אל תגידו "לי זה לא יקרה"

החיים משתנים מיד עם הידיעה שיש לך סרטן. הילדים, הבית, הכל מתהפך עלייך בבת אחת. החיים שלי ושל בעלי שהיה שם בשבילי מהרגע הראשון ולא זז ממני לשנייה, השתנו לגמרי

מאת: ענבל שטרית

ביום שני הקרוב, החל מה – 21.1 ייחל שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם. שבוע שבו חברותיי ואני לקבוצה נפעל על מנת שכמה שיותר נשים ישמעו ויידעו על הנושא ויילכו להיבדק. חשוב שתבינו זה   סרטן שלפי דו"ח הכנסת ב-2018 הוא השכיח ביותר בגילאי 20-44. לי, ענבל שטרית בת 42 נשואה ואימא לשני ילדים מדהימים, חשוב שהסיפור שלי יהיה בתודעה של כל אחת ואחת כי אני עברתי את זה. לכן אני אחשוף אתו בכל מקום, כדי למנוע את המקרה הבא.

הכל התחיל לפני שלוש שנים כשהתחילו לי כאבים באגן. במשך חודשים הלכתי לרופאים שונים קויבלתי אין ספור אבחנות – מדלקת באגן ועד דלקת בדרכי השתן. כשהתחילו לי דימומים כבדים שהביאו אותי אפילו עד איבוד הכרה, פינוי באמבולנס למיון, וקבלה של 3 מנות דם, עלו גם אופציות של הריון, הפלה, או מיומה… קיבלתי אנטיביוטיקה, אגיסטן, עברתי היסטרוסקופיה, בדיקת פאפ שיצאה תקינה. עם כל חודשים הסבל שעברתי עם דימומים, הפרשות קשות, כאבים ביחסי מין וכאבים קשים באגן, עדיין אף אחד לא ידע מה יש לי.

ענבל שטרית צילום אלבום פרטי

בצר לי החלטתי לשים התקן תוך רחמי כדי להקל על עצמי. זו הייתה הפעם הראשונה שרופא באמת בדק לי את צוואר הרחם והציע שאפנה למומחה. המומחית שהגעתי אליה לקחה משטח ואמרה שהיא לא רואה שום דבר בעייתי אבל אחרי שבועיים הגיעה התשובה הקשה – יש לי סרטן צוואר הרחם בשלב מתקדם מאוד, עם גידול של כמעט 6 ס"מ וגידולים מפוזרים באגן ובבלוטות הלימפה. כשהגעתי עם התשובות לרופא, התברר שבאולטרסאונד רגיל הוא יכול לראות את הגידול ללא בעיה.

מאז, עברתי 33 הקרנות קשות, 6 סבבים של כימו, ו-5 הקרנות פנימיות בהרדמה. טופלתי בבית חולים איכילוב ואני חייבת להוקיר תודה לצוות המדהים. מהרופאים ועד המזכירות. כולם עטפו אותי בהרבה חום ואהבה וללא ספק היו גורם מחזק מאוד בתהליך ההחלמה.

החיים משתנים מיד עם הידיעה שיש לך סרטן. הילדים, הבית, הכל מתהפך עלייך בבת אחת. החיים שלי ושל בעלי שהיה שם בשבילי מהרגע הראשון ולא זז ממני לשנייה, השתנו לגמרי. את הילדים כמעט לא ראינו כי יצאנו לטיפולים לפני שקמו וכשחזרו הביתה הייתי בעיקר במיטה. הייתי אימא בתפקוד מינימלי .

ענבל שטרית צילום אלבום פרטי

סדר העדיפויות שלי השתנה, הצורך לדעת לקבל עזרה ותמיכה מהסביבה גדל, והייתי צריכה לגייס את כל הכוחות הנפשיים שבי כדי לעבור את זה.

יחד עם זאת, הייתי מאוד אופטימית לגבי הניצחון שלי וחלק גדול ממה שהעסיק אותי בזמן הטיפולים וההחלמה היה איך אני יכולה לקדם את המודעות לסרטן הזה. אתן חייבות להבין: סרטן צוואר הרחם לא מוגבל לגיל מסוים. הוא יכול לקרות  בגיל 17 או בגיל 60. נשים צעירות עלולות לאבד את האפשרות ללדת ילדים בעקבות הסרטן הזה. לשמחתי, בנוסף למשפחה והחברים העוטפים מצאתי גם קבוצת חברות שעוברות את אותה התמודדות. קבוצת תמיכה של נשים שעם הזמן הפכו להיות חברותיי למסע והבינו אותי ואת מה שאני עוברת.  רק מי שעברה את זה יכולה להבין. להבין מה זה אומר שהעצמות והוורידים כואבים. להבין את הבדידות. רק הנשים האלו, עוטפות ומכילות אותי ואחת את השנייה.

בקבוצת הפייסבוק שפתחנו, "מתמודדות – סרטן צוואר הרחם" החלטנו שאנחנו חייבות לפעול להעלאת המודעות. ארגנו מפגשים גם בשביל הכיף וגם כדי לחשוב מה אנחנו רוצות לעשות הלאה. אפשרות ההחלמה מסרטן צוואר הרחם בגילוי מוקדם היא למעלה מ-95%, זה נתון כל כך חשוב, ולכן כל אישה צריכה לשאול את עצמה – מתי בפעם האחרונה עשית בדיקה שגרתית אצל גינקולוג?  כשהיית בבדיקה – האם הרופא בדק אותך טוב?

אל תגידי "לי זה לא יקרה", לי זה קרה.

לפני שבוע קיבלתי את הבשורה שאני בריאה. אני התעקשתי להקשיב לגוף שלי. התעקשתי לגלות מה לא בסדר. התעקשתי להיות בריאה. אל תוותרו על זה גם אתן. זו הזכות הבסיסית של כל אחת מאתנו.

** הכותבת, ענבל שטרית, חשפה במיוחד עבור קוראי סלונה את סיפורה האישי