אופה ומתוודה: טיפים קטנים שעושים ההבדל גדול

עשיתם הכל לפי המתכון, ועדיין העוגה רחוקה מלהראות כמו זו שבספר? אתם לא לבד. לפני שאתם מאשימים את התנור (לא עובד, מניסיון), ליקטנו עבורכם 9 טיפים שלא תמיד זוכרים לגלות לנו במתכון

9 טיפים לאפיה מושלמת שלא מופיעים במתכון

 ככה זה נראה בטלוויזיה (צילום: שאטרסטוק)

שבועות זה החג הזה שכולן מעבירות בגאווה תמונות של העוגות המושלמות שלהן, מחליפות מתכונים, ואילו בפעם האחרונה שאני ניסיתי לאפות עוגה הסכין נשברה לי בפנים כשניסיתי לחתוך אותה.

יש שיגידו שהכל עניין של נסיון, אחרים שיגידו שזו קנוניה אחת גדולה של האופים הגדולים, שרוצים להישאר לבד בצמרת. כך או כך, אפשר להודות בפה מלא שלא כולנו קארין גורן, ובמציאות רוב העוגות לא נראות מושלמת כמו בספר.

אבל איזה מזל שאפשר לשאול: ערכנו סקר קצר בקהילת הבלוגריות של סלונה, ואספנו בשבילכן טיפים מאופות ואופים מנוסים, שחוסכים שנים של נסיון וגם מוסיפים קצת הנאה למקצוע המדויק מדי הזה. על הדרך, קיבלנו גם כמה רעיונות לדברים נחמדים שאפשר לעשות עם אפייה.

 ואז המציאות (צילום: שאטרסטוק)

1. העוגה לא ממריאה/נחתה מוקדם מהצפוי

אם חשקה נפשכן בעוגה גבוהה ששומרת על המראה לאורך זמן ומוכנות להשקיע בשביל זה, עשו שני דברים:

1. השתמשו בגבינות שמנת שמכילות מינימום נוזלים, או אם אתן מעדיפות להימנע מאלו, אפשר גם לסנן גבינה לבנה בחיתול (כמו שעושים עם לאבנה). אל תשכחו להשתמש ביותר גביעים כדי להשלים למשקל שבמתכון.

2. הכניסו את העוגה עם מגש מים בתנור ליצירת סביבת אדים, אחרי כ-20 דקות (ב-180 מעלות) משכו החוצה, שחררו מהדפנות בעזרת סכין חדה מאוד, והחזירו להמשך אפיה איטית בטמפרטורה מעט נמוכה יותר 170 בערך (תודה למורן מישל).

2. השתמשו במרכיבים בטמפרטורת החדר

את הטיפ הזה לא תמצאו ברוב המתכונים: כשאתם צריכים לשלב מרכיבים מהמקרר כמו חמאה, ביצים גבינות לבנות או חלב, כדאי להוציא אותם כשעה לפני האפייה, כך שכל החומרים (כולל מים) יהיו בטמפרטורת החדר. כשכל החומרים באותה הטמפרטורה זה מקל עליהם את החיבור.

זה נכון במיוחד כשמדובר בחמאה: מומלץ להשתמש בחמאה שעמדה בחוץ שעה כך שהיא רכה, אבל לא נוזלית. אם אתם מפשירים במיקרו, השתמשו באופציה של הפשרה בעוצמה נמוכה (קיימת במרבית המכשירים, במכניים תוכלו פשוט לסובב את הכפתור למצב הפשרה).

3. קראו את כל ההוראות לפני

אם אתם אנשים שאוהבים קיצורים או מעדיפים להסתדר לבד, הטיפ הזה יחסוך לכם הרבה עבודה מיותרת. איך תדעו אם אתם כאלה? ענו על התשובה הבאה: בסעיף 3 מבקשים מכם להפריד 6 חלמונים. מה תעשו עם החלבון? אם התשובה היא ״בכיור״, אתם עלולים להתחרט מאד כשתגיעו לסעיף 8, שבו יבקשו מכם להקציף את החלבונים. זה נכון גם לגבי הפרדה של נוזלים ממוצקים, ויש עוד המון דוגמאות למצבים שבהם קריאה מקדימה תחסוך לכם הרבה זמן מבוזבז.

 שבועות, החג הזה כשהעוגה מתאימה לצבע של השיש (צילום: שאטרסטוק)

4. הפרד ומשול: קאפקייקס

האורחים מגיעים עוד חצי שעה ואין מספיק זמן לאפות עוגה? לפני שרצים לסופר בהיסטריה, אפשר לפצל עוגות בחושות לקאפקייקס ומאפינס. זה יקצר לכן את זמן האפיה משמעותית, וכדי לעשות הכל בנגלה אחת, אפשר להשתמש בתכנית טורבו ייעודית שמאפשרת אפייה של 2 תבניות במקביל.

תקבלו עוגות אישיות, שזה כיף, מושקע, לא דורש התעסקות עם סכין, ואפשר גם לתת לילדים לקשט בלי לדאוג (תודה ליערה די סגני).

5. השתמשו בכלי מדידה

את החשיבות של דיוק כולם מכירים, אבל את הדרך הפשוטה לשם לא תמיד. אם אתם אופים הרבה, כדאי להחזיק בבית סט כפיות מדידה, כלי פלסטיק שקוף עם שנתות, שיחסכו להם הרבה זמן על לנסות להבין מה זה כוס וכמה גדושה צריכה להיות הכף.

והחשוב מכולם: אם אתם מחפשים את העוגה המושלמת ואין לכם משקל במטבח – אולי כדאי להתחיל מזה. אם במושלמות עסקינן, לכל גרגר יש משמעות.

6. ללכת על בטוח

אם אתם אופים למטרה ספציפית (אורחים למשל) ואין מקום להרבה טעויות, עדיף להתחיל מעוגת שמרים מאשר אתגר עוגות הספוג, שעולות ויורדות בבת אחת, מותירות אחריהן ערימות של אכזבה. הרבה יותר קל להרשים עם עוגת שמרים: הן פשוט זורמות יותר, ויש פחות דברים שחייבים להקפיד עליהם, או במילים אחרות, יש פחות דרכים להרוס אותן.

אם אתם לא אוהבים להתעסק עם הבצק, מיקסר עם וו לישה יפטור אתכם מהמערוך. לקבלת תוצאות מיטביות מומלץ מכשיר שכולל מערכת אלקטרונית המבטיחה מהירות פעולה קבועה בכל עומס.

ואפשר גם עוד יותר בפשטות: עוגת גבינה עם ביסקוויטים, למשל, היא העוגה שהכי טעימה לילדים (וגם למבוגרים שמוכנים להודות בזה). מסוג העוגות שהכי כיף לאכול עם כפית ישר מהתבנית, והיא ממש פשוטה להכנה (תודה לדורית הלפרין).

 ככה זה נראה לפני הסערה. או אחרי, אם עשיתם עבודה טובה (צילום: שאטרסטוק)

7. מהפך: מעוגת כושי לפונדו שוקולד ב-10 שניות

עוגות נוטות להתקשות במקרר. הוצאתם עוגת שוקולד מהמקרר מלפני יומיים? שימו אותה במיקרו ל-10 שניות והכל משתנה. הוספתם כדור גלידה וקיבלתם קינוח ברמה של בית קפה. אפשר גם לפזר טיפה אבקת סוכר, לא תאמינו כמה העיניים שלכן יודו לכן.

8. מאכלים מתחפשים

הטיפ הזה מיועד לאמהות לילדים שדוגלים באכילה בררנית (ושתקום האמא שהילדים שלה אוכלים הכל. בעצם לא, אנחנו לא רוצות לדעת), והוא תקף לבישול ואפיה כאחד.

הטריק הוא לקחת מוצרים בריאים ולמתג אותם כקינוחים. למשל קאפקייקס שבפנים מסתתר גביע שלם של גבינה לבנה, קוביות שוקולד על מקל שמורכב משוקולד מריר איכותי וחצי מיכל טחינה גולמית איכותית. עוגות גזר ועוד (תודה ללילך סימן טוב).

9. לא קרין גורן

הטיפ האחרון ואולי החשוב מכולם, דווקא סותר את כל המהות של אפיה (דיוק), והוא מיועד לאלו מאיתנו שנמנעות מלהתקרב לתחום: אפשר לשחרר את הלחץ של הדיוק וכן להעיז ולנסות ובעיקר להיות יצירתית בהגשה ובפשטות (תודה לאפרת גת). זה יהפוך את העניין להרבה יותר מעניין, וכן לפעמים לא תצא עוגה אבל היא תהיה שלכן. אל תשכחו שההמצאות הגדולות ביותר בחיים נגלו כשניסו ליצור משהו אחר לחלוטין.