איך תשמרו על העור והשיער לאחר גיל המעבר?

איך משפיעים השינויים ההורמונליים על העור והשיער ומה אנחנו יכולות לעשות כדי להחזיר להם את כל מה שדרוש להם כדי שהעור יראה רענן והשיער יהיה שופע?

altmanskinsec1רבות כבר דובר על סימני גיל המעבר: אבדן הפוריות, ווסת לא סדירה, גלי החום, ירידה בחשק המיני, השמנה, מצבי רוח, קשיי הירדמות. ואולם ישנן כמה תופעות שנשים חוות שקשורות דווקא למראה החיצוני.

כ -40% מהנשים חוות דילול שיער, שהוא כמעט זהה לגברים.  אמנם נשירת שיער נחשבת  בעיה קוסמטית בלבד, אבל מחקרים הוכיחו כי יכולה להיות לנשירת שיער השפעות פסיכולוגיות רחבות על נשים, כולל אובדן אמון והערכה עצמית, ובמקרים מסוימים, דיכאון, חרדה, נסיגה חברתית ועוד. החדשות הטובות הן,  שברוב המקרים נשירת שיער היא מצב שניתן לטפל בו ואפילו לנסות למנוע.

מה קורה לשיער שלכן?

נשירת שיער לאחר הלידה הוא תופעה ידועה, שמתרחשת בגלל השינויים ההורמונליים האופייניים. בדומה לכך, גם בגיל המעבר נשים עלולות לחוות נשירה מוגברת של שיער, הנגרמת בשל השינויים ההורמונליים. תופעה נוספת, נפוצה לאחר גיל המעבר, היא התדלדלות של שיער, שהיא סוג של התקרחות. אמנם התקרחות  נחשב לתופעה גברית, אך כמחצית מהנשים סובלות מדרגה מסוימת של איבוד שיער לאחר גיל המעבר, שנגרמת בגלל הורמונים גבריים שמחלישים את השיער וגורמים לסוג של התקרחות.

altmanskinsec2כשמדובר באובדן שיער בגיל המעבר, רמות ההורמונים הנשיים הנמוכות עשוי להיות הגורם השכיח ביותר, אבל יש לשים לב גם לגורמים אחרים וסביבתיים. גורמי סיכון אלה כוללים נטייה גנטית, רמות חריגות של לחץ, חוסר איזון הורמונלי אחר – כמו בלוטת התריס, חסרים תזונתיים, למשל של ברזל, דיאטות לא מאוזנות, כמו גם מחלות, תרופות וכדומה.

ואולם חשוב להבדיל בין נשירת שיער לבין שיער דליל או התקרחות. ההגדרה של נשירת שיער משמעותית היא, שכשבבוקר יש על הכרית קבוצת שערות, או כשבמהלך חפיפת שיער נשארת קבוצה כזו ביד. התקרחות מובחנת כאשר השיער מתדלדל עד כדי היווצרות של קרחות קטנות בצדי הראש, בחזית או במרכז.

 ומה קורה לעור?

גיל המעבר גורם לשינויים רבים בעור, כמו הפחתה של ייצור הקולגן, השומר על עור חזק. קולגן הוא חלבון שאחראי, בין השאר, לגמישות ולמוצקות של העור, מקנה תמיכה מבנית ומאפשר זרימה מוגברת של דם וחומרי הזנה. על פי הנתונים, בשנים הראשונות של גיל המעבר נשים מאבדות כ-30% מכמות הקולגן בגופן, כתוצאה של הירידה ברמות האסטרוגן. בנוסף, מתרחשים אבדן של  שומן תת עורי ופגיעה בגמישות העור. העור נעשה דק יותר, פגיע ורגיש, וקמטים שהיו בעבר עדינים הופכים עמוקים ומשמעותיים יותר.  כמו כן, השינויים בעור יכולים להתבטא באדמומיות, התרחבות של ורידים וכתמים חומים (כתמי "כבד").

 כיצד כדאי לנסות לעכב את השינויים הללו בעור ובשיער?

מאחר שישנן סיבות רבות ומגוונות  לנשירת שיער, כמו הפרעות בפעילות בלוטת התריס, דיאטות קיצוניות ועוד, ההמלצה החשובה ביותר היא לגשת לרופא או לדיאטנית ולבקש הפנייה לבדיקות דם מתאימות ולטפל בהתאם לממצאים. ואולם גם אם אין ממצאים ייחודיים המצדיקים טיפול ספציפי, אפשר וכדאי להשפיע על מראה השיער "מבפנים" כפי שמיד יוסבר.

בנוגע  לעור, כידוע, הגורמים הידועים שתורמים להזדקנות העור הם עישון וחשיפה לשמש. ולכן, ההמלצה החשובה ביותר היא להימנע מאלה ולהשתמש במסנן קרינה בעת החשיפה לשמש.

רופאים מסבירים, כי לטיפול ההורמונלי יכולה להיות השפעה מיטיבה על העור, שכן תוספת של הורמונים עשויה להפחית את הידלדלות העור.  כדי להקטין התקרחות, במידה שיש, ניתן לקבל טיפול תרופתי, במרשם, שנלקח בבליעה או במריחה.

כדי לשפר את מראה העור והשיער באופן טבעי חשוב לדאוג לרכיבי תזונה המשפיעים על העור והשיער. למשל, באכילת מזונות עשירים בנוגדי חמצון, כמו פירות וירקות, בשלל צבעים.

altmanfruits

 הקשר בין  איכות התזונה לבין נשירת שיער הוכח כבר לפני שנים רבות. החסרים התזונתיים הנחקרים ביותר בקשר לנשירת שיער הם חסרים של ברזל, אבץ וביוטין. ישנם רכיבים תזונתיים נוספים שניתן לקחת, כמו חומצה אורטו-סליצילית, וחומצות שומן מסוג אומגה 3.  בשנים האחרונות חודר לתחום שמירת היופי והקוסמטיקה טרנד חדש, שנקרא "נוטרי-קוסמטיקס" – רכיבי תזונה הניטלים דרך הפה, אשר פועלים על היופי מבפנים ושעשויים להשפיע על בריאות העור והשיער.

לתזונה מאוזנת יש חשיבות גדולה בהרגשה במראה כדאי  לשים לב ולהעשיר את התזונה במוצרי מזון שמכילים את רכיבי התזונה הטובים והחיוניים, כמו דגים (שעשירים באומגה 3), יוגורט (עשיר בוויטמיני B ובמיוחד בחומצה פנטותנית), ביצים (עשירות בחלבון ובברזל, בוויטמינים מקבוצת B ובמיוחד בביוטין), גרעיני דלעת (עשירים באבץ), ובשפע של פירות וירקות שמכילים נוגדי חמצון רבים החיוניים למניעת נזקים לגוף כמו גם לשיער ולעור.