פמיניזם או פרובוקציה?

דוגמנית שבדית הופיעה בקמפיין של אדידס ברגליים לא מגולחות במטרה להעביר מסר נגד דיכוי נשים. האם זה משיג את המטרה?

08/10/2017
גלי דודזון סגל קבלו עדכונים מגלי דודזון סגל
  • בדואר
  • RSS

השבוע עלתה לכותרות דוגמנית שוודית בשם ארוידה בייסטרום (Arvida Byström) שטענה שקיבלה איומים באונס לאחר שהופיעה במודעת פרסומת לאדידס ברגליים לא מגולחות.

ARVIDABYSTROMADIDAS

בחשבון האינסטגרם שלה העלתה ארוידה תמונה מהקמפיין וכתבה:

“התמונה שלי מקמפיין הסופרסטאר של אדידס קיבלה הרבה תגובות נבזיות בשבוע האחרון. אני אישה לבנה ופריבילגית, מתאימה למגדר שלי, והדבר הלא קונפרומיסטי היחיד שאני מציגה אלו רגליים קצת שעירות. על התמונה הזו קיבלתי איומים באונס לאינבוקס שלי. אני לא יכולה אפילו להתחיל לדמיין איך זה להיות בעלת פחות זכויות ממני ולהתקיים בעולם הזה”.

אדידס הסבירו את הבחירה שלהם בארוידה בת ה-26 לקמפיין בעובדה שהיא אמנית, צלמת, דוגמנית וכוכבת רשת שידועה בזכות הצילומים שלה שמאתגרים את הסטנדרטים של נשיות ומיגדר ומציגים אסתטיקה נשית חדשה.

זו לא הפעם הראשונה שארוידה מפרסמת תמונות של הגוף השעיר שלה ושל אחרות באינסטגרם ובעבודות האמנות שלה. היא רואה בזה שליחות פמיניסטית ואמירה ברורה נגד דיכוי נשים ומודל היופי הנשי המקובל.

לרוב התמונות שלה מקבלות תגובות חיוביות ומפרגנות, בעיקר מנשים שמזדהות עם האג’נדה שלה.  “רגליים שעירות הן טבעיות” כתבה אחת מהמגיבות הרבות “ארוידה את יפה, לכל המגיבים השטחיים שלא אוהבים רגליים שעירות, אל תסתכלו. עם כל הדברים המטורפים שקורים בעולם הזה אתם נטפלים לרגליים שעירות? ברצינות?”  אחרת כתבה “זה לא העסק של אף אחד מה את בוחרת לעשות עם שיער הגוף שלך”.

ARVIDABYSTROMADIDAS1

החשיפה בקמפיין של אדידס הוביל אליה מגיבים חדשים שלא נתקלו בתמונות שלה קודם וכצפוי היו מי שהביעו סלידה מהמראה ולא חסכו בתמונות ומילים קשות, החל מ”מגעיל” ו-”חלאה פמיניסטית” ועד איומים באונס שהגיעו לתיבה הפרטית שלה.

אנחנו לגמרי בעד זכותה של כל אישה על גופה וכמובן נגד שיימינג ותגובות נאצה ברשתות החברתיות לכל אדם באשר הוא, אבל חשוב להדגיש שלפמיניזם פנים רבות וסממנים חיצוניים לא אמורים לייצג אותו.

בדיוק כמו שארוידה ונשים אחרות בוחרות לא לגלח את השיער שצומח על גופן, זכותן של נשים אחרות להתאפר, להתבשם ולהשקיע זמן ומאמץ במראה החיצוני שלהן מבלי שזה יגרע מהתפיסה וההתנהלות הפמיניסטית שלהן ומבלי שייתפסו כקורבן של דיכוי חברתי. הגיע הזמן להפריד בין מראה חיצוני לבין פמיניזם ולאפשר לכל אישה לבחור במראה המועדף עליה מבלי לבקר אותה, לכאן או לכאן.

ההתרכזות במראה מסיתה את תשומת הלב מעיקר הפמיניזם שבסיסו צריך להיות שוויון בין נשים לגברים בהזדמנויות מקצועיות, בשכר, בחיי המשפחה ובחיים באופן כללי ומעל לכל הכרה בזכותה של אישה לבחור בדרך שלה כשכל האפשרויות פתוחות בפניה.

אנחנו מכבדות את הבחירה של ארוידה לא להסיר את שיער גופה, אבל לא יכולות להתעלם מהעובדה שמערכת השיווק המשומנת של אדידס ידעה מראש שמדובר בפרובוקציה שתהפוך את הקמפיין לויראלי במהרה, האמירה הפמיניסטית פה היא משנית ופשטנית. היינו מתרשמות יותר מהקמפיין לו היתה מלוהקת אליו אישה ששברה את תקרת הזכוכית, כזו שסימנה לעצמה דרך והצליחה בה וכזו שלא מרגישה צורך לסלק ממנה מאפיינים נשיים כדי להיחשב ולפעול בעולם כפמיניסטית.

***




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה