איך להקל על מחלות דרכי נשימה חורפיות

כאבי שרירים, שיעול, חום, קוצר נשימה הם חלק מהתסמינים למחלות בדרכי הנשימה בחורף. כיצד ניתן לאבחן, מה המלצות הטיפול והאם ניתן למנוע הופעתם

y Africa Studio

זה הזמן להכיר את מחלות דרכי הנשימה שאופייניות לחורף וגורמות בין היתר לגרון מעקצץ, שיעול בלתי נגמר, לגוף כואב ורצון להתכרבל במיטה כל היום, לא רק בגלל הקור שבחוץ. מדוע זה קורה, האם ניתן להימנע? איך נזהה את הסממנים והכי חשוב כיצד ניתן לטפל? מיטל אלנקוה רוקחת אחראית ומנהלת סניף סופר-פארם עושה לכולנו סדר, כדי שנהיה בריאים.

איך לטפל במחלות דרכי הנשימה החורפיות ( צילום:  broysevic  shutterstock )

מחלות בדרכי הנשימה הן תופעה שכיחה בחורף הם באים לידי ביטוי בתופעות כגון: חום, חולשה, כאבי שרירים, גודש באף, ליחה, וכאב גרון. לעיתים, הם עלולים להחמיר ולהסתבך למצב של זיהום משני  ולגרום לדלקת ריאות.

זהירות- חללים סגורים

זיהומים בדרכי הנשימה שכיחים בעיקר בתקופת החורף וזאת משום שאנחנו שוהים בחללים סגורים ולא מאווררים ולמעשה כולאים את החיידקים בפנים ולא מאפשרים להם לצאת.

ילדים קטנים הם בעלי נטייה גבוהה לחלות, עלולים לחלות כ-10 פעמים בשנה. בקרב אוכלוסייה המבוגרת, השכיחות היא כ 2-3 פעמים בשנה.

הכירו את התסמינים

מחלות דרכי נשימה ויראליות מאופיינות בתסמינים כמו נזלת, ליחה, גודש באף וכאבי גרון. בנוסף עלול להתפתח גם חום, כאבי שרירים וחולשה כללית. השיעול לצערנו כאן כדי להישאר, הוא עלול ללוות אותנו למשך תקופה של כ 3 שבועות גם אחרי ששאר הסימפטומים חולפים. אם אתם מעשנים, השיעול עלול להיות כבד יותר ולהמשך זמן רב יותר.

מיטל אלנקוואה דהן מציינת שבמקרה של חום מעל 38 מעלות ואם השיעול הולך ומחריף, מומלץ לפנות לרופא להתייעצות על מנת לשלול דלקת גרון על רקע חיידקי, או דלקת ריאות הדורשות טיפול אנטיביוטי.

.

כל הדרכים לטיפול במחלות דרכי נשימה חורפיות

1.   תרופות להורדת חום ולהצטננות

פארמול אף או פארמול אף ושיעול המכיל אנטי היסטמינים לייבוש הנזלת ונוגדי גודש להקלה בסימפטומים של הצינון לצד פארצטמול להורדת חום והקלה על כאבים, או למי שמעדיף נורופן/אדוויל לצינון ושפעת, המכיל נוגדי גודש לצד איבופרופן.

פארמול להורדת חום, ופארמול אף ושיעול של לייף (צילום: יח"ץ סופר-פארם)

2.  תרופות להקלה על שיעול

 לשיעול יבש  מציעה מיטל אלנקווה לבחור בתכשיר המסייע לדיכוי מנגנון השיעול, ועשוי לתרום להקלה.

במקרה של שיעול עם ליחה, ממליצה מיטל אלנקווה לבחור בתכשיר מכייח המפחית את צמיגות הליחה ועשוי לתרום להקלה על הליחה ולהוצאת גופים מזהמים החוצה.

אם המצב מגיע לכדי קוצר נשימה ו/או שיעול כבד, יש לפנות לרופא. יתכן והרופא ימליץ לשלב שימוש באינהלציה או משאפים המכילים מרחיבי סימפונות וסטרואידים נוגדי דלקת אשר ניתנים במרשם רופא בלבד.

דקסמול קולד, אקמול צינון ונורופן צינון (צילום: יח"ץ)

ההמלצה הגורפת היא להתייעץ עם רופא/ת משפחה או רוקח/ת בטרם השימוש בתרופות לכלל האוכלוסייה ובפרט בקרב נשים בהריון, אנשים הנוטלים תרופות מרשם ובמקרה של תינוקות וילדים קטנים.

גרינטוס להקלה על שיעול למבוגרים ולילדים (צילום: יח"ץ)

 3.  תוספי תזונה

,תוספים המכילים סמבוק שחור, פרופוליס, אבץ, ויטמין סי ואכניצאה. עשויים לסייע בהקלה על שיעול שאינו ממקור חיידקי. תוכלו לאתר אותם על מדפי מחלקת הטבע, כמרכיבים בודדים או בפורמולה המשלבת מספר צמחים ורכיבים. לפני השימוש בתוספי תזונה חשוב לדווח לרוקח על שימוש בתרופות, מחלות רקע והריון.

 4.  הומאופתיה לטיפול משלים

אפשרות נוספת היא להיעזר בנפלאות ההומאופתיה. היתרון שלה, מסבירה מיטל אלנקווה, מצוי בכך שניתן להיעזר בחלקן של התרופות ההומאופתיות במקביל לשימוש בתרופות מרשם. בין התרופות ההומאופתיות שנועדו להקל על מצבים של שיעול ומחלות דרכי הנשימה:

–  סירופ הומאוטוסין שעשוי לתרום להקלה במצבים של שיעול לח או יבש, שיעול נבחני וכן שיעול טורדני הנובע מעישון.

–  סירופ הומאוקולד יום או לילה שעשוי לסייע בהקלה על תסמיני ההצטננות.

–  הומאופלו גלובולים להמסה מתחת ללשון שעשוי לתרום להקלה על תסמיני השפעת.

לא לשכוח להתעטש נכון (צילום: שאטרסטוק Brenda Carson )

לאורך כל התקופה הקפידו לשטוף ידיים, לאוורר את החדרים ולהתעטש  לעבר הכתף כדי למנוע הדבקה של הסביבה והידבקות במחלות נוספות.

.

.

עדה אופיר
אמא לשתי בנות אהובות. כותבת תוכן, עורכת תוכן בוגרת בית הספר לכתיבה גיבור תרבות