קוראים לזה אושר

בשיאה של אחת התקופות הגרועות בישראל, ביבי נתניהו משיק קמפיין המספר לנו כמה אנחנו מאושרים. סמדר סלומון חושבת שסרטוני התדמית האלה הם סימנים ראשונים לדיקטטורה

23/08/2012
סמדר סלומון קבלו עדכונים מסמדר
  • RSS
» הוא עדיין מחייך. נתניהו (צילום: gettyimages)

זה לא יכול היה לקרות לבנימין נתניהו ביום גרוע יותר, מסע ההסברה והפרסום שהשיק אתמול (יום ד') משרדו ושנועד להזכיר לנו כמה מאושרים אנחנו נפל על יום שבו כותרות העיתונים זעקו באדום כי 16,084 ישראלים איבדו את מקום עבודתם רק בחודש יולי - מספר שיא של מובטלים לחודש בשלוש השנים האחרונות. בצבע אחר ובפונט גדול עוד יותר גילינו כי בישראל היום ישנם 187,000 מובטלים.

בואו נודה - זה לא היה יום מוצלח להשקת קמפיין האושר של בנימין נתניהו, קמפיין שהופק ע"י לשכת הפרסום הממשלתית ובו הצטלמו משפחות (הדרישה הייתה לזוגות עם שני ילדים) שסיפרו עד כמה הצעדים החדשים שנקטה הממשלה מקילים עליהם ופינו להם עוד כ-700-800 ₪ בחודש.

לנוע באי נוחות מול תשדיר כזה אלו הן מילים עדינות לתחושה שיש לי. אם לרגע לקית בחוסר התמצאות כללית יכולת לחשוב שאנו חיים באיי סיישל והדבר היחיד הנורא שיכול לקרות לנו הוא שייפול לנו קוקוס על הראש. מה יכול להיות רע כשלפנינו שני הורים נעימים, שני ילדים יפים מצולמים משחקים בבית גינה לילדים, מסביבם אביזרים מעולם הילדות מלא התום והיופי, והרבה הרבה אויר. מאז שגילו שהם זכאים ל"הטבה במס יש להם הרבה יותר אויר." הרי זה כל העניין, חסר כאן אוויר, ועכשיו יש!

תנו לנו אוויר

אז זהו שאין אוויר, וזה לא רק בגלל הקיץ. הקמפיין מתמקד בשני מהלכים עיקריים שביצעה הממשלה: חינוך חינם לילדים מגיל 3 ומעלה, וזיכוי בנקודות המס להורים עובדים לילדים עד גיל 5. הראשון מבורך מאוד השני מעט בעייתי – מציג מצג שווא של ממשלה מיטיבה שרק רווחת אזרחיה לנגד עיניה. הממשלה אכן עשתה שני צעדים מבורכים אבל אלו רק שני חלקים בפאזל הגדול ממנו מורכבת המציאות הישראלית היום יומית.

בפועל אנו בתקופה גרועה: אנו עדים לשיא של פיטורי עובדים, המע"מ צפוי לעלות באחוז, ישנו קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה, במקביל התייקרו מוצרי היסוד כמו לחם, חלב ועוד וזה לפני שדיברנו על סיגריות, בירה ומחיר הדלק.

בנימין נתניהו יודע את כל זאת, ולכן סרטוני התדמית. כשהוא מנסה להרגיע אותנו ומזכיר לנו שיש לנו סיבה להיות מאושרים, אני מתחילה לדאוג. כל פרסומאי טוב יודע שמוצר טוב לא צריך לפרסם. ואם היינו באמת מאושרים היינו יודעים זאת, מבלי שיידרשו 5 מיליון שקל מכספי משלם המיסים כדי להפיק תשדירים שמעלים על נס את תפקודה של הממשלה. ממשלה בטוחה לא זקוקה לסרטוני תדמית. ממשלה חלשה שיודעת היטב מה המצב ברוח הלאומי של אזרחיה בהחלט כן.

סם האושר

אז על מה הכעס? על מה אנו זועמים עם השקת הקמפיין?הרי זו אותה לשכת פרסום ממשלתית שהפיקה את הסרטון "ישראל מתייבשת" למען חיסכון במים, מטרה לאומית חשובה ביותר, אז על מה יוצא הקצף הפעם? התחושה שלי שהפעם לשכת הפרסום הממשלתית עובדת למען ראש הממשלה ולא למען מדינת ישראל, כאילו היינו מאחרונות הדיקטטורות בעולם שבהן המשטר מפיק סרטונים שמנחים את העם כיצד להרגיש.

שמו לנו אתמול קפסולה של סם אושר בכוס המים וציפו שאנו נשתה. אבל מה שאפשר היה, אולי, לעשות לפני שנתיים טרום המחאה החברתית לא ניתן לעשות היום. בנימין נתניהו שכח שהציבור הישראלי מפוכח יותר ודורש תמורה בעד האגרה. זה לא אותו ציבור שניתן היה למכור לו קוטג' כאילו הוא קנה הרגע בית. אנחנו יודעים שאנו קונים גבינה עם גרגרים ורק עליה אנחנו מוכנים לשלם, לא על הגבינה עם הבית.

אותו כלל נכון גם כאן. אנחנו חיים את המציאות הזו, אי אפשר למכור לנו אשליות. לא בכדי חיפשו לקמפיין זוגות עם שני ילדים מתחת לגיל חמש, להם ההטבה רלוונטית והם המייצגים החדשים של הרווחה הישראלית. אבל מדינת ישראל מורכבת הרבה יותר, רובינו לא נכללים בהגדרה של זוג עם שני ילדים מתחת לגיל חמש- אמרתי בעייתי. יש בינינו משפחות מרובות ילדים, יחידנים ויחידניות, קשישים וקשישות, אנחנו הרבה יותר מסה"כ חלקנו. ואיפה כולנו מופיעים בסרטונים? אל תחפשו, אנחנו לא. מדובר בקבוצת מיקוד ולא כולם מוזמנים למסיבה.

אני מניחה שכמו כל משרד פרסום גם לשכת הפרסום הממשלתית ביקשה לתת נראות לשני מהלכים חיוביים של מדינת ישראל לבקשת משרד ראש הממשלה, כי מי כמו נתניהו אשף התקשורת יודע שללא נראות כאילו דברים לא נעשו. אבל בשם אותה נראות הקמפיין הזה מכעיס כל כך. אותה ממשלה שחוזרת ומשננת באוזנינו הסברים על גירעון תקציבי גדול, על צורך בצמצום וחיסכון לפני שנהיה ספרד ויוון, אותה ממשלה הוציאה חמישה מיליון ₪ מכספי הציבור למען האדרתה. אולי חמישה מיליון ₪ הם לא הרבה כסף כשמדובר בתקציב מדינה, אבל הרי נראות היא חזות הכול.

ניתן היה להשקיע את אותם חמישה מיליון שאנו חסרים ממילא במטרות חשובות יותר. לנו כבר קשה למכור חלומות, אשליית הקוטג' עם הבית לא עובדת עלינו יותר. מגיע לנו קצת יותר קרדיט ממה שנותן לנו נתניהו שמצד אחד נלחם על הלחם ומצד שני הולך עם הכסף שלנו למסעדה, וזה לפני שדיברנו על ארוחות חינם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה