עשר עצות תזונה לתינוקות מרוצים ושבעים

איך מתחילים? איזו כמות דרושה לתינוק קטן ומה זה בכלל מזון אצבעות?

28/12/2015
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • בדואר
  • RSS

shutterstock_238443130

1. טעימות ראשונות מצריכות סבלנות. פעמים רבות לתינוק יש העדפות משלו שאינן בהכרח עולות בקנה אחד עם הציפיות שלכם (או עם המזון החדש שהגשתם לו) ולעיתים זה מלכלך (את התינוק, את הסביבה ולפעמים אפילו את המבוגר שמאכיל אותו) – לכן, מומלץ להתחיל את הניסיונות הראשונים בזמן שהתינוק ערני, רגוע ולא רעב מדי.

2. קחו בחשבון שסביר להניח שהבגדים יוכתמו ולכן אפשר להקדיש לניסיונות הראשונים חולצה שלא אכפת לכם שתתלכלך. אפשר כמובן לנסות להיעזר בסינר אבל יש תינוקות שנרתעים מהם ועבורם כדאי לארגן סינרים שלא צריך להלביש דרך הראש. לאלו שממש מתקשים להתמודד עם לכלוך - אפשר לפרוס  שעוונית גדולה על גבי הרצפה, באיזור כסא האוכל, ולאסוף הכל לפח עם תום החוויה.

3. תינוקות קטנים אוכלים כמויות קטנות. הכמות שתינוק קטן יכול לאכול בארוחה דומה לגודל אגרופו הקטן ולכן אם בישלתן מרק טחון עשיר ומשביע והבייבי טעם רק שתי כפיות, לא נורא. מומלץ להקפיא מראש את המנות הרצויות במגש של קוביות קרח או בקופסאות קטנות ולהפשיר בכל פעם מנה קטנה עבור אותה ארוחה.

4. אל תמהרו לקבוע שהתינוק 'לא אוכל ירקות' – עבור תינוקות המעבר למזונות מוצקים הוא תהליך חדש ומסקרן שלוקח זמן ויש כאלו שזקוקים להצגה חוזרת ונשנית של מזונות עד שהם מתרגלים ומתחילים לאהוב את הטעם ו/או המרקם החדש. לכן אם התינוק סירב מספר פעמים לאכול את מחית הירקות שהגשתם לו זה עדיין לא אומר שהוא לא אוהב ירקות.

shutterstock_147485351

5. הציגו לו דגנים באמצעות דייסה לתינוקות – דייסה היא הרבה יותר מתוספת לתחליף החלב, היא ארוחה של ממש, טעימה ומזינה. רננה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנהלת מדעית במטרנה, מסבירה כי היתרון שלה הוא שהיא מגיעה על בסיס הטעם המוכר של תחליף החלב ולכן תינוקות רבים מתרגלים אל הטעם והמרקם שהיא מציעה ביתר קלות. דייסת דגנים לתינוקות היא הדרך המומלצת להציע לתינוק את הדגנים הראשונים. היא מגיעה בהרכב תזונתי המועשר בוויטמינים ומינרלים ובעיקר ברזל ותודות למרקם הסמיך המאפשר האכלה נוחה בכפית היא מתאימה לשלב ההתפתחותי של תינוק שעושה את צעדיו הראשונים במעבר ממזון נוזלי למוצק.

6. מזון אצבעות - לקראת גיל 8-9 חודשים התינוק מתאמן על 'אחיזת הצבת' שלו בכך שהוא מלקט אוכל מהמגש. זה חשוב למוטוריקה העדינה, להרגלי האכילה ולתחושת העצמאות שלו. נסו לחתוך עבורו קישואים מבושלים רכים, תפו"א מבושל, לביבות ירק קטנות, רבעי פירות רכים וכמובן - השגיחו עליו לאורך כל הזמן, מחשש לחנק.

7. יוצאים לגינה? אל תשכחו להצטייד במחית פירות קנויה או בפירות טריים חתוכים לתינוקות גדולים יותר. האוויר הצח והמשחק בחוץ בתוספת יתר הקטנטנים המורעבים מסביב מייצרים הזדמנות נפלאה להתנסות באכילת פירות כנשנושים בריאים בין הארוחות.

8. תנו לתינוק לטעום את טעמם הטבעי של הירקות – זכרו שחיכו של התינוק עדין ועדיין אינו מורגל בטעמים חזקים או מורכבים כמונו המבוגרים. לכן בשלב הראשון של הצגת מזונות חדשים לתינוק אין צורך בתוספת מלח המייצרת עומס מיותר על הכליות. נסו במקום זאת להוסיף למרק הטחון פטרוזיליה או כוסברה להעשרת הטעם, רק זכרו להוציאם לפני שלב הטחינה.

9. תנו לתינוק להתנסות באכילה עצמאית - כשהתינוק מראה רצון וניסיונות לאחוז לבדו את הכפית או את המזון המוגש לו אפשרו לו זאת - ציידו אותו בקערית וסכו"ם פלסטיק משלו. אתם יכולים להמשיך להאכיל אותו אך גם לתת לו להתנסות לאכול לבדו ולפתח בכך את מיומנויות האכילה. גם אם זה מלכלך בהתחלה הרי שדי מהר הוא ילמד להכניס את הכפית לפיו ביעילות רבה ממה שאתם מדמיינים שהוא מסוגל לה.

10. זכרו שב'משחק' הזה יש לכל צד תפקיד משלו – אתם ההורים קובעים מתי ואיפה אוכלים ואחראים להציג מגוון של מזונות טעימים ומזינים. התינוק לעומת זאת מחליט לבדו מה וכמה הוא אוכל מתוך מה שהצעתם לו. אל תשכחו שתינוקות נולדים עם מנגנון בריא של רעב ושובע וחבל לקלקל אותו או להפוך את נושא האכילה למאבק כוחות בין הורים לילדים.

>> הכתבה בשיתוף מטרנה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה