ולהימנע ממתחים.

שמרי על עורו של התינוק (שאטרסטוק  Africa studio)

כך תטפלי באסטמה של העור

כאמור, כאשר מופיע הגרד, מומלץ לפנות לרופא הילדים או רופא עור בכדי שיאבחן את דרגת היובש וימליץ על הטיפול המתאים

בשלב הראשון,  ההמלצה היא להשתמש בתכשירי לחות למניעת יובש- קרמים טובים, היפואלרגניים, אשר לא מעוררים רגישות בעור ואידיאליים לתינוקות. סדרת "אקסאומגה" של "א-דרמה" היא דוגמה טובה, שכן פותחה במיוחד לטיפול בעור מגורה ויבש במיוחד אצל תינוקות.

לצד טיפול ביובש,  שימוש בקרם לחות או שמן, יכול לסיים למחסום העור, שעלול להיפגע בעקבות  היובש הקשה. שימוש בתכשירי לחות נעימים למגע לעור התינוק מסייעים לשיתוף הפעולה במריחות המשחה והטיפול. בשנים האחרונות פותחו תכשירי לחות המיועדים לאנשים ולילדים ותינוקות עם עור רגיש ולאלו הסובלים מדלקת עור אטופית.

חשוב, מחדד ד"ר יניב להשתמש בקרמים טובים, שיהיו היפואלרגניים וללא חומרים מעוררי אלרגיה. קרם אקסאומגה למשל, מכיל שיבולת שועל שידועה כבעלת תכונות חיוביות להרגעת העור. הוא אף מכיל שמן זרע פרח נר הלילה העשיר בחומצות שומן אומגה 6, שידועים ביכולתם לבנות ולשקם את העור. הקרם  מכיל ויטמין 3B אשר מעלה ייצור שכבת ההגנה של העור (סרמידים) שנפגמת בזמן המחלה. המטרה להקל, להביא להטבה בגרד, להפחית יובש ולמנוע הדרדרות של מצב העור.

שימוש בקרם לחות או שמן, יכול לסיים למחסום העור, שעלול להיפגע בעקבות  היובש הקשה( צילום: א-דרמה)

גרד- לא נעים ואף עלול להזיק

במהלך המחלה, יופיע כאמור גרד. אל תמנעי מהתינוק להתגרד, שכן זה בלתי נמנע. יחד עם זאת, גרד גורם להחמרה ועלול להחדיר זיהום לעור ולכן חשוב לטפל.

דיכוי הדלקת, לדבריו של ד"ר ניב, נעשה ע"י משחות אנטיביוטיות או משחות שמשולבות עם קורטיזונים, מחייבות מרשם ושימוש במינון מתאים לפי המלצת רופא.

נסיים באופטימיות. למרות שהמחלה חוזרת וממושכת ויוצרת חוסר נעימות, רק אחוז קטן של התינוקות נשארים עם אסטמה של העור. לרוב היא תעבור עד החתונה ואפילו הרבה יותר

אסטמה של העור- עד החתונה זה יעבור. (צילום: א-דרמה)