עדיין רווקות

בסרט הדוקומנטרי עדיין רווקות שעולה היום לשידור ב-yes , ערכו הבמאיות תחקיר מקיף וחוצה תרבויות, על מעמדן של רווקות, במדינות שונות בעולם. מומלץ לצפות!

12/08/2018
מרלין וניג קבלו עדכונים ממרלין
  • RSS

בישראל תמיד יש נטייה לשפוט את היהדות המסורתית-ישראלית, כשמרנית ביחס לתרבויות העולם, בייחוד בסוגיית הבית היהודי, שממצבת את מהותה המרכזית של האישה, כרעיה ואם. בסרט חדש שעוסק ברווקות מאוחרת, בבימוין של צמד במאיות ספרדיות, מריאונה גויו ואריאדנה רלי, עולה תמונה בינלאומית מפוכחת, על אהבה, זוגיות ורווקות נשית כשמתברר, שהסטיגמות והמיתוסים על נשים רווקות ברחבי העולם, ובתרבויות שונות, דומה.

בסרט הדוקומנטרי עדיין רווקות שעולה היום לשידור ב-yes , ערכו הבמאיות תחקיר מקיף וחוצה תרבויות, על מעמדן של רווקות, במדינות שונות בעולם. הסרט חושף את העובדה כי למרות שתופעת הרווקות המאוחרת גדלה משמעותית, ועל אף שאנו מצויים בשיאה של המהפכה הפמיניסטית, מטורקיה ועד סין, עובר ספרד וחוצה אוסטרליה, נשים רווקות נתפשות כצל עובר. החברה ממשיכה לסגוד לתפקידים המסורתיים של האישה ומזלזלת בהישגיהן של רווקות מבוגרות, שאינן זכו לממש את היעד הביולוגי המסורתי שלהן, שעדיין נתפש כמרכזי ומשמעותי: נישואין והולדה.

המצלמה משוטטת בין נשים רווקות ברחבי העולם ומנסה ליצר פרופיל של חמש רווקות שונות. כולן מוכשרות, משכילות, עצמאיות כלכלית, מלאות חיים, מטופחות וחכמות, אך גם רווקות שגילן נע בין ה-30 ל-40.

רווקה מהסדרה צילום יחצ

כל אחת מהדמויות, מעניינת בפני עצמה ובעלת שאיפות אחרות. מלק הטורקייה, לא ממהרת להתחתן ורוצה להמשיך ללימודי דוקטורט בחו״ל (״בארץ שבה נשים נרצחות על ידי האבות, הבעלים לשעבר והחברים שלהן, למה אני צריכה גבר שיגן עלי?״), מנו הספרדייה, הגיעה לגיל 40 וכעת השאיפה הכי חשובה עבורה היא להפוך לאם, ג׳ולס האוסטרלית משתוקקת לזוגיות, ויאנג וסו הסיניות, הגיעו לקצה הגילאי בסין ומוכרחות למצוא חתן.

בתוך שגרת יומן נאלצות הרווקות, שכולן עצמאיות, להתמודד עם דפוסים מיושנים ולהגן על מעמדן והן עושות זאת לעיתים, על רקע בוז ממסדי גלוי לרווקותן. בסין למשל, אם לא התחתנת עד גיל 25 את מסומנת כבעייתית. כחלק מפתרון הבעיה יש ירידי מפגשים מביכים, לצד שוק שידוכים שלם, אליו מגיעים ההורים, שנואשו מכך שילדיהם ימצאו את זיווגם בעצמם. ההורים מגיעים עם תמונות של הרווקים/ות ומנסים לאתר להם זיווג אופציונלי. בעיני הסינים, כפי שאומרת יאנג, הסינים מתחלקים לשלושה: גברים, נשים ונשים עם דוקטורט- כלומר, אם את משכילה בלי בעל וילדים, את לא באמת אישה. מנגד, הממשל התורכי, באופן ציבורי, מגנה נשים שלא ממשות, את מה שבתורכיה תופסים, כיעד המרכזי של האישה: נישואין והולדה.

הרווקות צילום: יחצ

בספרד ובאוסטרליה, הנשים מנסות את מזלן באתרי הכרויות למיניהן. חלק מהאתרים מציעים גברים מפוקפקים עם נטיות שוביניסטיות גלויות, כשהאמירה ״קשה מציאת זיווגו של אדם  כקריעת ים סוף״ מקבלת משנה תוקף. החברה המודרנית, כך מסתבר, לא שונה בהרבה מהחברה המסורתית אלא שהיא מחליפה את המושג ״נישואין״ במושג ״אהבה״ ואת הילודה היא מותירה כחלום נשי-אוניברסלי שלא באמת חלף מהעולם. התוצאה היא שנשים לא ממהרות להתחתן, נוכח האווירה המתירנית, אך החברה בבסיסה, לא שינתה בהרבה את המיתוסים המסורתיים שלה ובהתבגרותן של אותן נשים, עליהן להתמודד עם משקעי הרווקות המאוחרת.

את גיבורות הסרט אנו מלווים בביתן, בשגרת יומן, מנסים להבין איך הן מרגישות עם רווקותן ולמה למעשה הן עדיין רווקות. לצדן, שזורים ראיונות עם סוציולוגים ואנשי מקצוע שמנסים לגעת בסיבות לתופעת הרווקות המאוחרת.

אווה אילוז, מחברת רב המכר ״מדוע האהבה כואבת״ טוענת כי אנו חיים בחברה שבה אנו מרגישים את עצמנו בעיקר באמצעות האנשים הקרובים אלינו. ״יש לנו אידאל של קשר אינטימי עמוק מאוד, שמכיר בנו באופן מלא ומכיר אותנו לחלוטין, אדם שיש לנו איתו קשר אינטימי מלא. נשים עדיין מחוברתות במידה רבה, לדאוג לאחרים ולהבין את ההשקפה האישית שלהן, ה״אני״ שלהן, הזהות שלהן, במושגים של אהבה שהן ירעיפו על אחרים והאהבה שהן יקבלו מאחרים. את הגברים או הבנים מלמדים עצמאות ואילו הבנות, צריכות ללמוד לקיים קשר״.

הרווקה צילום יחצ

עוד סבורה אילוז, כי ״לפני העידן המודרני, היה באהבה משהו שלם ומוחלט שהזכיר את אהבת האל. היא הייתה קרובה מאוד לאהבה דתית. אהבה רומנטית אינה שונה מאוד מאהבה דתית כי היא טוטאלית, מוחלטת ונצחית. האהבה המודרנית היא מפוכחת. היא מאמינה בעצמה אך עם אירוניה, ממרחק. היא רוצה להחזיק מעמד, אך יודעת, שסביר להניח, שלא תחזיק מעמד. זו אהבה של נוודים. הפכנו לנוודים. אנו עוברים מאדם לאדם ונעשינו חדשנים, ברעיון שהאהבה צריכה לכלול את כולנו. האהבה הפכה למפוכחת העצמאות חשובה לנו לא פחות מאהבה. קשה לנו לתת אמון ואנחנו מנהלים זה עם זה מו״מ בלתי נגמר, כדי להבין מה הצד השני

מרגיש ומה אנחנו מרגישים.  נשמע מוכר?״.

רווקה צילום יחצ

לצדה, אלברט אסטבה מנהל המרכז ללימודים דמוגרפיים של ברצלונה טוען ש״ככל שנשים מתקדמות יותר, הדרישות שלהן מהבעל או מבן הזוג הפוטנציאלי, נעשות גבוהות יותר והן מגלות שכל הגברים שהיו יכולים להיות בני הזוג שלהן כבר נשואים״. כך שזו, לדעתו, ״לא שאלה של כמות אלא של איכות״, לטענתו ״יש מחסור בגברים איכותיים שיוכלו לעמוד בדרישות של הנשים שהצליחו בחייהן ובגלל המסורת ההיסטורית, שנשים לא נישאות לבני מעמד נחות משלהן אלא מחפשות מישהו במעמד שווה או גבוה יותר, כשהן מגיעות לרמה גבוהה בשוק העבודה או מבחינה כספית, עליהן להתמודד עם העובדה שאין אף אחד מעליהן״.

בעיני אסטבה ״הגמישות של הזוגיות עומדת בפני שינוי תרבותי. שינוי הערכים ושינוי המבנה. הגורם לשינוי המבני הוא התפתחות תפקידה של האישה בחברה וגם ציפיותיהן של נשים מנישואים השתנו. יש גברים שטרם הבינו שנשים מחפשות גברים מסוג חדש. מה שקורה הוא שנשים רבות מחפשות גברים שעדיין לא קיימים״.

רווקות צילום יחצ

הסרט נותן הצצה לתופעה, מאפשר מונולוגים של הנשים ומציע חוות דעת נוספות של סוציולוגים. המהלך נרקם באופן אסתטי שוקק, ומציף סוגיות של עצמאות ומרחב נשי בינלאומי, נוכח מיתוסים וסטיגמות, על תלותן של נשים בגברים ולחצים חברתיים, ובכך חושף את הצביעות הליברלית, שבמידה רבה דוחפת נשים לעצמאות וחופש, אך מאידך גיסא אינה מעריכה את היותן לבד וממשיכה לדגול בדפוסים השמרניים.

 עדיין רווקות הוא סרט מהודק, שמצליח להראות במבט נשי מזוקק, שהבחירה או המציאות הנוכחת של היותה של אישה סינגלית בעולם, נותרה גם בימנו, בעידן המודרני, מציאות מורכבת. בנוסף, מצליח הסרט להראות, שלאהבה, ובמיוחד למסע החיפושים אחריה, יש צדדים לאו דווקא רומנטיים.

כוכבים- 4 יצירה חשובה ומרתקת.

מרלנה- עובר + +.

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה