רוצים לרזות? תתחילו ללעוס

מה הקשר בין לעיסה והרזייה, כמה זמן מומלץ ללעוס מזון, האם מסטיק הוא הפתרון להשמנה, למי לעיסת יתר יכולה להיות בעייתית ומה עושים כשחסרות שיניים בפה

25/11/2014
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

כשסבתא אמרה לכם ללעוס היטב את האוכל ולא למהר לבלוע היא בהחלט צדקה. תהליך עיכול המזון, אם לא ידעתם, מתחיל כבר בפה. כן, מתברר שללעיסה יש תפקיד משמעותי אפילו יותר מאשר למנוע מכם "להיחנק" מגושי מזון גדולים, כפי שסבתא חשבה.

ללעוס כדי לרזות (צילום שאטרסטוק)

אומרים שקודם כל אוכלים עם העיניים. זו אמירה נחמדה, אבל האמת היא שהאכילה מתחילה דווקא באף. כי כשמריחים ריח מעורר תיאבון, בלוטות הרוק מתחילות להפריש בצורה מוגברת, מה שקוראים בשפה עממית "להזיל ריר" או "לרייר". כלומר, שבזכות חוש הריח הפה מתכונן להתחלת תהליך העיכול. הלעיסה הופכת את גושי המזון לחלקיקים קטנים, הרוק מרכך ומחמם את המזון ויש בו אנזים שמפרק חלק מן הפחמימות שהמזון מכיל. כשמזון לעוס נבלע קל יותר למיצי העיכול ולאנזימים שבקיבה ובמעיים להמשיך לפרק אותו בצורה יעילה.  

 יותר לעיסות, פחות קלוריות

 הגדלת משך הלעיסה ומספר הלעיסות עשויה להשפיע על הבריאות ועל משקל תקין. כך על פי מחקר שנערך במחלקה למדעי המזון והתזונה, באוניברסיטת איווה בארצות הברית. המחקר פורסם לאחרונה בירחון מקצועי. החוקרים מצאו כי הכפלת מספר הלעיסות מפחיתה את כמות האוכל שצורכים בארוחה מסוימת. במחקרים קודמים שבדקו את הקשר בין לעיסה וצריכת קלוריות נמצא כי העלאת מספר הלעיסות הפחיתה ב-12% את כמות הקלוריות שצרכו הנבדקים. על פי חישובי החוקרים ירידה של 12% מסך הקלוריות בכל ארוחה יכולה לסייע בהפחתת 10 ק"ג בשנה.

כידוע, מרגע שמתחילים לאכול ועד שמרגישים שובע עוברות בממוצע כ-20 דקות. ולכן, ככל שאוכלים לאט יותר ולועסים זמן ממושך יותר, כמות המזון שאוכלים עד שמגיעים לתחושת שובע קטנה יותר.  מסקנת החוקרים בכל המחקרים שבדקו את הנושא הייתה אחת: רוצים לרזות, הכפילו או שלשו את מספר הלעיסות שאתם לועסים בארוחה.

המלצות שונות מדברות על לעיסה של 25-40 פעמים בכל ביס, ולא רק של מזון מוצק. יש המציעים "ללעוס" גם מזונות נוזליים כמו מעדני חלב, כדי לעורר את אנזימי העיכול ולהכין את הקיבה והמעיים לקראת כניסת המזון.

המסטיק שיעזור לרזות

אם ללעיסה יש השפעה על כמות הקלוריות והמשקל, נדמה שהפתרון להשמנה הוא לעיסת מסטיק. האם זה יכול לעבוד?

ללעוס כדי לרזות (צילום שאטרסטוק)

כידוע, ללעיסת מסטיק יש יתרונות מוכחים בשמירה על בריאות הפה, רענון הנשימה, מניעת עששת ועוד. כמובן, מדובר במסטיק ללא סוכר.

ובכן, מתברר כי ללעיסת מסטיק יש תועלת גם בהפחתת משקל. הלעיסה מונעת את הרצון והצורך לנשנש בין ארוחות – חיסכון בדוק בקלוריות ריקות ומיותרות. חוקרים מאוניברסיטת לונג איילנד בארצות הברית מצאו, כי לעיסת מסטיק יכולה לחסוך בממוצע 68 קלוריות בארוחת הצהריים ולהקטין את כמות המזון שאוכלים בהמשך היום. בנוסף, החוקרים חישבו כי לועסי מסטיק "שורפים" קלוריות יותר מאנשים שאינם לועסים.  החוקרים ממליצים:

ללעוס מסטיק כשמתעורר החשק לנשנש, למשל בזמן צפייה בטלויזיה, כדי לסמן את סיום הארוחה, ואפילו במקום לטעום מהחטיפים והכיבוד שמוגשים במסיבה או בישיבה במשרד.

ויש אפילו מחקר בו שוקדים על רקיחת מסטיק שיעצור את תחושת הרעה. חוקרים באוניברסיטת סירקיוז בארצות הברית מנסים לייצר מסטיק שמכיל הורמונן מסוים (HPYY) שתפקידו הביולוגי הוא לעורר את תחושת השובע. מחקרים קודמים הוכיחו כי הזרקת ההורמון לבעלי חיים ולבני אדם גורמת להם לצרוך כ-30% קלוריות פחות בארוחת הצהריים. החוקרים חפשו דרך כואבת פחות מאשר הזרקה כדי לצרוך את ההורמון – לעיסת מסטיק שמכיל את ההורמון  וספיגתו במעיים למחזור הדם.

חשוב: ללעוס בצורה בריאה

אלא שלמרות שיש ללעיסת מסטיק יתרונות מוכחים חייבים לסייג: לעיסה אגרסיבית ולאורך זמן עלולה לגרום לכאבי ראש וכן לבעיות בפרקי הלסת שמתבטאים בין השאר בכאבי פנים, בעורף או ברקות. וכמובן חשוב להדגיש, כי חסר חלקי של שיניים וסיבות נוספות עלולות להחריף את התופעות.

לכן, אם החלטתם לנסות ללעוס כדי לרזות, כדאי מאוד לקבל ייעוץ מרופא שיניים ולהשלים שיניים חסרות בפה בשתלים דנטליים. כי גם אם תהיו רזים יותר, זה לא שווה את ההפרעות ואת הכאבים שעלולים להיגרם.

למידע נוסף על שיקום הפה לחצו כאן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה