פסטיבל הסרטים חיפה 2017

פסטיבל הסרטים הבינלאומי בחיפה מבטיח מגוון גדול יצירות חדשות ומסקרנות ועל הדרך מבחר אירועים מסקרנים לא פחות מהסרטים. אנחנו ממליצים על 3 סרטים נהדרים שחובה לראות

01/10/2017
מרלין וניג קבלו עדכונים ממרלין
  • בדואר
  • RSS

פסטיבל חיפה השנה, מבטיח מגוון גדול יצירות חדשות ומסקרנות ועל הדרך מגוון אירועים מסקרנים לא פחות מהסרטים. בין השאר, הוזמנו עשרות אורחים מתעשיית הקולנוע הבינלאומית, ביניהם: הבמאית ההונגריה אילדיקו אניידי (Ildikó Enyedi) יוצרת הסרט “על גוף ונפש” (On Body and Soul) – זוכה פרס דוב הזהב פסטיבל ברלין 2017, סרט שעוד תשמעו עליו הרבה. השחקן הסקוטי בריאן קוקס ((Brian Cox, זוכה פרס האמי. המגלם את  המדינאי האיקוני בסרט החדש  “צ’רצ’יל“(Churchill).

הסרט המרגש בכיכובו, “המטפלת” הוקרן בבכורה בפסטיבל חיפה בשנה שעברה, והופץ לאחרונה בהצלחה רבה, בבתי הקולנוע בישראל. ואחד היוצרים הבולטים בקולנוע ההונגרי, יאנוש סאסJanos Szasz) ), שסרטיו הקודמים ‘המחברת הגדולה’, ‘אופיום’ ו’וויצק’ הוקרנו בעבר בפסטיבל חיפה, יגיע עם הסרט “הקצב, הזונה ושתום העין” (”The butcher, the whore and the one-eyed man”), שיוקרן בבכורה בינלאומית בחיפה. רשימת האורחים עוד ארוכה וכוללת גם את מישל סימה ( (Michel Ciment מבקר הקולנוע הצרפתי ועורך כתב העת “פוזיטיב” שישמש כנשיא צוות השיפוט בתחרות הקולנוע הישראלי העלילתי.

למבוא מסקרן זה, ניתן להוסיף את העובדה המשמחת של נורית שני מייסדת רשת בתי הקולנוע “לב” ומפיצת הסרטים, יוענק השנה פרס פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, על תרומתה לתרבות הקולנוע בישראל.

כשניגשתי למלאכת בחירת מדגם קטן של סרטים, אוכל להמליץ עליו בסקירה שלפניכם, נתקלתי בקושי גדול, במה לבחור? הכל עשיר כל כך, צבעוני ומסקרן. אז אני לא אעשה לכם את החיים קלים כי ממש לא הגעתי ללצפות בכל העשרות, אבל אני כן אמליץ לכם על שלושה סרטים כמו שביקשה יסמין לוי העורכת שלי, שני סרטים מהמבחר הבינלאומי וסרט אחד ישראלי עם ניחוחות זרים, על הדרך לא אוכל להתעלם מאחד האירועים בתכנייה ולהסב את תשומת הלב אליו. מוכנים?

1. בעקבות אום כולתום (2017, 90 דקות)


אום כולתום

סרטה של האמנית והבמאית האירנית שירין נשאט, הוא יצירת אמנות אסתטית. הבחירה של נשאט, ללכת בעקבות דמות האגדית של אום כולתום, הזמרת המצריה, ילידת 1904, שכונתה ״הקול של מצרים״ והחלה להופיע בגיל 12 עד שפרצה בגיל 23, מסמלת לא רק את הקול של מצרים אלא גם את הקול הנשי, שנדמה שאחריו מתחכה הסרט לא פחות.

סרטה של נשאט הוא אינו ביוגרפיה סטנדרטית, נדמה שההסתכלות שלה על המצלמה היא כאל חומר גלם, כשהמחשבה מאוד ויזואלית ומתוכננת. כשאני מדברת על מחשבה אני מדברת על עיצוב הפנים של הפריים, החל בלוקיישנים וכלה בפסקול. אבל גם בפירוק המבנה השגור של מרחב הזמן בסרט. הסרט אינו בנוי כביוגרפיה קלאסית לינארית, אלא כביטוי אמנותי.

מיטרה (נדה רחמניאן), במאית אירנית גולה, עובדת על סרט ביוגרפי על אום כולתום. השיקופים וההתמודדויות של כולתום עוברים אליה דרך ההתמודדויות הקטנות והגדולות של אישה בעולם של גברים. השוט מעצבים את המציאות עם האמירה שכלום לא השתנה, כך לדוגמא בעת האודישנים שהיא עורכת, אנו רואים את השולחן שמיטרה נצבת במרכזו אך מימינה שני גברים ומשמאלה שני גברים, זה הוא רמז מטרים לעולם שיסופר לנו בסרט, כמו סרט בתוך סרט, עולמן של נשים במציאות גברית.

2. ברוכים הבאים למונפרנאס (2017, 97 דקות)

אול כולתום

פולה (לטישיה דוש) נחבטת מהמצלמה כשהיא שואלת את המצלמה ״מה אני בשבילך אחרי כל השנים? 10 שנים הם לא כלום?״. מניפסט הפתיחה של “ברוכים הבאים למונפרנאס” סרטו של הבמאי הצרפתי, לאונור סראיי, הוא מונולוג וירטואזי סוחף, המדגים כבר בפתיחת הסרט, את יכולות המשחק המרטיטות לב של דוש בתפקיד פולה. מונולוג הפתיחה, הוא אקספוזיציה לסיפור, שלדאבוננו, לא רחוק מהמציאות, של נשים רבות, שבן זוגן מודיעה להן בבוקר אחד בהיר, שהכל נגמר, ובלי להתחייב לכלום, הן מושלכות לרחוב.

פולה מוצאת את עצמה נעולה מחוץ לבית, זרוקה, בלי מקום לישון ועם חתולה. כעת בשיא המשבר שפקד אותה, כשהיא בודדה ואובדת עצות, היא חוזרת לפריס, מחפשת מיהם חבריה וידידיה ומגלה עד כמה היא לבד. מכאן מתחיל המסע של חיפוש האני והגדרתו מחדש ברחובות פריס, דרך דמויות מגוונות. בין שיטוט לשיטוט נחשף עולמה והמצלמה הממוקמת קרוב כל כך אליה, גורמת לדמותה להיבלע לנו בלב ולעורר אותנו לסרט מצב, אינטימי ומרגש מאין כמותו. פולה יודעת דבר אחד, היא חייבת להתחיל מחדש.

3. מסתור (2017, 93 דקות)

סרט מסתור

הסרט הישראלי ״מסתור״ ינעל את פסטיבל הסרטים בחיפה, וזו הזדמנות מצוינת לתת הצצה ליצירה החדשה והאיכותית של הבמאי המוערך ערן ריקליס. נעמי רמון (נטע ריסקין) היא סוכנת מוסד שיוצאת לפעולה, לאחר הפסקת פעילות קצרה, בעקבות כאב גדול. ראש המוסד (ליאור אשכנזי) מבטיח לה חזרה רכה לשטח, כאשר כל מה שהיא נדרשת אליו זה לשמור על מונה (גולשפיטה פהארני), משתפת פעולה לבנונית בדירת מסתור בגרמניה.

המפגש בין השתיים, הוא מפגש נשי, בו רב הנסתר על הגלוי. המתח גובר ככל שהשתיים מתקרבות והופכות לחשודות זו בעיני זו. היצירה החדשה של ריקליס מתאפיינת באסתטיקה גבוהה, מוזיקאליות יוצאת דופן ומשחק שובה לב. על נפלאותיה של נטע ריסקין בתפקיד נעמי רימון כתבנו גם כאן:

פוקוס מעניין ומיוחד, מושם השנה בפסטיבל, לאנימציה, עם הקרנת הבכורה של ״אגדת המלך שלמה״, סרטו של חנן קמינצקי ועם התחרות לאנימציה קצרה, שמכילה רשימה מלבבת של סרטים. אירוע נוסף, הוא השקת כתב העת ״קולנוע 2017״ של פורום המבקרים של ישראל (כתב עת שייסדתי לפני שנתיים, בעריכת יעל שוב ונחום מוכיח), האירוע בהשתתפותם של מבקרי קולנוע, עיתונאים, במאים ויוצרי אנימציה, יתקיים ב10.9 בשעה 18:30 בבית הכט.

הצצה לגיליון הוירטואלי של כתב העת כאן

פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה- 33 חיפה, 2017 יתקיים בין התאריכים  5.10-14.10.17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה