עובדות בסטייל

מתי החלו גם נשים ללבוש מכנסים? מה עמד מאחורי טרנד כריות הכתפיים בשנות ה-80? ומה מאפיין את המלתחה של אשת העסקים המודרנית? הכירו את דרכן האופנתית של נשים בעולם העסקים

18/09/2016
לירון אוחנה קבלו עדכונים מלירון
  • בדואר
  • RSS

נשים תמיד היו צריכות לעבוד קשה בשביל הזכויות המגיעות להן: הזכות להצביע, לעבוד, להיות בעלות עסק, או לבחור עם מי להתחתן – נקנו כולן במאבק ובקושי. ואין דבר שמייצג יותר את הדרך הארוכה שעברו נשים, מאשר המלתחה הנשית – שממש כמו אורח חיינו עברה גם היא שינויים מרחיקי לכת מאז כניסתן של נשים לשוק העבודה לפני מאה שנה – ועד היום.

אז הנה היא על רגל אחת: ההיסטוריה האופנתית שלנו – הנשים העובדות:

יוצאות מהבתים

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 הגברים של אירופה יוצאים להלחם בחזית. ומי ימשיך לתפעל את בתי החולים, סניפי הדואר והמפעלים? הנשים, כוח העבודה הזמין היחיד בזמן המלחמה, יוצאות לראשונה מהבתים – אל שוק העבודה.

 נשים עובדות כמוכרות בירה. ברלין 1925 (צילום: Getty Images)

היציאה של נשים אל שוק העבודה משנה לחלוטין את המלתחה הנשית: המחוך החונק נזרק הצידה, במקום שמלות צמודות באזור המותן, נשים בוחרות בגזרת מותן רחב. החצאיות הארוכות מתקצרות, וכך גם התספורת שהופכת לקצרה עד גובה האוזניים.

 לפני ואחרי: המחוך נזרק הצידה, המותן משוחררת, החצאית התקצרה וכך גם השיער (צילום: Getty Images)

המעצבת המרכזית שעומדת במרכז השינוי במלתחה הנשית של שנות ה -20 היא לא אחרת מאשר קוקו שאנל האגדית.

מדמואזל שאנל, אישה עצמאית בלי בעל או ילדים, ייצגה בחייה את דמות האישה החדשה של שנות ה-20: בעלת עסק, עצמאית, ורואה עצמה שוות ערך ויכולת לגברים. שאנל מעצבת את המלתחה המושלמת לאישה העובדת: הצבע האלגנטי החדש שהיא מכתיבה הוא שחור –  צבע שלכלוך לא נראה עליו, ולא צריך כיבוס תדיר. הבד החדש שהיא מעצבת בו, ג’רסי – בד מתיח שנועד עד אז בייחוד לבגדים תחתונים, אבל מושלם לאישה העובדת שמחפשת נוחות. וכאילו שכל זה לא מספיק: קוקו שאנל אפילו מעצבת (ולובשת בעצמה) מכנסיים לנשים, רחמנא ליצלן, דבר שכמותו לא נשמע קודם.

 קוקו שאנל בחברת וינסטון צ'רצ'יל ובנו רנדולף. יוצאת לצוד עם הגברים ולובשת מכנסיים (צילום: Getty Images)

נשות הברזל

לאורך כל המאה ה – 20 נשים נמצאות בעולם העבודה, אבל לא מצליחות להתקדם, ומזוהות בייחוד עם משרות בהן התשלום נמוך. המהפכה הפמיניסטית של שנות ה-60 וה -70 מייצרת דור חדש של נשים שנכנסות לשוק העבודה לא רק במטרה להרוויח את לחמן, אלא במטרה להתקדם, ולהפוך למנהלות מובילות – לקודקוד של כוח והשפעה בתחומן, וכך נולד בשנות השמונים הדור הראשון של נשות קריירה.

 הנסיכה דיאנה בלבוש הנשי של שנות ה -80: חליפת עסקים עם כתפים מוגבהות וכפתרה כפולה (צילום: Getty Images)

המלתחה הנשית לא נותרת אדישה, ומשתנה בהתאם – נשים שרוצות להצליח כמו גברים, מבקשות גם להראות כמו גברים. לבוש אשת העסקים של שנות ה – 80 מתאפיין בכריות כתפיים שמדגישות את כתפי הנשים – כך שיראו רחבות וריבועיות כשל גברים. נשים לובשות בלייזרים המדמים את אלו של הגברים עם צווארון מחוייט וכפתורים כפולים, חליפות תואמות של מכנסיים וג’קט מחוייט או חצאית וג’קט תואם. גם תיקי העבודה הופכים לדומים ואף זהים לאלו של הגברים.

 ג'ואן קולינס ופארה פוסט בחליפות הכוח של שנות ה -80 (צילום: Getty Images)

הנשיות החדשה

מתחילת שנות ה-2000 התחילה מגמה של נשים שרוצות להיות שוות ערך בעולם בעסקים, אך יחד עם זאת אינן מעוניינות לוותר על מלתחה נשית: בדים רכים, גזרות נינוחות, צבעוניות עדינה ואפילו שילוב הדפסים פה ושם. הקודים הרשמיים ללבוש נשי רשמי עדיין עומדים על חליפה מחוייטת בצבעוניות שמרנית (כחול כהה, אפור, חום ושחור), אבל יותר ויותר נשות קריירה מובילות מרשות לעצמן לשחק עם הכללים ולהתנסות גם בצבעים עזים  – ורוד פוקסיה או אדום בוהק, לשלב בין בגדים שאינם ‘חליפה’ במובהק, לשלב תכשיטי אופנה בולטים והדפסים. החוכמה היא לשמור על איזונים עדינים: לשבור את הכללים מבלי לשבור את הכלים. אז קדימה בנות – לעבודה.

הילרי קלינטון נועזת באדום בוהק וצווארון רבידה נשי ורך (צילום: Getty Images)

קונדוליסה רייס בחברת גברים בצבעוניות דומה לשלהם וגזרת ג'קט מסורתית, אך נגיעת בד סאטן נשי בצווארון (צילום: Getty Images)

 

 

אמאל קלוני: חליפה מחוייטת בצבע נשי עם נגיעות פנינה (צילום: Getty Images)




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה