איזו אישה: חלי גולדנברג

איזו אישה קולית בעיניה, איזו אישה היא אוהבת לקרוא ומאיזו אישה היא רוצה לקבל בגדים? חלי גולדנברג משיקה תערוכת צילום ועונה על השאלון שלנו

חלי גולדנברג  – שחקנית, בלוגרית, סופרת ילדים, צלמת, "כאן לא יועילו" וחביבה עלינו באופן כללי. יום הולדתה ה-60 לווה במתנה מכוננת שהעניקה לעצמה: תערוכת הצילומים "מי שמביט בי" שתציג בגלריה "לובי", עד ה-15 ביוני (ארלוזורוב 6, תל אביב,  חמישי 19:00-22:30 שישי שבת 11:00-15:00).

ביקשנו מחלי להיות הראשונה (!) לענות על השאלון שלנו:

איזו אישה הכי קולית בעינייך?

"קוליות זו תכונה כל כך חמקמקה ומורכבת ומסתורית. אני תמיד תוהה אם אני קולית למשל. מה כן? מה לא? אין לי מושג. סוזן סרנדון ניראת לי קולית תמיד, גם יהודית רביץ, וליסה, פרץ.  ואורית מור,  שה'לובי' החלל הנפלא הזה שבו מוצגת תערוכת הצילומים שלי 'מי שמביט בי' ממש בימים האלה הוא רעיון שלה ועוד המון נשים שעוברות ברחוב, יושבות במסעדה מולי, מדברות בנייד ברמזורים. אולי זו סתם כימיה, הקוליות הזאת, אין לדעת".

עם איזו אישה בא לך לבשל?

"עם סבתא שלי שתלמד אותי באמת, כשאני מקשיבה, לא כשאני חסרת סבלנות כמו פעם, את סודות הקרעפלך והקיגל והצלי שלה. על מרק העוף והכוסמת השתלטתי למען האמת".

מאיזו אישה היית מלווה גבר?

"זו שאלה על גברים, לא על נשים…מג'סיקה לאנג את מי שכבר לא בן זוגה, את סם שפארד כמובן. וחוץ מזה, למדתי בדרך הקשה והיחידה האפשרית כנראה, שגברים של נשים אחרות הם לא גדול וחד משמעי אפילו אם הן אומרות אחרת".

איזו אישה נתנה לך עצה מצויינת?

"אני לעצמי לא ממש מזמן (סופסופ): אז לא כולם יאהבו אותך, לא כולם יעריכו את מה שעשית/יצרת? לא כולם יחשבו עליך טוב, נו, מה יקרה? נ.ב. לא קרה כלום בינתיים".

באיזו אישה את מקנאה?

"אני מקנאה באמא שלי שנשואה 67 שנה, שבעלה אוהב אותה אהבת אמת, שהם מתווכחים ומשלימים, הוא בן 93 היא בת 88 כאילו הם בני עשרים ושמונה. אני מקנאה בה על הדרך הארוכה והמורכבת כמו כל מערכת יחסים שעברה ושרדה והרוויחה משהו ענק שאין לי מושג מהו. אנחנו כבר, כמה עצוב, דור שרבים מאיתנו לא יגיעו לחוות זוגיות מהסוג ההוא".

מאיזו אישה היית רוצה לקבל בגדים?

"מדיאן קיטון כי הסגנון שלה מאד דומה לשלי באיזה אופן. תמיד יש בו נגיעה מהביגוד הגברי אבל רק ברמז ובלי לגעת בשיק הנשי בכלל. שמלת משי, נעלי צ'ארלי צ'פלין, חצאית ארוכה וכותונת לבנה פשוטה וכמעט גברית, חגורות עור רחבות. היא קצת יותר מחוייטת מהרצוי בעיני אז כדי לגוון הייתי משאילה את כ ל ארונה של דונה קארן על הנפנוף, הנשיות, הבדים הרכים, הנוחות והשיק, הכי חשוב השיק".

דיאן קיטון, רויטרס

איזו אישה תגלם אותך בסרט?

"הבחירה לא פשוטה, כי על פי מה לבחור? על פי המראה? בלונדינית, מסוגננת, חדה ורכה לסרוגין? או על פי מה שאני מאמינה שאני כאדם? קצת יותר מורכבת מההגדרה הקודמת? ואיך אמצא שחקנית שתסתדר עם הדיסונסס הזה? אני, שחיה אותו, בקושי שורדת. אם אין ברירה, אני חושבת שג'סיקה לאנג בסרט "פרנסס" היא מבחינתי פשוט מצויינת".

איזו אישה את אוהבת לקרוא?

"יהודית קציר, שיודעת כי-טרחתי-ליידע-אותה שיש לה תאומת נפש זהה, בעיקר בשנות ילדותה ונעוריה. 'סוגרים את הים' שלה שינה את חיי, אבל באמת. אליס מונרו כי הסיפורים שלה כלכך מדוייקים וגם כי אני אוהבת מאד מאד סיפורים קצרים, ואת השירים של אסתר ראב, לא כי אני מבינת או אוהבת שירה במיוחד, אלא כי נתקלתי בשיריה במקרה והלב מתרחב מהם".

איזו אישה הכי בא לך לנשק?

"את זאתי שלי כמובן, הבת שלי, ילדת הלב שלי, כל הזמן, טוב, רוב הזמן, אבל בגיל עם עשרה בסופו, זו משימה מורכבת, אז אני מתאפקת ומחכה שהוא יעבור".

איזו אישה מעצבנת אותך?

"אוהו. מי לא? שרה נתניהו על יהירותה המוסוות, לימור לבנת על חד צדדיותה, איילת שקד על גזענותה, מירי רגב על סגנונה וכל אותן פוליטיקאיות המלבות גזענות ושנאת חינם במקום למצוא את החוזק שבחמלה, בשיוויון, בנכונות למצוא דרך לחיים שיוויוניים ושקטים".

איזו אישה מרגשת אותך?

"סופי קאל, אמנית צרפתיה, צלמת, כותבת, ממציאה מציאות מרגשת אותי, היא כותבת בצרפתית, אני לא מדברת מילה צרפתית וקוראת אותה מתורגמת לאנגלית, ועדיין כלל היצירה שלה, המקוריות, הממציאנות יוצרים בי ניעה רגשית, מחשבתית גדולה ומרגשת. וזאתי, הבת שלי, כשאני מדברת איתה ופתאום מגלה איזו אשה צעירה צלולה, מקורית ואמיצה היא גדלה להיות. אושר".

חלי גולדנברג, צילום: איה גלעד גולדנברגצילום: איה גלעד גולדנברג

>> תערוכת הצילומים "מי שמביט בי" ב"לובי", עד ה-15 ביוני, ארלוזורוב 6, תל אביב,  חמישי 19:00-22:30 שישי שבת 11:00-15:00.