עייפה, חלשה וחיוורת? יכול להיות שאת אנמית

מדוע זה קורה, מי מועדת לפורענות הזו ולמה, האם אפשר לשפר את המצב בעזרת תזונה ומתי חייבים לקחת תוספי תזונה? הדיאטנית סנדי סוראני מייעצת

03/05/2016
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • בדואר
  • RSS

סימנים שאת אנמית. צילום: שאטרסטוקאנחנו לא ישנות מספיק, קמות באמצע הלילה לתת בקבוק או לכסות בשמיכה, מתעוררות מוקדם כדי להספיק את כל מטלות הבוקר בלי לאחר לעבודה, חוזרות מהעבודה וממשיכות לארגן, לסדר, לטפל. אז מה הפלא שרובנו עייפות כל הזמן?

אלא שלעתים לעייפות שלנו יכולות להיות סיבות נוספות פרט לחוסר שינה ולחוסר זמן פנוי. "עייפות, חולשה, סחרחורת, כאבי ראש ונשירת שיער הם סימנים קלאסיים שיכולים להעיד על אנמיה. לכן, כשאישה מרגישה שהיא לא במיטבה, ההמלצה היא לעבור בדיקת דם שגרתית, כללית, בהפניית רופא המשפחה או דיאטנית, שתחשוף חסרים תזונתיים במידה שאלה קיימים", מסבירה סנדי סוראני, דיאטנית ומנהלת תחום תזונה במוקדים מקוונים, מכבי שירותי בריאות.

כל הבדיקות שאת צריכה

"הבדיקה הבסיסית היא ספירת דם, שבין השאר יכולה לחשוף רמת המוגלובין נמוכה שמעידה בדרך כלל על אנמיה מחוסר של ברזל, של ויטמין B 12 או של חומצה פולית", מסבירה סוראני.

 ספירת דם מספיקה?

"ספירת דם היא כאמור הבדיקה הבסיסית, אבל אם הרופא אינו מפנה לבדיקות נוספות, כדאי לבקש בדיקת דם של ערכי הברזל בדם וגם בדיקה של רמת הפריטין – שחושפת את מצב מחסני הברזל בגוף. במקרים מסוימים רמת הברזל יכולה להיות נמוכה על אף שרמת ההמוגלובין תקינה. כלומר, להצביע על מצב של חסר בברזל ללא אנמיה", אומרת סוראני, "מאחר שגם ויטמין B12 וחומצה פולית (ויטמין B9)  משתתפים בייצור כדוריות הדם האדומות, כדאי לבדוק גם את ערכיהם אחת לכמה שנים, או בתדירות גבוהה יותר אם יש היסטוריה של חסר".

מי בקבוצת הסיכון?

מתברר שנשים רבות נמצאות בקבוצת הסיכון לאנמיה: צמחוניות, טבעוניות, מניקות, נשים אחרי לידה ונשים שדימומי הווסת שלהן קשים וממושכים, יחסית. גם דיאטות הרזיה קיצוניות יכולות לגרום למחסור של ויטמינים ומינרלים חיוניים. כך שלמעשה, מרבית הנשים חשופות למצבי אנמיה וחסר, ובפרט בגילאי הפוריות.

באילו מצבים מומלץ ליטול תוסף תזונה?

חומצה פולית: המלצות משרד הבריאות לנשים הן  ליטול תוסף של חומצה פולית, על בסיס יומי, לכל אורך שנות הפוריות. "זו המלצה שאינה מיושמת דיה  ולנו יש אחריות להפיץ זאת. בפרט כשעל פי הסטטיסטיקה כ-50% מההריונות בישראל הם הריונות לא מתוכננים. כידוע, יש משמעות וחשיבות ליטול את התוסף בשבועות הראשונים להריון", מזכירה סוראני. "כל התכשירים שנמכרים ללא מרשם רופא הינם במינון המומלץ. רק במקרים נדירים יומלץ על קבלת מינון גדול יותר, במרשם רופא".

 סימנים שאת אנמית. צילום: שאטרסטוק

ויטמין B12: אם מתגלה מחסור, ההמלצה היא ליטול תוסף. לנשים טבעונית ההמלצה היא ליטול תוסף בכל מקרה, שכן כידוע, ויטמין זה נמצא רק במזון מן החי. "תוספי ויטמין B12 ניתנים ככדורי מציצה מתחת ללשון, שם הוויטמין נספג ישירות למחזור הדם בלי לעבור במערכת העיכול. במקרים קיצוניים יומלץ על קבלת זריקות B12".

ברזל: "לא מומלץ לקחת תוסף של ברזל ללא המלצה רפואית, שכן עודף של ברזל עלול להזיק", מדגישה סוראני, "במקרים של מחסור בברזל או של ערכי פריטין נמוכים יש לבדוק את הסיבות לכך כדי לשלול מצבים רפואיים שעלולים להיות הגורם. לכן,  צריך לערב את הרופא המטפל שידע לעשות שקלול של נתוני הבדיקות והערכה אישית".

 מה מומלץ לנשים בהריון ולנשים מניקות?

נשים בהריון נוטלות בדרך כלל תכשיר פרנטל – שהוא מולטי ויטמין שמכיל ויטמינים ומינרלים במינונים המומלצים לנשים בהריון ובתקופת ההנקה. "כמות הברזל שיש בתכשירי פרנטל בדרך כלל מספיקה, אבל ייתכן שרופא הנשים ימליץ על הגדלת המינון באמצעות תוסף נוסף של ברזל, לעתים יומלץ גם על תוסף נוסף של  B12", מבהירה סוראני.

סימנים שאת אנמית. צילום: שאטרסטוק

האם אפשר לשפר אנמיה בעזרת תזונה עשירה בברזל?

ברזל: "ישנם מזונות רבים שעשויים לעזור במקרה של חסר בברזל, אבל קשה מאד לשפר את מצב האנמיה בעזרת תזונה בלבד. לכן ההמלצה היא להיעזר בתזונה ביחד עם נטילה של תוסף. לאחר שמתקנים את החסר, כדאי לשמר את רמת הברזל בעזרת תזונה", אומרת סוראני. לדבריה, ספיגת ברזל ממקור צמחי טובה פחות מזו של ברזל שמקורו במזון מהחי. "בשר בקר והודו הם המקורות הטובים ביותר לברזל. בעבר המליצו גם על אכילת כבד, שאמנם הוא עשיר מאד בברזל אבל צריך לזכור שהוא לא מומלץ לאכילה על בסיס יומי".

כמו כן, כדאי לדעת:

  • מקורות לברזל מהצומח הם ירקות עלים ירוקים, טחינה משומשום מלא, גרעינים, אגוזים ושקדים.
  • כדי להגביר את ספיגת הברזל מומלץ לאכול את המזון העשיר בברזל ביחד עם מזון שעשיר בוויטמין C כמו פלפל אדום, פירות הדר וכדומה.
  • כדאי להימנע מאכילה של מוצרי חלב, וכן משתיית קפה ותה ביחד עם מזונות שעשירים בברזל, משום שאלה מעכבים את ספיגתו.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה