אז איך בוחרים קריירה?

בין אם את בשיא הקריירה או שאת בדיוק בוחנת את הכיוון שלך בחיים, הנה 4 טיפים, ועוד אחד בונוס, שיעזרו לך למצוא את הכיוון שלך. הם כרוכים בהשקעה, אבל לחלוטין שווים את המאמץ

איך בוחרים קריירה נובל אנרג'י צילום שאטרסטוק

בחירת קריירה היא דילמה לא פשוטה בכלל. מומלץ לעשות אותה בצורה רציונלית תוך בחירת מכלול השיקולים, ולא מדובר בסוגיה פשוטה. לצד המחשבה על העתיד וההנחה הטבעית כי תחום ההתמקצעות שלך יהיה זה שילווה אותך למשך המשך חייך, כלל אחד שחשוב לזכור הוא שהעולם דינמי וכמוהו גם אנחנו משתנים עם השנים. לכן, צפויים לך שינויים. חלקם יקרו באופן טבעי וחלקם ידרשו ממך לשקול מחדש את הבחירות שלך. מומחי קריירה רבים נוטים לשאול את השאלה ההיפותטית: "אם לא היית צריכה לעבוד בשביל הכסף, מה הכי היית רוצה לעשות?" זו שאלה מצוינת אבל אחד הדברים שאנחנו לא תמיד לוקחות בחשבון, הוא שיש לא מעט תחומים שאנחנו פשוט לא מכירות.

הטיפים הבאים נועדו למעשה לחלק את תהליך הבחירה שלך למספר חלקים שבסופו של דבר יוכלו למקד אותך בבחירה הנכונה עבורך. לא מדובר במתכון בטוח ובסופו של דבר הבחירה כולה שלך, אך כמו בכל שאלה חשובה, ככל שתדעי יותר, כך תוכלי לצמצם את אי הוודאות ולהגיע להחלטה הטובה ביותר עבורך, כלומר לפחות למי שאת כיום.

1. לכי בעקבות הלב

גם בעבודה הכי מעניינת יש אלמנט של שגרה ולכן כדאי לעסוק בנושא שיעניין אותך ויתאים למי שאת. אפשר לשאול את עצמך מספר שאלות כמו – אם היית יכולה לבחור בקריירה של מישהו אחר – במי היית בוחרת? על מה רוב האנשים מחמיאים לי – מהן נקודות הכוח שלי? מה הדברים החשובים לי בחיים? שאלות אלה נועדו בעצם לענות לך על שאלת המפתח – מי את, מה החוזקות שלך, איזה טיפוס את ומה הכישורים שאת מביאה אתך. התשובות לשאלות האלה חשובות, אך הן לא השיקולים הבלעדיים בבחירת קריירה.

2. הכירי את האופציות שלך

את יודעת מה הנתונים שלך, אבל האם בחנת מהן כל האופציות שאת יכולה לבחור או מה הנתונים הללו מאפשרים לך? לפני שאת פוסלת מקצועות – הכיני לעצמך רשימה של כל תחומי הלימוד אליהם את יכולה להיכנס ואילו מקצועות אפשריים ותבחני אותם בצורה קרה, למשל: מהן רמות השכר, מהו הסיכוי להשתלב בתחום, אילו תנאים קיימים, מהן התחזיות בתחום? זה עלול להשמע כמו המון עבודה אולם פעולות אלו עשויות להיות הקלף המנצח שלך, ולחשוף לא מעט דברים שיפתיעו אותך. דווקא תעשיות מתפתחות יכולות לייצר הזדמנויות מצוינות בתפקידים מעניינים שלא חשבת עליהם ויכולים להתאים לך כמו כפפה.

3. מה השילוב שלך?

שום אדם אינו טוב רק בדבר אחד ושום קריירה אינה מתבססת על כשרון אחד ולכן צריך להבין מה השילוב המנצח שלך. מחקרים מחלקים את הנושאים הנכונים לבדיקת קריירה ל-7 תחומים עיקריים בהם יש לתת לעצמך ציון על הציר שבין כלום (0) לגבוה (10). השאלות הבאות הן רק דוגמאות אפשריות:

  • אמנות – האם אסתטיקה חשובה לך? האם את יצירתית? האם האומנות היא חלק מהחיים שלך?
  • אינטראקציות חברתיות – האם את אדם של אנשים, בעלת יכולת שכנוע, מסוגלת לעבוד עם קהל או בצוות?
  • תקשורת/שפה – האם את מסוגלת להסביר את עצמך בכתב ובעל פה בצורה רהוטה וללא קושי ובאיזו רמה?
  • ניהול – האם את מסוגלת להוביל? לארגן? להכניס מוטיבציה? להסתכל על דברים בראיה רחבה? למצוא פתרונות?
  • מתמטיקה – האם נוח לך עם מספרים?מבינה נתונים מספריים?מסוגלת לבנות תקציב? להתעסק בגאומטריה? בחישובים מסובכים? האם את מעדיפה להגיע למסקנות בחישובי אחוזים או וודאות?
  • הבנה מכנית – האם את מאלה שרואות את החלקים של הרהיט שקנית באיקאה ואחרי רבע שעה הוא כבר מורכב או שהבנה מכנית של תהליכים היא מבחינתך משהו שבשבילו יש איש מקצוע?
  • מדעים – האם פיזיקה וכימיה הם תחומים שמעניינים אותך? האם את מסוגלת להבין תהליכים מדעיים בסיסיים? מסובכים? תמיד התעניינת באקולוגיה, או בעריכת ניסויים או תצפית בחלל?

4. חברי את הממצאים ובחני את האפשרויות

עכשיו יש לך את כל הנתונים רלוונטיים והגיע הזמן לחבר ביניהם. למשל, אם את אוהבת אסתטיקה, אנשים, מבינה תהליכים ורוצה תפקיד מאתגר בסביבה מתפתחת? אולי עיצוב פנים זה לא הדבר היחיד בשבילך, מה למשל עם הנדסת תהליך והתמחות בקוסמטיקה? חיבור הרצונות שלך, החוזקות שלך, תחומי העניין שלך והנתונים משוק הלימודים והעבודה יכולים יחד לתת לך בסיס החלטה טוב יותר לקריירה.

5. ועוד טיפ בונוס

מומחי משאבי האנוש טוענים שדווקא תחומים שנחשבים "גבריים" – הם בדיוק התחום שבו כדאי לנשים לשים את הדגש בחיפוש אחר קריירה או מקומות תעסוקה. ההבנה שתרומתן של נשים היא חיונית לארגון כמו גם לפריון העבודה ולמדדי הצמיחה, מאפשרת תנאים טובים יותר בתחומים אלה מתוך רצון לשילוב נשים. וזו עוד נקודה חשובה שכדאי להוסיף לרשימת השיקולים שלך. בהצלחה!