תפוח בדבש כל השנה

מה יש בו בתפוח העץ, שהופך אותו לא רק לסמל חגיגי אלא גם למזון בריא? קבלו 6 סיבות למה השנה, כדאי לכם להפוך אותו להרגל קבוע, עם או בלי הדבש

16/11/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

כמו שהאמריקאים אומרים - an apple a day keeps the doctor away (צילום: שאטרסטוק)

עשרות אלפי טונות של תפוחי עץ נקטפים ונצרכים על ידינו בתקופת החגים, אבל רגע לפני שאתם שמים אותם מאחוריכם עד לשנה הבאה, קבלו כמה עובדות על התפוחים, שבתקווה יסייעו לכם לאמץ אותם לתפריט הקבוע שלכם.

לאמריקנים יש פתגם המבטיח שתפוח ביום ירחיק מכם את הרופא – an apple a day keeps the doctor away – והגיע הזמן שנלמד מהם. מתברר שבתפוחים יש יותר בריאות ממה שאנחנו יודעים, ואין באמת סיבה לא ליהנות ממנו כל השנה. אז מה יש בפרי המתקתק-חמצמץ של הסתיו, שהופך דווקא אותו לסמל?

דקלה דוד טוירמן, דיאטנית קלינית במכבי, מסבירה מהן סגולות התפוח ומהי חשיבותו לתזונה:

1. תפוחי עץ הינם הפרי היחידי שיש לו צבעים וטעמים שונים: יש תפוחים ירוקים, אדומים, צהובים ויש זנים שמערבים כמה צבעים גם יחד. כזכור, ההמלצה היא לאכול מדי יום ירקות ופירות מכל חמשת הצבעים, על מנת ליהנות מכל הרכיבים התזונתיים השונים שהצבעים מייצגים.

2. ישנם זנים שונים של תפוחי עץ בעלי טעמים שונים: מתוקים, חמצמצים. וכך, כמעט כל מבוגר וכל ילד יכולים למצוא את הפרי שיקלע לטעמם, מה שהופך את הפרי לפופולרי. "זה פרי חוצה גילאים: מומלץ לתת אותו לתינוקות כבר בשלבי הטעימות, ולצרוך אותו עד לגיל מבוגר, והוא בין הפירות היחידים שיש עליהם קונצנזוס, גם בקרב ילדים שנחשבים ל”סרבני פירות”. כמו כן, קל לארוז אותו בשלמותו או חתוך לחתיכות, לקחת בתיק לבית הספר, פיקניק או לעבודה, מבלי שימעך", מסבירה דוד טרוימן.

3. למרות שלסוגים שונים של תפוחי עץ יש מידת מתיקות או חמצמצות שונה, כל הזנים זהים מבחינה קלורית, פחות או יותר, וכולם מכילים את אותה כמות של  פחמימות ושל סוכר. ב-100 גרם תפוח עץ יש כ-50 קלוריות, ואולם המדד הגליקמי שלו נמוך.

זנים שונים בעלי טעמים שונים, שהופכים את הפרי לפופולרי (צילום: שאטרסטוק)

במחקר שבוצע באוניברסיטת הרווארד ופורסם במגזין המדעי BMJ באוגוסט 2013 הראה שצריכת פירות מלאים דוגמת תפוחים עשויה להפחית משמעותית את הסיכון לסוכרת סוג 2, וכי נשים שאכלו לפחות תפוח אחד ביום היו בעלות סיכון מופחת של כ-28% ללקות בסוכרת מסוג 2.

אפשר ליהנות מתפוחי עץ בכל מיני צורות ותצורות (צילום: שאטרסטוק)

 4. כמו כן, מחקרים שונים קושרים אכילת תפוחים עם הפחתת הסיכון למחלות כמו אסטמה, סרטן הראות ואפילו מחלות לב וכלי דם.

5. תכולת הסיבים הגבוהה שיש בו מסייעת לשמור על חילוף החומרים והמשקל. "הוא קראנצ’י וכיף ללעוס אותו במשך זמן. לעיסה איטית ומרובה תורמת לתחושת שובע ולוויסות צריכת המזון", מדגישה דוד טוירמן.

6. אחרי שאכלתם את התפוח ונשארתם עם הליבה, אפשר להוסיפה במהלך הכנת ריבה ביתית. הליבה מכילה כמות פקטין גבוה – זהו מרכיב חשוב בהכנת ריבה, שנחשב גם לסיב תזונתי חיוני. פקטין נקשר במעי לשומנים, דבר שמתרגם בסופו של יום לרמות כולסטרול נמוכות בדם.

7. אפשר ליהנות מתפוחי עץ בכל מיני צורות ותצורות: טריים, צלויים, סחוטים למיץ, לחומץ, לסיידר ולמשקאות אלכוהוליים, ואפילו כתוספת מעניינת לצלי בשר ולהכנת רטבים מעניינים ולא שגרתיים. ובל נשכח כי אחד השימושים הנפוצים לתפוחים הוא באפייה – בעוגות תפוחים, פאי תפוחים וקינוחים אחרים.  ואולם למרות שתפוחי עץ יכולים לככב במטבח – עדיף לאכול מהם טריים ובקליפתם כדי להפיק את מירב המינרלים, הוויטמינים, נוגדי החמצון  והסיבים התזונתיים שיש בהם.

אז… האם כבר אכלתם את מנת התפוח היומית שלכם?

.

הכתבה נכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות. לבלוג מכבי




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה