איך להפחית סטרס דרך תזונה

בשר, בעיקר בשר רווי שומן, ועודף חלבון, מגבירים גם הם את תחושת המתח והחרדה עקב הגברת הפרשת דופמין ומעמיסים על כלי הדם והלב. כימיקלים הנמצאים במזונות מעובדים, כגון חומרי שימור, חומרי טעם וריח מלאכותיים גם לא תורמים

מאת: ענת דרור

סטרס משפיע על האכילה, המשקל ועל היכן בגוף השומן נאגר. קורטיזול המיוצר במחזור היומי הטבעי שלנו ,מופרש בכמות מוגברת במצבי דחק ונקרא "הורמון הסטרס" הגורם לעליה ברמת הסוכר ולחץ הדם והוא חלק מתגובת הגוף למצבי הישרדות. במקביל הגוף משחרר במצבי לחץ, אדרנלין שמגביר את ה"ערנות" שלנו.

באורח חיים מתוח, לא בריא, מלא באתגרים ולחצים ההורמונים הללו מופרשים בקצב מוגבר ונוצרת שחיקה של הבלוטות המפרישות אותם, לסטרס תורמת גם תזונה לא מאוזנת ואחראים לכך במיוחד ,קפאין, קולה,  אלכוהול, ניקוטין, וסוכרים, תזונה "מעוררת" שכזאת עלולה לגרום לחוסר שקט, לעצבנות ולנדודי שינה. כמו כן, פוגעת בספיגת סידן ומגנזיום, החשובים לתחושת הרפיה ורגיעה

בשר, בעיקר בשר רווי שומן, ועודף חלבון, מגבירים גם הם את תחושת המתח והחרדה עקב הגברת הפרשת דופמין ומעמיסים על כלי הדם והלב. כימיקלים הנמצאים במזונות מעובדים, כגון חומרי שימור, חומרי טעם וריח מלאכותיים וכן תרופות, הורמונים ורעלים – יוצרים עומס על הכבד, שהוא האיבר האחראי לסינון הרעלים בגוף, ומשפיעים על ההרגשה הכללית.

כל זה יוצר גם השמנה – בעיקר באיזור הבטן- קושי לרדת במשקל , שינה לא איכותית שמשפיעה על איך יראה היום שלנו ונוצר כדור שלג של גורמים-תופעות-ניסיון "להשקיט" אותן (קפה, אכילת יתר אספקת סוכרים ופחמימות) – סטרס- השמנה, וחוזר חלילה. בנוסף, במערכת העיכול שלנו שוכן לו צבא של חיידקי עיכול אשר מפרקים את המזון ושומרים על פעילות עיכול תקינה.

החיידקים האלה, אשר מהווים את הפלורה הטבעית במעיים שלנו, מאוד רגישים ונפגעים בתנאים שאינם אידיאלים.  סטרס, חומרים משמרים וכימיקלים, חומרי הדברה, אנטיביוטיקה, מזונות לא מתאימים ומזון חסר סיבים פוגעים בפלורה. מחלישים את החיידקים "הטובים" ומאפשרים לפרזיטים לשגשג .

בחורה אוכלת בורגר

אז מה היא התזונה המומלצת, והפעילות הרצויה לאיזון והפחתת הסטרס והתופעות הנלוות לו?

אגוזים/ שקדים

חופן כף יד מלאה מהם. מספקים ויטמין E נוגד חומצה המשפיע על המערכת החיסונית, ומסייע להוריד לחץ דם. ומכילים ויטמינים מקבוצת B ומגנזיום, שמסייעים ביצירת סרוטונין – חומר הפלא שמעלה את מצב הרוח ומוריד את הסטרס.

ויטמין- C נמצא בשפע ב פלפל אדום, קיווי, תפוז, תרד, חוביזה באק צ'ואי -מפחית את הורמון הלחץ קורטיזול

אבוקדו – עשיר בויטמין B, שמחסור בו מקושר ישירות למצבים של מתח ועצבים. ומשופע בחומצות שומן חד-רוויות ובאשלגן, העוזרים בהורדת לחץ דם. באבוקדו יש יותר אשלגן אפילו מבננות.!

קוואקר – גורם למוח להגביר את ייצור הסרוטונין, ובכך לשפר את מצב הרוח שלנו ולהפחית את המתח. ככל שהגוף מפרק את הפחמימות שאנחנו צורכים לאט יותר, כך הספקת הסרוטונין יציבה וטובה יותר. ושיבולת שועל, היא פחמימה שמתפרקת לאט, בגלל עושר הסיבים התזונתיים שבה כך גם עם כל הדגנים המלאים.

מצב הרוח מושפע לא רק מהרכב המזון שלנו אלא גם מאירועים חיצוניים

שהרי לא כל מה שאנחנו אוכלים נמצא בצלחת שלנו, לכן מומלץ בחום:

1. לצרוך פרוביוטיקה איכותית  של לפחות 10 מיליארד חיידקים פרוביוטיים

2. פעילות גופנית, כגון הליכה נמרצת

3. טיפולי מגע, כגון טווינה, שיאצו, המשחררים את המתח שהצטבר בגוף וגם את מסלולי זרימת האנרגיה. דיקור ושימוש בצמחי מרפא סיניים יעילים אף הם בטיפול במתח.

4. מדיטציה, יוגה ותרגילי נשימה, ושינה מספיקה, יכולים לעזור במיתון התגובה הפיזיולוגית לסטרס היומיומי

5. הגישה שלנו להתרחשויות  יכולה לשנות לגמרי את תגובת הגוף במצבי עומס ולחץ.

6. כדי להבטיח שינה איכותית אפשר להיעזר בשמנים ארומטיים. תמציות של לבנדר, ילנג ילנג, ברגמוט, נרולי המסייעות לשינה טובה.

7. ניתן לעשות עיסוי או אמבט חם לפני השינה עם תמציות של מנטה, מיורן, לבנדר, ערער ורוזמרין המסייעות לשחרור שרירים.

ואיך אפשר בלי מתכון המשלב בתוכו מרכיבים המסייעים להפחתת סטרס?

עוגיות פקאן

 תענוג מתובל ללב בריא, מתכון קל, וסופר משביע לעוגיות שלוקח רק דקות להכין. זה מתכון קינוח נהדר ותמיד טוב לקחת כמנה למסיבות. המתכון הוא: ללא חלב, רו וטבעוני. מתקבלות 10 -20  עוגיות.

מרכיבים

• 1.1/2 כוסות אגוזי פקאן לא קלויים

+20 חצאי פקאן לקישוט

• ½ כוס פתיתי קוקוס לא ממותק

• 1 כף אבקת lucuma (אופציה)

• קמצוץ מלח הימלאיה

• ½ כפית אבקת ג'ינג'ר

• ½ כפית אבקת קינמון

• ¼  כפית אבקת אגוז מוסקט

• ½ כפית תמצית וניל טהורה

• ½ כוס צימוקים שחורים

• 10 תמרים מג'הול רכים, מגולענים

הכנה

1. לעבד את כל החומרים, חוץ מהצימוקים והתמרים, במעבד מזון, עם להב "S", עד שנהיה גרוס גס.

2. להוסיף את הצימוקים ותמרים ולהמשיך בעיבוד עד שהתערובת מתחילה להידבק כשמהדקים אותה בין האצבעות.

3. לגלגל לכדור מעט גדול יותר מפינג פונג ולשטח לעוגייה ולהניח מעל חצי פקאן לקישוט

לקרר לשעה לפחות בכלי סגור

העוגיות נשמרות במקרר עד שבועיים ובמקפיא לחודשים רבים אם כי אין סיכוי שישאר משהו.

ענת דרור

** הכותבת היא ענת דרור, תנחה סדנא ותלמד את המשתתפים כיצד להכין ממתקים בריאים וקלילים ללא ייסורי מצפון ומבלי להתפשר על האיכות והבריאות באירוע "חיים בריא 1 " שיערך ב  31.03.2017 יום שישי בין השעות 09:00-15:00 . לרכישת כרטיסים באתר האינטרנט: bari1.eatwell-events.co.il  בטלפון:  077-8965752

צילום: שאטרסטוק