איך מטפלים במחלות חום של ילדים

כשהקטנטנים שלנו חולים, החום שלהם עולה והגוף חלש. מתי חום נחשב גבוה, כיצד לזהות מבלי למדוד ואיך מטפלים. המדריך לחום וילדים

איך מטפלים במחלות חום של ילדים (צילום: שאטר סטוק By Goncharov_Artem)

כל הורה מכיר את התחושה הזו וחוסר האונים כשהילדים מעלים חום. מילדים שמחים, ואנרגטיים, הם הופכים להיות עייפים, כאובים, חסרי מנוחה.

מה עושים כשלילד עולה החום  (צילום: שאטרסטוק  Rido’s) 

חום- מי בכלל צריך את זה?

לחום יש חשיבות רבה, זו הדרך של הגוף להתריע מפני מחלה קיימת, לסייע למערכת החיסון להילחם בווירוסים וחיידקים. מיטל אלנקוה רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם, מבהירה שחום אינו מחלה אלא סימפטום שלרוב יעלה על רקע מחלה ויראלית או חיידקית, סיבה נוספת היא חום שעולה בשל התייבשות ואובדן נוזלים.

חום גבוה עלול להיות מסוכן ולכן חשוב לעקוב ולשים לב לתסמינים.

הסממנים לעלייתו של החום

עוד לפני שנמדוד עם המדחום, ישנם סימנים שונים שיכולים להעיד על חום בקרב ילדים: שימו לב האם הילד נמצא באי שקט, מסרב לשחק, עייף מהרגיל וישן המון, ייתכן ויחוש בחוסר תאבון. ניתן לעיתים לראות אדמומיות בלחיים. בקרב תינוקות יכולים להיות תסמינים נוספים כמו הקאות, שינוי בהנקה ולעיתים פריחה בגוף. ילדים גדולים יותר היודעים לבטא את עצמם יכולים להתלונן שקר להם באופן מיוחד, להסביר כי הגוף כואב ואף נראה אותם רועדים.

הדרך המהימנה למדידת חום

הדרך המהימנה והטובה למדוד חום בקרב ילדים היא ע"י מדידת חום רקטלית. בקרב ילדים גדולים ניתן למדוד חום דרך הפה ומתחת ללשון עם שפתיים סגורות. ישנם מדחומים למדידת חום מתחת לבית השחי, דרך האוזן או באמצעות מכשיר דיגיטלי. חשוב לדעת כי  יתכנו הבדלים בין הטמפרטורות השונות

בכל דרך שתבחרו למדוד חום, מומלץ לחטא את המדחום לפני כל שימוש, לשטוף את המדחום במים וסבון ולאחר מכן לחטא באמצעות אלכוהול  70%.

מד חום דיגיטלי, ומד חום ללא מגע של לייף (צילום: יח"צ סופר-פארם)

איך נדע שלילד שלנו יש חום?

חום בקרב ילדים ותינוקות נחשב חום מעל 38.5 . מומלץ לעקוב כשהוא במגמה החל מחום של 37.7 .

מיטל אלנקווה מדגישה שבכל מקרה של מחלת חום חשוב לפני הכל להגיע לבדיקה אצל רופא הילדים כדי לברר את הסיבה לכך.

בקרב ילדים בריאים, ההמלצה היא להוריד חום כשהטמפרטורה של הגוף מעל 38.5 מעלות או כשמלווים אליו כאבים בגוף וכשהילד אינו רגוע.

חשוב לזכור: כשאנחנו מורידים את החום אנחנו לא מטפלים במחלה, אלא עוזרים להקל על הכאב של הילד. לכן יש לעקוב ולהתייעץ עם רופא ילדים ובמיוחד כשמדובר בתינוקות עד גיל 3 חודשים.  ישנם ילדים עם מחלות שונות כמו פרכוסי חום ומחלות כרוניות להתמודד עם עליית החום. במקרים כאלו יתכן שההמלצה של רופא הילדים תהייה לפעול להורדת החום בשלב מוקדם יותר.

איך מורידים את החום

תרופות להורדת חום

לתינוקות מגיל לידה ישנן תרופות ממשפחת פארצטמול המגיעות בצורות שונות כמו טיפות נובימול, סירופ אקמולי, אבקת אבקמולי, כדורים ללעיסה פארמול קט ונרות.

המינון המקובל הוא בהתאם למשקל של הילד. ההפרש בין מנה למנה הוא כל 4-6 שעות.

מגיל 6 חודשים ניתן להשתמש בתרופות להורדת חום ממשפחת איבופרופן בהתאם להוראת רופא הילדים.

מיטל מוסיפה שניתן להעזר בתכשיר חדש לילדים להורדת חום -אייבו מביית לייף, שפותח בשיתוף חברת טבע, התכשיר פועל תוך 15 דקות ויעיל עד 8 שעות.

אייבו לילדים של לייף (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

שילוב תרופות מקבוצות שונות

כאשר החום עקשן וגבוה ועולה עוד לפני שהגיע זמן מתן המנה הבאה, ניתן לשלב בין פארצמול לאיבופרופן. יש להתייעץ עם רוקח או עם רופא ילדים בטרם השילוב, כדי להמנע ממינון יתר של תרופה.

מיטל אלנקווה מבהירה שניתן לתת את שתי התרופות בהפרש של 3-4 שעות בין המנות אבל חשוב להקפיד שלא לעלות על 5 מנות פארצטמול ביממה ולא לעלות על 3 מנות איבופרופן ביממה.

נובימול, אקמולי פורטה ונורופן לילדים (צילום: יח"צ)

אם נתתם לילד תרופה והוא מקיא, האם לחזור על המנה?

מיטל מחדדת כי אם הילד הקיא בסמוך לנטילת התרופה, כלומר עד 20 דקות וניתן לראותה ייתכן ויהיה צורך לחזור על המנה או להשתמש בפתיליה להורדת החום. אם עברו 20 דקות, סביר להניח שכבר יש ספיגה של התרופה ונמתין למנה הבאה.

טבליות לעיסה פארמול קט של לייף, ואבקמולי לילדים של טבע (ציולם: יח"צ)

אמבטיה פושרת ורטיות לחות

בנוסף למתן התרופות, מוסיפה מיטל שהנחת רטיות לחות, ורחצה באמבטיה פושרת, עשויים לתרום להורדת החום. חשוב לשמור על טמפרטורת מים לא נמוכה מדי כדי למנוע צמרמורת.

הקפדה על שתייה

במקביל לטיפול בהורדת חום הקפידו שישתה מים כדי למנוע התייבשות.

.

 

 

 

עדה אופיר
אמא לשתי בנות אהובות. כותבת תוכן, עורכת תוכן בוגרת בית הספר לכתיבה גיבור תרבות