צובעים את הקיץ בירוק

אילו ירקות ימנעו עצירות, יסייעו באיזון סוכרת, חיוניים לספורטאים ולהבדיל – לחולים במחלות לב? כל מה שרציתם לדעת על המזונות הכי זולים, זמינים ובריאים שיש

29/06/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

להתרכז בירקות הנפלאים והזמינים שיש לנו בארץ, ובמיוחד בירקות ירוקים (צילום: שאטרסטוק)

מדי כמה שנים פורץ לחיינו כוכב חדש: תוסף תזונה עם הילה בריאותית יוצאת דופן, ירק לא מוכר בעל שם אקזוטי, או איזה מזון על (super food) שהאמריקנים סימנו כתקווה לעתיד בריא ומבטיח.

קחו למשל את הקייל – אותו "כרוב" ירוק כהה, שעליו מחוספסים ומסולסלים ולשמו נקשרו איכותיות בריאותיות מפה ועד לבית הלבן. כל מי שניסה יכול להעיד: הטעם לא משהו, והמחיר בשמיים.

"אנשים נסחפים אחרי אופנות וטרנדים ושוכחים את הירקות הישראליים הבריאים, הזולים והזמינים שנמצאים בכל מרכול. כרוב ירוק, למשל, הוא ירק נפלא, זול, עשיר ברכיבים תזונתיים. לא כל מה שיקר הוא בהכרח איכותי יותר. מחירו של קייל הוא גבוה ולא מוצדק בעיני לחפש אותו במקום להתרכז בירקות הנפלאים והזמינים שיש לנו בארץ, ובמיוחד בירקות ירוקים", טוענת מיכל סוקמן דיאטנית קלינית, מומחית בסוכרת, ב"מכבי שירותי בריאות".

מספקים מינונים יפים של ויטמינים כגון  A ו-C ושל מינרלים כמו מגנזיום וסידן. ירקות ירוקים (צילום: שאטרסטוק) ֿ

מה כל כך מיוחד בירוקים?

"ירקות ירוקים, כמו כרוב ירוק, ברוקולי, תרד, רוקט, וכן תבלינים כמו נענע ובזיליקום מגיעים לצלחת שלנו טריים ורעננים, בשיא העונה, ויש בהם כל מה שאנחנו צריכות: שפע של ויטמינים ומינרלים, הרבה מאד סיבים תזונתיים, שמטיבים עם מערכת העיכול, מגנים מפני סוגים של סרטן המעיים, ושמשפרים יציאות ומונעים עצירות. ירקות ירוקים הם דלי שומן ויש בהם חלבון.

"סלט ירקות ירוקים, בתוספת ירקות ממגוון צבעים, הוא משביע ומספק מינונים יפים של ויטמינים כגון  A ו-C ושל מינרלים כמו מגנזיום וסידן. לא צריך "לתעש" את התזונה עם כל מיני תוספים, די לאכול סלט אחד מדי יום. בנוסף, אפשר לקנות את הירקות העונה במחיר שווה לכל נפש ובכך לתמוך בחקלאות הישראלית".

טוב גם לילדים. המגנזיום (צילום: שאטרסטוק)

דיברו הרבה על מגנזיום לאחרונה, מדוע הוא נחשב לחיוני?

"מגנזיום הוא מינרל שחיוני לכ-300 תהליכים שונים בגוף, ובפרט לתפקוד מערכת השרירים (לכן מחסור בו משפיע על הלב), של השלד ושל מערכת העצבים. חסר במגנזיום הוא תופעה מוכרת שאיננה חדשה והיא אופיינית בקרב מספר אוכלוסיות, בהן: חולי סוכרת, בגלל הפרעה במשק האינסולין בגוף, אנשים שאכילתם סלקטיבית, שאינם צורכים מספיק ירקות ופירות ושצריכת הקלוריות שלהם נמוכה, מי שעוסקים בפעילות גופנית ובספורט באופן אינטנסיבי, מי שנוטלים תרופות משתנות, או אנשים ששותים כמויות גדולות של מים, כי מגנזיום מופרש בשתן, מטופלים הסובלים משלשולים לעתים קרובות, כגון אנשים שחולים במחלות מעיים דלקתיות (IBD), אנשים שסובלים מבעיות ספיגה במערכת העיכול, צרכני אלכוהול בכמויות משמעותיות וכן הסובלים מהפרעות בתפקוד בלוטת התריס. המקור הטוב ביותר למגנזיום הם ירקות ירוקים, משום שמגנזיום נמצא בחומר הצבע הירוק, הכלורופיל", מסבירה סוקמן.

לחלק מהירקות הירוקים יש תופעות לוואי לא נעימות, כמו גזים ונפיחות לכן רבים נמנעים מאכילתם. מה המלצתך?

"אני מציעה לאכול מהם בכמויות קטנות, ולהעלות את הכמות בהדרגה, כדי להרגיל את הגוף ולהקטין את התופעות. אין צורך לחשוש מהם ולכן חבל מאד להימנע מאכילתם", מדגישה סוקמן.

 להקפיד על אכילת ירקות ב-5 צבעים, ובייחוד ירוקים (צילום: שאטרסטוק)

המלצות נוספות

  • לתבל סלטים בעלי נענע ובזיליקום, שמרעננים ומגוונים את הטעם ומוסיפים תוספת ירוקה ובריאה לכל סלט.
  • לאכול תזונה מאוזנת מכל אבות המזון.
  • להקפיד על אכילת ירקות ב-5 צבעים, כי אם נאכל רק מהירוקים, עלול להיגרם מחסור ברכיבים תזונתיים אחרים, כמו ליקופן שנמצא דווקא בעגבניות ושאר ירקות ופירות אדומים.
  • להעדיף אידוי או בישול קצר של ירקות ירוקים, כמו ברוקולי, כי הכלורופיל מתפרק במי הבישול.
  • להשתמש במי בישול של ירקות ירוקים כבסיס למרקים, על מנת לנצל את הכלורופיל ואת המגנזיום שהתפרקו במים.
  • להרבות באכילת כרוב, שעשיר הן במגנזיום והן בסידן, לכן חשוב מבחינה תזונתית לשמירה על בריאות העצמות.

.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה