סופשבוע של ניקוי מיצים

סדנת ניקוי מיצים מרעננת לגוף ולנפש, אותה מובילה השפית הטבעונית אביטל סבג יחד עם יועץ הבריאות זוהר צמח וילסון, תיפתח בחודש יוני במואה במדבר. שייקים מתוקים, מיצים סחוטים ומרקים סמיכים, הם רק חלק מהפינוקים שיוגשו לכם

01/05/2017
רונית הבר קבלו עדכונים מרונית
  • בדואר
  • RSS

"הקלאב מד של סדנאות המיצים". כך מגדירה השפית הטבעונית אביטל סבג את סוף השבוע, אותו היא מובילה יחד עם יועץ הבריאות זוהר צמח וילסון ואליו התמזל מזלי והוזמנתי.

מיותר לציין שההגדרה קלאב מד לא כוללת את הרעש והאגדודודו, אלא באה לסמן לנו שבאנו ליהנות, לא לסבול. הדגש כאן הוא על הגישה והפינוק. הצמד סבג ווילסון מציעים גישה לא אדוקה. וילסון הוא יועץ תזונה אינטגרטיבית, הדוגל בהתאמת התזונה לאדם באופן ספציפי כי לא לכולם מתאים תמיד ובאופן מוחלט להיות טבעוני, מקרוביוטי או פליאוליתי. וסבג, מעבר להיותה שפית מחוננת גם יודעת טוב מאד שבני האדם אוכלים בעיקר עם המוח וקודם כל חשוב להם שזה יראה טוב, שיהיה טעים ויהיה בשפע. השילוב הזה מציע גישה בריאה לכל נושא התזונה שמעסיק יותר ויותר אנשים. באופן אישי, כמי שלא מאמינה שטוב לנו להיות דתיים בשום תחום, כולל זה, אני מוצאת שזאת הגישה הכי מתאימה עבורי.

האחריות היא שלנו, עלינו להקשיב לגוף, להכיר אותו ולדאוג לו וסוף השבוע הזה מספק הזדמנות לטעימה, דחיפה קלה לעבר הבריאותניות, או האכילה המודעת אם תרצו, למי שזקוק לזה ולהעמקת ההיכרות האינטימית שלנו עם עצמנו ביותר ממובן אחד, למי שנמצא בשלב מתקדם יותר. ניקוי הגוף עובד גם במישור הפיזי וגם הנפשי, כך שטעימות המדיטציה, היוגה, השיאצו ושאר ההפתעות שעוטפות את הארוחות, מעשירות את החוויה ואפילו משאירות מספיק זמן למנוחה סטנדרטית והתרגעות.

מיצים מואה

איפה בכל זאת טמון איזה קושי? מי שצורך הרבה קפה, הרבה סוכר או אפילו נוהג לנשנש סתם כך כדי להעביר את הזמן בסבבה, עלול לסבול מתופעות גמילה אותן מפרט ווילסון בפתיחת הסדנא – כאבי ראש, בחילות, סחרחורות קלות ואפילו חרדה -  ואכן היו סביבי אנשים שסבלו מתופעות קלות שונות ואפילו מסתם געגוע ללעיסה.

כשלעצמי, על אף שאני מגדירה את עצמי כאוכלת בריאה יחסית – לא טבעונית, לא צמחונית, לא מקרוביוטית אבל יודעת היטב מה עושה לי טוב ולמה, בכל זאת מסגרות מגבילות לא טבעיות לי וקצת חששתי. לא מהיעדר הקפה, מזה נגמלתי כבר לפני זמן רב. חששתי שאהיה רעבה וכתוצאה מכך עצבנית. חששתי  גם שמשבר המתוק של אחה"צ יכריע אותי, מצד שני ידעתי שזאת רק הזמנה טבעית של הגוף לשנ"צ, ובכל זאת מדובר בחופש.

אז לכל החוששים, רעב לא היה פה וגם לא שום דבר כפייתי קיצוני. הבוקר התחיל במיצים צלולים – ירוק ואדום. הירוק כולל שומר, לימון תפוח ומלון, האדום עשוי מסלק, גזר ואגס. העדפות הקהל התפצלו בין השניים וכללו גם ריפיל. הבא בתור הוא שייק, פצצת בריאות מרוכזת ומשביעה שאביטל מנצחת על הטחינה שלו באופן אישי כדי שיצא במינון ובטעם המדויק שהיא מכוונת אליו. איפשהו במהלך היום הוגש שוב שייק, או שוט עשב חיטה או שוט פולי קקאו להמרצה ולארוחת ערב מרק ירקות טחון, חם ומנחם המוגש בכוסות קרמיקה יפהפיות ומזמינות (כי אוכלים עם העיניים נכון?) , גם הם מעשה ידיה של אביטל. והכל טעים, ריחני ומשביע.

מיצים ביחד

גם השייקים וגם המרקים מבוססים על הרבה ירוקים מכל הסוגים, כל מה שעולה בדעתכם, כולל כרוב(משני צבעים), קייל, מנגולד, ברוקולי, סלרי, נבטים למיניהם – כולם משמשים כנוגדי חמצון יעילים ביותר במלחמה מול הרדיקלים החופשיים (כל אותם מזיקים ידועים שסובבים אותנו כמו זיהום אויר, אוכל מתועש ועוד). בנוסף, הירוקים מפחיתים את התשוקה לפחמימות ומתוקים, משפרים את מצב הרוח, מחזקים את מערכת החיסון וטובים לכיס המרה ולכליות.

למרקים מוסיפים ירקות שורש עונתיים, גזר, כרובית, דלעת ואפילו קטניות או זרעונים. המרק אגב בושל ללא מלח בכלל ובהגשה כל אחד הוסיף לפי טעמו שמן זית, לימון וזעתר (וזה עובד). בשייקים העיקרון דומה אלא שזה מוגש קר ולא מבושל. להכנתו כדאי להצטייד בבלנדר חזק במיוחד כזה שיכול להביא את הירוקים ממש למצב משחתי. לירוקים השונים (חסה, קייל, נבטים, נענע, פטרוזיליה), נוסיף כשליש מיכל פירות עונתיים (מנגו, בננות, פפאיה, מלון וכד'). רצוי גם פירות יער מסוגים שונים (אפילו קפואים), המשמשים גם הם כנוגדי חמצון, בשילוב 2-3 תמרים להמתקה, קרח ומים. אפשר כמובן לשלב גם סופר פודס כמו ספירולינה או כלורלה ובמקום מים להשתמש למשל בחלב שקדים למי שמעדיף.

מיצים במדבר

אחרי סוף שבוע מרוכז כזה יכול מי שרוצה להמשיך עם תפריט המיצים בביתו לעוד כמה ימים. והנה עוד כמה טיפים לקחת הביתה:

רשימת ה"בלי ועם" של אביטל פשוטה ולא בעיה לזכור אותה: בלי סוכר, מלח, קמח לבן, צבעי מאכל ומונוסודיום גלוטמט (אחד המזיקים הרציניים), עם פירות וירקות, ובמיוחד הרבה ירוקים מכל הסוגים.

ולסיום, המנטרה שאימצתי לי היא זו שווילסון חוזר עליה לא מעט:

Eat your food and drink your liquids

ובתרגום חופשי עם פרשנות שלי  – אכלו באופן מודע ומאופק. שימו לב למה שאתם אוכלים ולאיך שאתם אוכלים, השקיעו בלעיסה עד שהאוכל הופך לנוזלי ומה שמראש נוזלי, אל תתנפלו עליו אלא תגמעו אותו לאט לאט ובתשומת לב כאילו היה לעיס.

 ביוני הקרוב מתקיימת סדנא נוספת ואם לא היה ברור עד כה, אני ממליצה בחום.

רונית הבר בסדנת מיצים

** הכותבת, רונית הבר, הייתה אורחת של סדנת ניקוי המיצים בערבה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה