יוגה או פילאטיס: מה הכי מתאים לך?

את מבינה כמה חשוב לעשות פעילות גופנית, אבל שפע האפשרויות והטרנדים מבלבל. איך תדעי מה מתאים לך ומהם היתרונות של כל שיטה? מדריך לפעילות גופנית

20/01/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

פילאטיס או ריצה? צילום שאטרסטוק

ריצה או הליכה?

ריצה היא השחור החדש, ונדמה שלאחרונה כולן התחילו לרוץ. אם בעבר הרחובות התמלאו לפנות ערב ביחידות, זוגות וקבוצות של הולכות – עכשיו הכל מהיר ועוצמתי יותר.

"יש טרנד של ריצה שהרבה נשים מתחברות אליו, זה טרנד עולמי שתפס גם בארץ ובמידה מסוימת החליף את טרנד ההליכה שהיה מקובל בשנים קודמות. זו פעילות שיש בה יתרונות גם מעבר לתועלת הגופנית וזה מבורך", מתאר שרון זגון, פיזיותרפיסט ומוביל תחום פעילות גופנית ארצית בפיזיותרפיה, במכבי שירותי בריאות.

היתרונות:

ריצה: מעלה את הכושר הגופני, מסייעת בהפחתת משקל, מעצימה מבחינה מנטלית, לדוגמא אם מציבים יעדים כגון השתתפות בתחרויות.

הליכה: אפשר לצאת בכל שעה בלי הכנות מוקדמות, לא עולה כסף ולא צריך להתכונן אליה מראש, מסייעת בהפחתת משקל ומשפרת את הכושר בצורה הדרגתית ומתונה.

"לא כולן בנויות לריצה, במיוחד למרחקים ארוכים. לא תמיד היעדים שנשים מציבות לעצמן הם ריאליים ומתאימים להן מבחינה גופנית. בעיקר כשמדובר בנשים בעלות עודף משקל. הריצה עלולה להעמיס ולגרום לבעיות, בעיקר בגב ובברכיים. מומלץ לשלב בתקופת האימונים גם אימוני גמישות וכוח, כמו פילאטיס או יוגה", מדגיש זגון.

"הליכה, לעומת זאת, מתאימה למי שרוצה לשפר את היכולת ואת הכושר. בעיקר למי שלא עשתה הרבה זמן פעילות או רוצה להפחית משקל בשילוב עם שינוי תזונתי. הליכה מעמיסה פחות על השלד והשרירים, לעומת ריצה, לכן מתאימה גם לנשים בהריון או אחרי לידה שרוצות לשמור על הכושר וזה יכול להתאים למי שחזרה לפעילות גופנית אחרי זמן ממושך", מסביר זגון.

ריצה או פילאטיס? צילום שאטרסטוק

פילאטיס או יוגה?

יוגה מצטיירת כפעילות שמתאימה לטבעוניות שאוהבות לנפוש בהודו. כן, אין מה לעשות, סטיגמות יכולות לדבוק לא רק באנשים. פילאטיס, לעומת זאת, היא פעילות שמזמן עברה את מחסום הדעות הקדומות. במכונים אפשר לראות צעירות, מבוגרות, ואפילו גברים שמתנסים בתנועות שנלקחו מעולם הריקוד ביחד עם תנוחות יוגיסטיות.

היתרונות:

יוגה: זו פעילות איטית, מדיטטיבית שיכולה להתאים לאנשים שחשובה להם ההקשבה לגוף, שמבקשים להוריד סטרס ולהיכנס למוד אחר, ושזקוקים למתיחות ולגמישות.

פילאטיס: פעילות שמשפרת את היציבה ומפעילה את השרירים המייצבים, ביחד עם תרגילי גמישות והארכת שרירים. מתאימה לנשים בכל גיל ובמיוחד למי שיושבות שעות ארוכות, או למבוגרות בעשורים הרביעי – חמישי, בהם ישנה ירידה בחוזק השרירים ובעיקר של שרירי היציבה: שרירי הגב, רצפת האגן והבטן.

"כולם מרוויחים מאימוני פילאטיס, כי כולנו צריכים לחזק את השרירים המייצבים", מדגיש זגון. "פילאטיס מתאים לכולם אבל אם היתה בעיה לאחרונה, למשל כאבי גב או בעמוד השדרה הצווארי, כדאי לקחת כמה שבועות של מנוחה ולחזור לאימון בהדרגה. נכון שפילאטיס היא גם פעילות משקמת, אבל רק בתנאי שהאימונים מתבצעים בקבוצות קטנות ועם השגחה אישית ותשומת לב.  זה החיסרון של פילאטיס רצפה, לעומת פילאטיס מכשירים. שהוא יותר ממוקד לבעיות מסוימות ואישי.

"ליוגה יש הרבה מאד אסכולות, ויש שיטות בהן מביאים למתיחות שיכולות לגרום לעומסים שלא תמיד אנחנו בנויים אליהן. זה לא מתאים לכולן בעיקר למי שיש בעיות גב משמעותיות או בעמוד השדרה הצווארי. כמו ביוגה, יש גם באימוני צ'יקונג פעילות איטית ומדיטטיבית, שמסייעת בהורדת סטרס, לכן זו פעילות שמתאימה לנשים שמחפשות סוג של רוגע ביחד עם התנועה ובלי להתאמץ יותר מדי, בלי להזיע", מסכם זגון.

פילאטיס או ריצה? צילום שאטרסטוק

קיקבוקסינג, TRX או חדר כושר?

קיקבוקסינג הוא אימון שמשלב פעילות אירובית בעצימות גבוהה של סיבולת לב-ריאה יחד עם תרגילי כוח שמתבטאים בבעיטות ואגרופים, וקואורדינציה. TRX – זו פעילות שמבצעים עם רצועות התלויות לגובה. בחדר הכושר עובדים על כוח בשילוב עם פעילות אירובית שבאה לידי ביטוי  על מסלולי הריצה ומכשיר אליפטיקל.

היתרונות:

קיקבוקסינג ו-TRX: אלו אימונים דינמיים שמתאימים בעיקר לנשים צעירות ובעלות כושר שזקוקות לפעילות כוח משולבת באירובית ועצימה, שאוהבות להזיע ולהוציא אנרגיה.

 חדר כושר: מאפשר תנאים שנוחים לאימונים גם בקיץ וגם בחורף, כולל ריצה. מתאים למי שאוהבות לעבוד לבד, בקצב שלהן. אימוני כוח חשובים ככל שמתבגרים אך מתאימים בכל גיל.

"צריך לקחת בחשבון את פוטנציאל הפציעות בברכיים, באגן ובגב באימונים אינטנסיביים כמו קיקבוקסינג ו-TRX, כמו גם באימוני אירובי מדרגה וספינינג, שמקובלים כחוגים במכוני כושר", מדגיש זגון, "בגלל האינטנסיביות שלהם, צריך להקשיב לגוף ולדעת מתי לתת מנוחה, ולהתייעץ עם פיזיותרפיסט, כדי למנוע פציעות וכדי לטפל בפציעות במידה שהן קורות.

"לחיזוק שרירים במכון כושר כנגד משקולות יש יתרונות בריאותיים: הורדת לחץ דם, מניעת אוסטאופורוזיס, מניעת כאבי גב ועוד, אבל זה יכול  לשעמם, כי מדובר באימון יותר מונוטוני. בעיה נוספת: שלא תמיד את מקבלת את ההדרכה המתאימה עבורך ולכן נשים רבות מעדיפות  לקחת מאמן כושר אישי מה שעלול לייקר את ההוצאות על האימונים", מסכם זגון.

לסיכום, בבחירת פעילות גופנית צריך לשקול את החיבור האישי לפעילות והתועלת עבורך ולקחת בחשבון עלויות, נוחות ואת המצב הגופני והכי חשוב - ליהנות!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה