עשרה דברים שכדאי לכם לדעת על סידן

מה הקשר בין סידן והשמנה, מדוע חשוב לצרוך סידן בכל גיל ומדוע מוצרי חלב, וגבינת ריקוטה במיוחד, הם המקור התזונתי הטוב ביותר למינרל החשוב הזה? כל העובדות

30/01/2018
חן אייל קבלו עדכונים מחן אייל
  • בדואר
  • RSS

גבינת ריקוטה עשירה בסידן. צילום שאטרסטוק By-DronG

סידן הוא אחד המינרלים החשובים ביותר בגוף והוא נחוץ לבריאות טובה בכל גיל. כולנו יודעים שחשוב לצרוך סידן בכמות גדולה כבר מגילאי ילדות, ועד כמה הוא חיוני לנשים בהריון ולמניקות. ומה עוד? קבלו עשר עובדות חשובות על סידן וכיצד לצרוך אותו בצורה יעילה וטובה.

כמה סידן ליום אתם צריכים?

1. סידן מהווה כ-2% ממשקל הגוף. רוב הסידן נמצא בעצמות ובשיניים, אבל הוא חיוני בכמויות קטנות גם בדם שכן הוא משפיע על הלב, לחץ דם, מטבוליזם ועוד.

טבלת ערכים תזונתיים של סידן

2. אספקת סידן חשובה בכל שלבי ההתפתחות, לצורך בניית שלד טובה יותר אצל העובר ובניית מסת עצם בילדות ובבגרות.

3. הגוף אינו מייצר סידן, לכן אנחנו חייבים לקבל אותו באופן יומיומי מהמזון שלנו. מוצרי חלב הם המקור הטבעי והטוב ביותר לסידן.

גבינת ריקוטה עשירה בסידן. צילום:  byannata78hutterstock

4. ישנם מוצרי חלב שמכילים סידן בכמות משמעותית יותר, לעומת מוצרי חלב אחרים. בהם: גבינת ריקוטה למריחה, שמובילה את הטבלה. גבינת ריקוטה מכילה יותר ממחצית מכמות הסידן הדרושה ליום ב-100 גרם גבינה בלבד.

5. מוצרי חלב נוספים הם יוגורט, גבינות קשות (צהובות), גבינות לבנות למריחה וגבינות לבנות חצי קשות כמו צפתית ומלוחה.

6. מחקרים המראים כי הימנעות ממוצרי חלב בתזונה  מעלה את הסיכון לאוסטאופורוזיס.

7. צריכת סידן בכמויות היומיות המומלצות מועילה במניעת השמנה ובטיפול בה. ואולם מתברר שאכילת מוצרי חלב המכילים אחוז שומן נמוך של 0%-1.5% פוגמת מעט בספיגת הסידן. לכן, הדיאטנית הקלינית ליאורה חוברה ממליצה על אכילת מוצרי חלב עם 3%-5% שומן.

8. כדאי לאכול מדי יום מוצרי חלב פרוביוטיים: חיידקי המעי הידידותיים המצויים בעיקר  ביוגורט תורמים לספיגה טובה יותר של הסידן ולכן מומלץ לשלב אותם בתפריט ביומי.

9. צריכה נמוכה של סידן בקרב ספורטאים היא הסיבה העיקרית להופעת שברי מאמץ. לכן, יש מי שממליצים לעוסקים בספורט לצרוך 1500 – 1600 מ" ג סידן ביום.

גבינת ריקוטה עשירה בסידן. צילום:  byannata78hutterstock

 

10.  כדי לייעל את ספיגת הסידן ממוצרי החלב, כדאי להימנע משתיית תה וקפה ולהימנע מנטילה של תוספי ברזל ומגנזיום לפחות שעה אחרי אכילת מוצרי חלב. לעומת זאת, מומלץ  לשלב ויטמין C בארוחות המכילות מוצרים עשירים בסידן, לשיפור ספיגת הסידן.

ייעוץ תזונתי לכתבה: ליאורה חוברה, דיאטנית קלינית




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה