איך להזדקן לאט כמו הצרפתיות?

הן לא רוכשות קרמים יקרים אלא כאלה שעושים את העבודה עבורן. הצרפתיות יודעות שבכל לילה בו ילכו לישון עם איפור, מבלי להסיר אותו, הן יזדקנו בשישה ימים

הצרפתיות ידועות במראה הרענן, הזוהר והצעיר שלהן. הן מתבגרות עם חינניות וקלאסה. לא מדובר בדי.אן.איי. שונה מיתר בנות התמותה, אלא במנהגים שהן מסגלות לעצמן מגיל צעיר. וכשאומרים צעיר מתכוונים לגיל בת-מצווה. הנה כמה עצות מהצרפתיות, בתמיכת מומחים בתחומם:

1. מתחילות בגיל צעיר ולא מסיימות לעולם– צרפתיות מטפלות בעור הפנים מגיל צעיר, ומחנכות את בנותיהן לעשות זאת. הן מורחות קרם לחות בגיל 12 וקרם אנטי-אייג'ינג בגיל 30. רופא העור שלהן רוקח להם קרמים מיוחדים שמתאימים במיוחד בשבילן. כדי  להיראות צעירות יותר, הצרפתיות, דבר ראשון, נמנעות מהשמש, שיוצרת אפקט מקמט מיידי.

אז נכון שקוקו שאנל הכניסה את השיזוף לאופנה, אבל השמש לא חברה של אף אחת. גם ספיר אלקבץ, קוסמטיקאית ישראלית שעובדת בשיטות צרפתיות, דוגלת בקמצנות בכל הקשור לחשיפה לשמש. "זה הסוד הגדול" היא אומרת. "כמה שפחות חשיפה לשמש ואת יותר מתרחקת מהבוטוקס". מעבר לכך הן דואגות לשמור על לחות בעור, כולל שימוש בקרם לחות מתאים, וכמובן שתייה מספקת של מים כדי לשמור על איזון המים בגוף.

הן לא רוכשות קרמים יקרים אלא כאלה שעושים את העבודה עבורן. הצרפתיות יודעות שבכל לילה בו ילכו לישון עם איפור, מבלי להסיר אותו, הן יזדקנו בשישה ימים. בחישוב מהיר, לא הסרתן את האיפור במשך חמישה ימים? ביי-ביי לחודש של עור במראה צעיר.

ואנסה פאראדי בשחור

2. שומרות על מראה הידיים– שעון ונעליים חושפים את מעמדו החברתי של גבר צרפתי? כפות הידיים של האישה חושפות את גילה האמיתי. לכן החלו הצרפתיות לשים לב גם לגב כף היד. מעבר לכך שהן מורחות על האיזור קרם הגנה ומתייחסות אליו מינימום כאילו היה עור הפנים, יש להן שיטות מיוחדות לשמור על עור הידיים מגיל צעיר.

לפני שהן הולכות לישון הן מורחות מסיכה מסביב הציפורניים ומסיכה נפרדת ומיוחדת על כפות הידיים, ועוטות כפפות לבנות מכותנה ששומרות על הלחות במהלך הלילה. בבוקר הן שוטפות את הידיים ופעם בשבועיים עושות פילינג מיועד לכפות הידיים. במיקרים בהם מאוחר מידי, הן פונות לעזרה רפואית. רופא העור הצרפתי ד"ר מוריס דריי עושה מזותרפיה כדי לשפר את איכות שטח העור. הוא מזריק חומצה הילארונית באופן מינימלי.

מאיה גז צילום רמי זרנגר

3. לא יותר מידי– שם הקוד של הקלאסה הצרפתית הוא "לא יותר מידי"- לא יותר מידי אוכל, לא יותר מידי איפור וגם לא יותר מידי פרוצדורות קוסמטיות. הצרפתים, באופן כללי, דוגלים במראה הטבעי ככל שניתן כדי להשיג תוצאות טבעיות. בצרפת, אף אחת לא רוצה להיראות "עשויה" אלא תמיד "טבעית".

זה ההבדל בין הצרפתיות לכל הנשים האחרות, שאם כבר נכנסות לתהליך של "פרוצדורה", מעוניינות שיראו זאת. הצרפתיות מפחדות מכל מה שאינו בעל מראה טבעי ונינוח: שפתיים מנופחות מידי, עור בהיר מידי, מצח שטוח מידי ונטול הבעה. הן תמיד יעדיפו להשאיר קמט או שניים לטובת המראה הצרפתי. רופאים צרפתיים טובים, כדוגמת ד"ר דריי, לעולם לא יעמיסו חומרים על פניה של המטופלת מחשש שתיראה "מזוייפת" ו"עשויה". הם מנסים לתת למטופלת את המראה שהיה לה לפני חמש שנים ולא מראה של אישה אחרת.

4. העדפה לשיטות לא פולשניות– עד לאחרונה הצרפתיות חששו חשש של אמת מטיפולים פולשניים, שכוללים הזרקות. החשש מלאבד את המראה הטבעי הדיר אותן ממראה המזרק המאיים על פניהן. ספיר אלקבץ משתמשת בשיטה שמרחיקה את הבוטוקס בכמה שנים. "אני עובדת מצד אחד על עידוד ייצור הקולגן והגברה שלו, בעזרת טיפולים ייעודיים על ריקמת העור, ומן הצד השני על חיזוק השריר שמתחת לריקמה", היא מסבירה".

brigitte_bardotte_634

הריקמה של העור יושבת על שריר, וגם אם הריקמה תהיה רווית קולגן, לחות ואלסטיות, אם השריר שמתחתיה לא יהיה מוחזק, כל הקונסטרוקציה תיראה בהתאם". אלקבץ עובדת עם אלקטרודות חשמל שסוגרות מעגל חשמלי באיזור הפנים מבלי לעבור לכל הגוף והן למעשה "חדר כושר לפנים". אלקבץ מספרת שהתרגול של שרירי הפנים בדרך זו במסגרת סדרת טיפולים היא כמו תרגול שרירים תקופתי לשרירי הגוף.

5. הכניעה לשיטות הפולשניות– רופאי העור הצרפתים הבינו שגם חלק מהנשים המקומיות מעוניינות בטיפולים פולשניים כדוגמת מתיחת פנים תוך עשר דקות על ידי הזרקת חומצה הילרונית לאיזור המצח בשש נקודות ספציפיות והזרקת ג'ל קלציום לקו הלסת. כמו הישראליות, הצרפתיות גילו לאחרונה את טרנד החוטים, שיוצרים "רשת" מסוימת שתומכת ברקמת העור ומעודדת ייצור קולגן. אלא שהן מתמקדות דווקא באיזור הצוואר. בין אם בוחרים בשיטות לא פולשניות ובין אם פולשניות, תמיד יש דברים חדשים ללמוד על צרפתיות בכל מה שקשור ליופי, טיפוח ובעיקר מידתיות.

** הכותבת היא ד"ר מאיה גז, מומחית לתרבות צרפת. התגוררה במשך 10 שנים בפריז ומעבירה הרצאות במסגרת סדרת "הסודות הצרפתיים". החל מחודש מרץ 2017 היא תרצה על צרפת בסינמטק תל-אביב.