פתאום האשה קיימת

בתערוכה "לחם ושושנים" שתיפתח בדצמבר נתרמו כל העבודות והכנסותיהן ישמשו למען פרויקט "נשים ועבודה" שיוצר תעסוקה לנשים ערביות

30/11/2011
אסנת איטה סקובלינסקי קבלו עדכונים מאסנת איטה סקובלינסקי
  • בדואר
  • RSS

קישור לעמוד התערוכה שתיפתח לערב אחד בלבד

צילום של "כוח הפרח בריבוע"

יש משהו מתעתע בצילום של צמד האמניות ליאת הראל שוורץ ושלומית ליבוביץ הידועות בשם " "כח הפרח בריבוע". יש בו ידיים נשיות חזקות שאחוזות במוט שיכול להיות דגל או את חפירה. אפשר לזהות בו רוח חלוצית, משהו שמזכיר את תקופת ההתיישבות העובדת. ההקשר שבו הוא מוצג "בתערוכת לחם ושושנים" רחוק מן הנוסטלגיה החלוצית הזו אבל יש בו רוח חדשה ואמיצה: כל העבודות בתערוכה נתרמו על ידי האמנים והכנסותיהן ישמשו למען פרויקט "נשים ועבודה" שיוצר תעסוקה לנשים ערביות. את הפרויקט יזמו ארגון העובדים "מען" וסינדיאנת הגליל לסחר הוגן כדי לשנות את המציאות בה 83% מהנשים הערביות נמצאות מחוג למעגל העבודה ומחצית מהילדים הערבים חיים מתחת לקו העוני. פעילי הפרויקט מנסים לשכנע חקלאים להעסיק נשים ערביות תוך שמירה על זכויותיהן כפועלות, מטרה שנראית סיזיפית לחלוטין בימים בהם מכסת העובדים הזרים רק הולכת וגדלה. למרות הקושי, בשנה האחרונה הם דאגו להשמתן של 500 נשים ערביות בענף החקלאות.

>> ציור של יואל גילינסקי


זוכרים את הקיץ האחרון, את המחאה החברתית שהתחילה ממחירי הקוטג' והפכה ל"קרב על הבית"? לא רק על הבית הממשי והמשכנתא אלא גם על הבית הסמלי, האתוס עליו גדלנו של ערבות הדדית. ערך שנחנק על ידי שורה של הפרטות וגזירות שהפכו את שכבת מאבק הביניים לשכבה שנכלאה בלי אפשרות לצמוח, בלי אפשרות להכות שורשים עמוקים. וופא טיארה, אחראית גיוס והשמת פועלות חקלאות בבאקה, טוענת שהבעיות של מעמד הביניים מתחילות למטה, מתחת לקו העוני. "בעקבות התערוכה שנערכת כבר חמש שנים והעיסוק בפועלות הערביות גם האמניות התחילו לדבר על כך שהן מרגישות מנוצלות" היא מספרת " הן ראו שלא רק השכבה החלשה מנוצלת במדינה, המעמד של הפועלים זה כמו וירוס שמתחיל בשכבות החלשות והולך ומתפשט. מעמד הביניים לא רצה להסתכל על החלשים, זה מה שהוביל אותנו למחאה של הקיץ האחרון, אין זכויות וכולם מנצלים את העובדים. אם הפועל חלש זה מחליש את כל העובדים במשק. המחאה לא הסתכלה על הנשים הערביות , לא כללה אותן, ועדת טרכנטנברג ציינה שזו בעיה אבל הם לא נתנו פתרונות."

>> צילום של גליה שיזף ויונתן ה. משעל

המשמעות של נשים ערביות שיוצאות לשוק העבודה רחבה מן מההיבט הכלכלי חברתי. לאחר שטיארה משכנעת חקלאים לקחת קבוצת פועלות ערביות, למרות העלות הגבוהה שלהן לעומת העובדים הזרים, הן לא נזרקות מיד לשוק העבודה "אנחנו מלמדים אותם מה הזכויות שלהן, מה הגבולות ,על יחסי עובד מעביד. חלק מהפועלות לא עבדו מעולם" טיארה מציינת. אחרי שהן נכנסות לשוק העבודה הן עובדות לתקופה קצרה, בדרך כלל משמשות כח עזר בקטיף כשאין מספיק כח אדם זר.

מה קורה אחרי שהן מפוטרות?
" כשהמעסיק מפטר פועלת היא מיד חוזרת אחורה לבית בו היא עושה הכל לבד ולא מבקשת מהבעל והילדים להתחלק בנטל. אשה צריכה להרגיש שהיא כמו כולם. צריכה להיות פועלת לכל דבר ולא לעבוד לשבוע שבועיים וזהו. עבודה היא תנאי הכרחי על מנת שהאשה הערבייה תשתחרר ותתקדם אחרת היא לא תשלב בחברה ותמשיך להיות מדוכאת.

העבודה "הר" של רקפת וינר עומר

רק כשהיא מתחילה לעבוד היא מבקשת חלוקה במטלות הבית?

"לא רק זה, היא פותחת את העיניים, היא מתחילה להסתכל על החדשות כדי לבדוק מה מזג האוויר לקראת העבודה ומה הזכויות שלה. הילדים באים אליה ומבקשים 'אמא תני לי' פתאום היא מרגישה שיש לה ערך, שהיא נמצאת והיא קיימת, הנשים מספרות את זה בחוגי העצמה שאנחנו מארגנים. העבודה מקדמת את מעמד האשה, זו לא רק העזרה הכלכלית, היא עצמה משתנה."

העבודה העליונה של פאד אגברייה

התערוכה "לחם ושושנים" תפתח בעשרה בדצמבר בגלריית מנשר לאמנות, ההכנסות יתרמו לפרויקט נשים ועבודה רויקט 'נשים ועבודה', ביוזמת ארגון העובדים 'מען', וסינדיאנת הגליל לסחר הוגן 25 אחוזים ממחיר היצירה יועברו לאמן התורם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה