קונים ביחד

הצרכנות החברתית מביאה לכך שחנויות יודעות עלינו הכל. על כל הלייקים שאי פעם עשינו, מי החברים שלנו, וגם ממי אנחנו מבקשות עצה על ג'ינס לפני הקניה

14/03/2011
לירון יעקובי מרקוס קבלו עדכונים מלירון
  • RSS

מהי צרכנות חברתית?

זירת ה- e-commerce המסורתית, החלה להיתפש כחדשנית כשהציעה לנו מוצרים המבוססים על טעמנו האישי, טעם שהוגדר על סמך רכישותינו הקודמות והמוצרים בהם צפינו באתר. זה עובד על קבלת המלצות על מוצרים דומים, או על כאלה שנרכשו על ידי משתמשים אחרים שרכשו את המוצר בו אנחנו בדיוק התעניינו: אחרי שבחרנו, למשל, בספר האחרון בסדרת "הארי פוטר", הציעה לנו אמזון להוסיף לסל הקניות גם את הקודמים בסדרה, ספרות משנית שנכתבה אודות הספר, וכן את "שר הטבעות", שחובבי הארי פוטר אחרים רכשו.

fashiolista

הדור החדש המכונה social commerce, מוסיף מספר חידושים:
על סמך הפרופיל שלכן בפייסבוק והקשרים החברתיים שלכן, יוצעו לכן שירותים ומוצרים לטעמכן. לדוגמא - החברים יוכלו להצילכן מרכישה של פריט אופנה מחריד, עוד בטרם ביצעתן את הטעות המרה, או לחילופין ללייקק לכן ולכתוב כמה אתן מדהימות בחולצה שבדיוק מדדתן בתא ההלבשה הווירטואלי של רשת האופנה האהובה עליכן. על הכל תוכלו (עדיין בתיאוריה, אבל זה הכיוון) לשלם במטבע העולמי החדש, ה- fc, מטעם הבנק החדש שלכם – פייסבוק.

התהליך מתחיל עוד לפני שבחרנו בפריט כלשהו. לורן פישר תארה את הטרנדים החמים בתחום, וטענה שכולם מרוויחים מכך שהמותג מלווה את הצרכן בשלבים רבים יותר בתהליך הרכישה שלו – מאיתור הצרכן "קהל יעד" פוטנציאלי, ועד לשלב שלאחר הרכישה.

עגלת קניות חברתית

הכוונה היא לכך שעושים שופינג אחרי שמציצים לעגלת הקניות של החברים. בין הסנוניות הראשונות אפשר לציין את ליווי’ס, שפתחו לפני כשנה את "חנות החברים" המקושרת לפייסבוק, ומאפשרת לכן לראות עד כמה חבריכם התלהבו מה"סלים סטרייט" או מה"סופר סקיני", ובאופן כללי, לקבל את הדגמים הפופולריים באתר. היתרון בכך (עבור המוכר, לפחות) הוא שנוכחות החברים באתר מבטלת את הניכור של הוירטואלי ולוכדת את הגולש זמן רב יותר בתוכו. סביבה "ידידותית" שכזו מקלה עלינו לשלוף את הארנק.

המלצות בהתאמה אישית – הדור החדש

אתרים שמשלבים Social login (מכירים את כפתור ההתחברות באמצעות פייסבוק? זה בדיוק זה), מבקשים מכן רשות להשתמש בנתוני הפרופיל שלכן בפייסבוק. מתוך נתונים אלה יכולים מותגים שונים להציע לכן מוצרים ושירותים לטעמכן, עוד בטרם ביצעתן רכישה כלשהי (בשונה מהדור הישן שזקוק לפעילות באתר עצמו על מנת לספק המלצה).
רשת בסט-ביי השתמשה בכך בשנה שעברה, והציעה לחברים בדף הפייסבוק שלה קופון מיוחד למשחקי מחשב, כאלו שבפרופיל שלהם סימנו את תחום הגיימינג כתחביב מועדף.

ליוי'ס. החברות שלי אוהבות סקיני

שופינג בתוך פייסבוק

תחום הקניות בפייסבוק חדש יחסית, אך צומח במהירות, בין היתר בשל יכולת האינטגרציה הפשוטה – גורמים חיצוניים מספקים כלים יעודיים לפתיחת חנות פייסבוקית. בנוסף, פייסבוק עצמה עשתה צעד שהקל על מפתחים – זנחה את שפת הקידוד שלה ובחרה בטכנולוגיה ותיקה וסטנדרטית כדי לאפשר שילוב פשוט של תכנים חיצוניים בקרבה.
המותג soap.com למשל, מאפשר ללקוחותיו ליצור רשימת קניות לשימוש בחנות הפייסבוק, וכן להציץ לרשימת הקניות של החברים כדי לגלות מוצרים חדשים.

להתיעץ עם אחרים – לפני שקונים

קניה חברתית קיימת גם מחוץ לפייסבוק. מפתחי אפליקציות לאייפון שותפים לטרנד ומציעים פיצ’רים בדיוק לאלה ששונאים לעשות שופינג לבד.
אפליקציית Pose לאייפון תאפשר לכן לצלם עצמכן בחדר המדידה, ולקבל פידבקים מאחרים.
אפליקציית Fashiolista תספק לכם השראה ותלקט תגובות על פריטים שאהבתן, רגע לפני ששלפתן את הארנק.

סטייליסטית? סטטיסטית!

לפני מספר חודשים השיקה גוגל את “boutiques”, רשת המלצות אופנה המבוססת על אתר לייק דוט קום אותו רכשה ובלעה. כמה חודשי פעילות סיפקו נתונים שווים על הפריטים, הגזרות והצבעים הכי אהובים - מול הכי עלובים, וכן אפשרות לעקוב אחר טעמם האישי והמלצותיהם של סלבס. בוטיקס לא לבד, גם polyvore האהוב עליי מספק נתונים ססטיסטיים על תאוות ואכזבות, וגם רשימת הסלבס שלו מכובדת ביותר.

המטבע של פייסבוק

מטבע סוציאלי

התפתחות מתבקשת של הקניה החברתית – תשלום חברתי.
פייסבוק הכריזה לאחרונה שמערכת התשלומים האפשרית היחידה למפתחי אפליקציות ומשחקים בסביבתה – היא המערכת שלה ("פייסבוק קרדיטס"). יש התוהים האם פייסבוק עשויה להפוך לבנק הגדול בתבל. עם מיליוני משתמשים, זה לא לגמרי מופרך.

תגמול על אינטראקציה חברתית

מותגים רבים מתגמלים את לקוחותיהם הפוטנציאלים על לייק, צ’ק-אין, פולואו ועוד. למותגים שמשכילים לעשות את זה כאתגר או משחק (ולא בסגנון של – "תן לייק – קח קופון")' ha סיכויים טובים יותר להתחבב על הצרכנים ולהיות מופצים כחלק משיחה, באופן ויראלי.

תתחדשו (ואל תשכחו לעשות share, לייק, פולואו וצ’קאין).

האם הייתן סומכות על הבנק שלכן כשהוא פועל בפייסבוק?





מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה