איך את מרגישה עם הגוף שלך?

55% מהנשים בישראל מרגישות שהן מוטרדות יותר מאחרות ממשקלן וצורת גופן. זו רק אחת המסקנות המטלטלות מסקר ענק שנערך בישראל ובחן הרגלי אכילה ותפיסות גוף של נשים

העיסוק בדימוי גוף והשאיפה להרחיב את מודל היופי המקובל, תופסים נפח הולך וגדל בשיח הציבורי בשנים האחרונות והגיעו גם לשיח של מותגים מובילים, שאמנם יש להם חלק בבניית מודל היופי כפי שאנחנו מכירים אותו היום, אבל השכילו להבין שהזמנים משתנים והתגייסו לקחת חלק בשינוי.

חברת סופר-פארם היתה מהראשונות לאמץ את השיח החדש ומזה שנים פועלת לשים את בריאות האישה במרכז ולהזכיר לנו שבתוך כל העומס המוטל עלינו, בין העבודה לבית ולמשפחה, אנחנו חייבות למצוא זמן לדאוג לעצמנו ולבריאות שלנו.

מצגת סופר-פארם גלי ברגר צילום מסך

בין הפעילויות שיצרו בסופר-פארם ניתן למנות את מרוץ הלייף ראן שיתקיים השנה בפעם הרביעית (עם נדיה קומניצ'י שמגיעה להזניק את המרוץ) וייחודו בהיותו מרוץ נשים ששם דגש על חווית הביחד ולא על ההישגיות, וגם – קמפיין שעודד הצטרפות לליגת מאמאנט, סרטוני בישול ואכילה בריאה ועוד.

השנה ביקשו בסופר-פארם לעשות צעד נוסף קדימה וחיפשו מהלך פורץ דרך.

גלי ברגר צילום גלית סבגגלי ברגר, ראש מערך תקשורת ותוכן בסופר-פארם, מרצה בכנס נשים בחזית על תוכנית everyBody לדימוי גוף בריא (צילום: גלית סבג)

איך את מרגישה עם הגוף שלך?

את התשובה מצאו בסופר-פארם אצל ד"ר שירי שדה שרביט, פסיכולוגית קלינית שלאחר שסיימה את הדוקטורט שלה שעסק בהורים עם הפרעות אכילה, עברה לאוניברסיטת סטנפורד, שם המשיכה את מחקרה ופיתחה טיפולים לילדים עם הפרעות אכילה ותוכנית דיגיטלית בשם everyBody לדימוי גוף בריא דרך טיפול אונליין. עם שובה של ד"ר שדה שרביט ארצה, היא השתלבה כחברת סגל בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה ושם החלה לשתף פעולה עם סופר-פארם בפיתוח מחקרים אשר יקדמו דימוי גוף בריא אצל נשים בישראל.

שירלי שדה שרביט צילום גלית סבגד"ר שירלי שדה שרביט בכנס נשים בחזית (צילום: גלית סבג)

סופר-פארם נתנו את המימון לעיברות תוכנית everyBody ולהפצתה לכמה שיותר נשים בישראל באמצעות שאלון אונליין שבוחן את הרגלי האכילה ואת תפיסות הגוף שלהן, תחת הכותרת: "איך את מרגישה עם הגוף שלך?". התשובות לשאלון סיפקו, בין היתר, גם דאטה למחקר אקדמי בשיתוף בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, שמטרתו לבדוק האם תוכנית שניתנת אונליין מיטיבה עם אלו הסובלות מדימוי גוף שלילי והפרעות אכילה. בתום מילוי השאלון, מקבלת כל משתתפת את תוצאותיו ובמידת הצורך מוצעים לה מגוון כלים ותכני אונליין המתאימים לה ומציעים דרכי התמודדות עם ההפרעה (את השאלון ניתן למצוא באתר סופר-פארם).

המהלך כלל גם סרטונים בהשתתפותן של אשלי וקסמן בקשי, טהוניה רובל וריי שגב, שהציגו את רגעים מול המראה, רגעים שכולנו עוברות מדי יום כשאנחנו מסתכלות על עצמנו במבט ביקורתי ולא מרוצה.

[youtube AZV0QgAuJuA nolink]

היעד שהוצב היה 10,000 נשים שיענו על הסקר, בפועל ענו יותר מ-34,000 נשים. כ- 14,000 מתוכן השאירו פרטים מלאים ונכנסו למחקר האקדמי.

"אנחנו בסופר-פארם מאמינים שביקורת עצמית היא לא ברירת מחדל. לכל אישה מגיע לאהוב את גופה וזה נושא שצריך להעלות אותו למודעות ולשיח" אומרת גלי ברגר, ראש מערך תקשורת ותוכן בסופר-פארם "לכן, ברגע שד"ר שדה שרביט פנתה עם הצעה לתמוך במחקר, היה ברור שיש כאן הזדמנות למהלך רחב הרבה יותר. באמצעות "everyBody" נוכל להגיע למאות אלפי נשים ולתת להן הזדמנות אמיתית לעצב מחדש ולשנות את דימוי גופן".

מה זה דימוי גוף?

לדברי ד"ר שדה שרביט, דימוי גוף הינו סך הרגשות, התפיסות, המחשבות והחוויות שלנו עם הגוף שלנו, שנושא אותנו יום יום ונמצא איתנו בכל שלב, לפעמים יותר בפרונט ולפעמים גם ברקע. מחקרים מצאו כי נשים רבות חוות חוויה שלילית עם גופן, גם היום, על אף כל הידע שלנו והפמיניזם שאנו מתהדרות בו.

דימוי גוף שלילי עלול להיות גורם מעכב. למשל, הוא יכול למנוע מנשים לדבר מול קהל או ליזום קשרים בין אישיים, להשפיע על המיניות שלהן וגם ליצור סימפטומים של דיכאון וחרדה.

שירי שדה שרביט_ נשים בחזית מצגת

בכל הנוגע להפרעות אכילה, שנובעות בין היתר מדימוי גוף שלילי, מחקרים מצביעים על כך שרוב הנשים עם דימוי גוף שלילי לא יפנו לטיפול ולעזרה. הן יעשו את זה בשביל בני משפחה אחרים, אבל לא עבור עצמן. מתוך הנשים שמילאו את הסקר של המרכז הבינתחומי בשיתוף סופר-פארם, שעל פי הסקר היתה להן הפרעת אכילה קלינית, 84% לא נמצאות בטיפול. למען האמת, מבהירה ד"ר שדה שרביט, רבות מהן כלל לא חשבו שיש להן הפרעת אכילה כיון שהן לא הסתכלו בעיניים פקוחות על מכלול ההתנהגויות שמסמנות הפרעה שכזו. נשים שלא חשבו שהן בסיכון להפרעות אכילה הופתעו מאוד מהתוצאות.

גלי ברגר_ נשים בחזית מצגת

בעיית דימוי גוף אינה בעיה רק של נשים צעירות, גם נשים מעל גיל 35 סובלות מדימוי גוף שלילי, גם כשהן נמצאות כבר במקום אחר בחיים, מוצלחות ומצליחות.

בחני את עצמך

שאלות לדוגמא מהסקר:

עד כמה את מוטרדת ממשקלך ומצורת גופך בהשוואה לנשים אחרות בנות גילך – 55% מהנשים בישראל ענו שהן מרגישות שהן מוטרדות יותר מאחרות. כלומר, נשים מרגישות שהן עוברות משהו יותר קשה מאחרות אבל בפועל זו חוויה משותפת, לכן צריך לשנות את כל התפיסה של הנשים.

עד כמה את חוששת לעלות במשקל קילו וחצי – 64% חוששות במידה בינונית או גבוהה.

מתי בפעם האחרונה עשית דיאטה – שליש אמרו שהן בדיאטה כעת.

האם קורה לך שאת מרגישה שמנה – 64% דיווחו כי הן מרגישות שמנות לעתים קרובות או כל הזמן. ביניהן גם  מי שנמצאת במשקל גוף תקין על פי מדדים אובייקטיבים.

מה הסיבות לדימוי גוף שלילי?

בראש ובראשונה – אידיאל הרזון. לדברי ד"ר שדה שרביט, רבות מאתנו אמנם מספיק מתוחכמות היום כדי לזהות שמדובר באידיאל ולא במציאות, אבל גם האידיאל הפך למתוחכם יותר. היום מוכרים לנו את אידיאל הרזון בשם אחר – "בריאות", אך בפועל מדובר בטוויסט לאותו הסטנדרט בדיוק. בנוסף, נוצר חיבור בין שליטה באכילה ובדחפים לערך מוסרי נעלה: "אם אני מצליחה לשלוט בדחף שלי לאכילה, אני אדם טוב יותר", היות וערך האיפוק נחשב לגבוה במיוחד.

 שירי שדה שרביט_ נשים בחזית מצגת

דימוי הגוף השלילי מתחיל מאוד מוקדם ובדרכים לא ישירות. בהרצאה הודגם דימוי הגוף השלילי בילדות דרך משחק עם בובות ברבי. לברבי יש מבנה גוף שיש רק לאשה אחת מתוך 150 וכבר בגיל מוקדם בנות שמשחקות בברבי מפנימות את האידאל השגוי, לפיו רזה היא יפה יותר. במחקרים התגלה כי בנות בגיל בית ספר מדווחות על דימוי גוף שלילי יותר, אחרי משחק קצר בברבי,  ובדרך דומה גם בנים ששיחקו בבובות שריריות יותר, דיווחו על דימוי גוף שלילי.

החדשות הטובות

גם נשים וגם גברים, כולם קורבן של הנסיבות החברתיות, מעוניינים לשנות את השיח סביב דימוי הגוף. איך אפשר לעשות את זה? ד"ר שדה שרביט מציעה כמה טיפים שיעזרו לכן להרגיש יותר טוב עם עצמכן:

שימו לב למה שאתן אומרות – מחמאות על הגוף הן טריקיות כי הן משמרות את התפיסה שזה דבר נעלה ביחס לדברים אחרים. לא לגיטימי להגיד למישהי "איזה יופי שרזית". דברו על המאמץ ולא על התוצאה.

שימו לב למה שאתן עושות – הילדים שלנו מחקים אותנו ולומדים מההתנהגויות שלנו. אל תדברו על מראה, משקל, שיער, גוף וכדומה, אל תאשימו את עצמכן בפני הילדים שאכלתן יותר מדי או עליתן במשקל. הוציאו את המשקל מחדר האמבטיה, הכניסו אותו לארון והוציאו רק מתי שצריך, רצוי לא ליד הילדים.

סגלו הרגלי אכילה בריאים אך לא קיצוניים – אל תלחצו על הילדים להימנע ממאכלים מסוימים לחלוטין. הגבלות דרסטיות מובילות ליותר התנהגויות של אכילה בסתר והתקפי אכילה.

מודל חלוקת האחריות – ההורים אחראים למה, מתי ואיפה אוכלים והילדים מחליטים אם הם אוכלים או לא. הימנעו מלהשתמש במונחים של אסור-מותר בהקשרים של אוכל.

רשתות חברתיות – הן אמנם חלק מהחיים שלנו וזה בסדר גמור, אבל חשוב להבין שצריכה של מדיה חברתית בסוף שעות היום זה דבר הרסני לדימוי העצמי. מומלץ לא לבקר ברשתות החברתיות אחרי שמונה בערב.

אם כל אחת תעשה את השינוי אצלה, אצל משפחתה וחברותיה, נוכל להשפיע כולנו בצורה דרמטית על כלל החברה הישראלית.

[youtube 2Y9zoP3PlpA nolink]

שירי שדה שרביט_ נשים בחזית מצגת