אומרים אהבה יש בעולם – מה זאת אהבה?

"אחרי אלפי שנים יתכן שסופסוף נמצאה התשובה והיא רלוונטית עבור כולנו". יהודה אייזיקוביץ', מארגון "אנו – עושים שינוי", מצא תשובות מהמקורות שישנו את כל מה שחשבתם עד כה

מאת: יהודה אייזיקוביץ', מנהל מאגרי המומחים לתקשורת של ארגון "אנו – עושים שינוי"

אחרי אלפי שנים יתכן שסופסוף נמצאה התשובה והיא רלוונטית עבור כולנו. אחת השאלות הפילוסופית העתיקות שמלווה את האנושות היא 'מה זאת אהבה?' פילוסופים כדוגמת אפלטון, משוררים וסופרים רבים הגו בשאלה הזו והציגו מגוון רחב של תשובות אך אף אחת מהן אינה מגדירה באופן מוחלט מהי אהבה.

אילו היה מדובר רק כנושא פילוסופי לא היו נדרשים לעניין אך עבור אלה המבקשים ליישם את הציווי התנ"כי של "ואהבת לרעך כמוך" השאלה מה זו אהבה היא שאלה בסיסית שדורשת תשובה מעשית. בנוסף, קובע פרשן המקרא הרמב"ן שיישומה המעשי של מצות "ואהבת לרעך כמוך" היא קשה מאוד עד בלתי אפשרית, שכן איננו יכולים לאהוב את השני כמו שאנו אוהבים את עצמנו מהסיבה הפשוטה שאנחנו אוהבים את עצמנו יותר מכל!

אנחנו מטפחים את עצמינו כך שניראה טוב, דואגים להאכיל את עצמינו באוכל טוב, אנו ממש רוצים שיתייחסו אלינו בכבוד (ואבוי למי שיעז לפגוע בנו) אנחנו כל כך מאוהבים בעצמנו שהמילה שאותה אנו אומרים יותר מכל היא: אני! ואם כך הם פני הדברים ואנו תקועים עמור כל כך באהבה עצמית מתווספת כאן עוד שאלה שדורשת הסבר, מדוע באמת אנחנו כל כך אוהבים את עצמנו?

זוג אוהב ביחד צילום: By sivilla שאטרסטוק

מי שיכול לסייע לנו בהסבר הדברים הוא הרב נח ויינברג ז"ל מישיבת 'אש התורה' שהגדיר את האהבה כ'תחושה נעימה שנגרמת לנו מהדברים הטובים שנמצאים בזולתנו' כלומר, בכל מקום שיש יחסי אהבה בין שנים היא נובעת מהנאה ששואב האוהב מהטוב שקיים בנאהב ומה שנכון לאהבה כלפי האחר נכון גם באהבתנו לעצמנו – אנחנו ממוקדים בדברים החיוביים שקיימים בנו ונהנים מהם ופשוט מתעלמים מכל מה שלא וזה מה מאפשר לנו לאהוב כל כך את עצמנו.

על בסיס הרעיון הזה מסביר הרב ויינברג שכפי שהאדם מורגל לראות רק את מה שחיובי אצלו כך עליו גם להרגיל את עצמו להתמקד רק במה שחיובי שבשני ולהתעלם מכל מה שלא, כך, באופן הזה ניתן ליישם הלכה למעשה את מצוות "ואהבת לרעך כמוך". כראש ישיבה נהג הרב נח ויינברג לזמן אליו את תלמידיו ערב נישואיהם לשיחה אישית במהלכה היה מעניק להם עצת זהב שהיה בה כדי להבטיח להם חיי נישואין מאושרים יותר.

יהודה אייזיקוביץ' צילום אלבום פרטי

וכך הוא היה מייעץ לחתן התורן:

שבוע אחרי נישואיך מצא לך פינה שקטה, תחשוב על תכונה חיובית שקיימת ברעייתך ותרשום אותה על דף, שבוע לאחר מכן מצא פינה שקטה ותחשוב על תכונה חיובית נוספת שקיימת ברעייתך וגם אותה תרשום על הדף, שבוע לאחר מכן תחשוב על תכונה חיובית נוספת וגם אותה תרשום על הדף וכך תעשה בשבוע הרביעי והחמישי וכן הלאה והלאה, בשבוע העשרים ומשהו אתה עלול לגלות שאין לך יותר מה לרשום… למרות זאת המלצתי לך היא שלא לעצור, תייגע את מוחך, תתאמץ על שתמצא תכונה חיובית נוספת וכך תמשיך שבוע אחרי שבוע עד שתמלא שנה לנישואיכם.

בוגרי הישיבה מספרים שאחד התלמידים לאחר נישואיו יישם את העצה הזו ברצינות ובאירוע בו ציינו הזוג את יום נישואיהם הראשון העניק הבעל לאשתו טס מוזהב עליו חרוטים 50 תכונות חיוביות שהוא גילה בה. אני לא יודע אם יש מתנה יפה יותר שבעל יכול להעניק לרעייתו, אך מה שבטוח הוא שהתלמיד הזה רכש לכל חייו את היכולת לראות בכל מקום שילך ובכל דבר שיתקל ובכל אדם שיפגוש רק את הטוב.

אז לא משנה בני כמה אתם, לכו תמצאו פינה שקטה, תחשבו על תכונה חיובית שקיימת בבת/בן זוגתכם/זוגכם ותתחילו לרשום.

** הכותב, יהודה אייזיקוביץ', מנהל מאגרי המומחים לתקשורת של ארגון "אנו – עושים שינוי"