קחו סידן ללב

אנחנו יודעים כמה סידן חשוב לעצמות, אבל האם ידעתם כי צריכה נאותה של המינרל חיונית גם לבריאות הלב? ואיך גבינת ריקוטה קשורה לזה בכלל? הדיאטנית מסבירה

04/02/2018
חן אייל קבלו עדכונים מחן אייל
  • RSS

גבינת ריקוטה עשירה בסידן וטובה לבריאות הלב. צילום shutterstock By Sergey Fatin

אומרים ש-60 זה ה-50 החדש. נכון, היום בגילאי 60 פלוס אנחנו יכולים להרשות לעצמנו דברים שהסבים והסבתות שלנו אפילו לא העזו לחלום עליהם. אבל אי אפשר לשכוח שככל שעולה הגיל ישנם יותר ויותר סיכונים בריאותיים שחייבים להתייחס אליהם, בעיקר כשמדובר בקשר בין תזונה לבריאות.

קחו לדוגמה את צריכת הסידן. כל החיים שמענו כמה חשוב שיהיו לנו עצמות חזקות, כדי שבגיל השלישי לא נחלה או נהיה בסיכון לאוסטיאופורוזיס – מחלת דלדול העצם.  ובכן, מתברר שגם כשהגענו לגיל 60+ חשוב שנמשיך להקפיד על צריכת הסידן, ולא רק כדי למנוע שברים. אבל על כך בהמשך.

מה שחשוב כרגע להבין, הוא שצריכת הסידן בישראל  נמוכה בהרבה מהצריכה המומלצת. כן, מתברר שלמרות שפע המזון, מוצרי החלב, הירקות והפירות שיש בישראל, לנשים ולגברים רבים מומלץ ליטול תוסף תזונה, במיוחד בגיל השלישי. האם זה באמת חיוני?

גבינת ריקוטה עשירה בסידן. צילום: shutterstock Byannata78

מה עדיף: תוסף תזונה או גבינת ריקוטה?

אז זהו, שבעניין הזה יש לנו בשורות: מתברר שסידן שמקורו במוצרי חלב אפקטיבי יותר מצריכת סידן מתוספי תזונה וכי מי שנמנע ממוצרי חלב לאורך שנים ארוכות, מסיבות שונות, הוא בעל סיכוי גבוה יותר לפתח אוסטאופורוזיס. מחקרים מראים שסידן ממקור חלבי נספג היטב, כנראה משום שהלקטוז, סוכר החלב, משפר את ספיגת הסידן.

ואולם גם בין מוצרי החלב ישנם כאלה שהינם עשירים יותר בסידן, לעומת אחרים. קחו למשל גבינת ריקוטה למריחה: אם לא ידעתם, ריקוטה היא המענה האולטימטיבי לצריכת סידן. מתברר שיש בגבינה הלבנה והמתקתקה כמות סידן עצומה -  620 מ"ג סידן ב-100 גרם גבינה  למריחה – וכי זוהי הכמות הגבוהה ביותר מכל הגבינות הרכות בישראל. מעבר לזה: כייף לאכול אותה, היא טעימה, נעימה בפה וגם את זה חשוב לדעת, ובמיוחד בגיל השלישי.

מהן הסיבות החשובות שבגלל צריך להגביר את צריכת הסידן?

ובכן, הידעתם כי סידן נחוץ גם לשיניים חזקות ובריאות ולמניעה של אובדן שיניים, ובמיוחד בגיל השלישי? ומה לגבי שמירה על בריאות הלב וכלי הדם? מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מראים שצריכה גבוהה  של סידן עשויה לסייע גם בהפחתת הכולסטרול הכללי והכולסטרול הרע ולהגדיל את חלקו של הכולסטרול הטוב.

גבינת ריקוטה עשירה בסידן. צילום:  By-DronG2shutterstock

עוד מתברר, כי צריכת סידן שמקורו באכילת מוצרי חלב מהווה יתרון במניעת התפתחות של סוכרת ומחלות לב וכי צריכה גבוהה של סידן בתזונה היומית קשורה בהפחתת הסיכון לפתח יתר לחץ דם בעתיד. כמו כן, במחקרים שונים נמצא, כי צריכת סידן שמקורו במוצרי חלב מפחית את הסיכון לפתח אבני כליה.

ייעוץ תזונתי לכתבה: ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה