סודות השינה הטובה

לא מצליחה להירדם? אל תתייאשי, לא חייבים לספור כבשים או לטייל בין ארבע קירות. ליקטנו כמה כללי זהב מספרו של אבי ברססט "סוד השינה המושלמת''

21/06/2018
גוף ונפש קבלו עדכונים מגוף ונפש
  • בדואר
  • RSS

אם אתם מתקשים להירדם בלילות אז יש לנו כללי זהב שיעזרו לכם לישון כמו תינוקות (למרות שלא ברור למה אנשים מניחים שתינוקות ישנים טוב אבל נניח). אבי ברססט, מומחה לשינה, הוציא ספר שיכול להושיע אתכם מלילות לבנים נטולי שינה אבל מתמקד בתרבות ה"נאפ" שתופסת תאוצה ברחבי העולם. הגיע זמן שכולנו נדע לעצור את השעון הקפיטלסטי ונפנה זמן ומקום לדברים החשובים באמת: שנ"צ.

הנה כמה טיפים של ברססט:

1. איפה ישנים?

 "בתוך החדר האינטימי שלי" חדר השינה, החדר האינטימי שלנו, הוא המקדש שבו מתחדשים הגוף והנפש. הדבר קשור לכך שבזמן השינה אנחנו נמצאים במצב פגיע וחשוף ולכן על חדר השינה שלנו להיות מקום מגונן ומחבק, כזה שעוטף אותנו באינטימיות ומאפשר לנו לחדש את כוחנו מכל הבחינות: הפיזי, המנטאלי, האנרגטי ועוד. ואכן, לא לחינם שרים חברי תערובת אסקוט: "בתוך החדר האינטימי שלי".

 2. מתי אוכלים?

"בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כבן מלך ובערב כאביון"- הרמב"ם, שהיה אחד מגדולי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען וכמובן גם רופא, הבין דבר או שניים גם בנבכי הגוף והנפש. בעניין התזונה שלנו קבע: "בבוקר אכול כמו מלך, בצהריים כבן מלך ובערב כאביון". אז איך מבטיחים שנת לילה רציפה וטובה? סיימו את האכילה לפחות ארבע שעות לפני שאתם מתכוונים ללכת לישון, ותזכרו שאכילה במועד הקרוב לזמן השינה מכבידה על הגוף ומונעת מהמערכות להתמקד בהכנות לשנת הלילה משום שעליהן להיות "עסוקות" בעיכול המזון.

 3. מה אוכלים?

המזונות שאפשר לצרוך במידה קטנה גם בערב - יוגורט, מעט אגוזים או שקדים, מעט פירות טריים או מיובשים או מעט גרנולה. ומה באשר לפעילות גופנית המתבצעת לפני השינה? מחקרים מראים שאנשים המבצעים פעילות גופנית באופן קבוע מיטיבים לישון, לא מפני שהם ישנים יותר שעות, אלא כיוון שהשינה שלהם אפקטיבית יותר ולכן תורמת תרומה גבוהה יותר לאיכות החיים. כך, למשל, ספורטאים העוסקים בפעילות גופנית באופן רציף לעומת אחרים, נרדמים מהר וטוב. גם פעילויות מתונות כמו, למשל, יוגה, מתיחות וטאי-צ'ימסייעות להשיג שינה איכותית יותר.

4. מה רואים?

רק שידורים טובים! רוצים להכניס טלוויזיה לחדר השינה? הבטיחו לעצמכם שתקפידו לצפות רק בערוצים שעושים אתכם שמחים ורגועים. לא מומלץ לצפות בסדרות בהמשכים שיגרמו לכם לצרוך עוד פרק ועוד פרק ולדלג על שעת השינה. אל תצפו בחדר השינה בתכניות האקטואליה המלחיצות או במהדורות החדשות על שלל הפרשנים וההפחדות. לכו לישון בתחושה רגועה ושלווה.

קארה דלווין אינסטגרם

5. מה שומעים?

צלילי קסם הם דרך נהדרת נוספת להיכנס לאווירה רגועה של שינה. במקום לצפות בעוד תכנית טלוויזיה לפני השינה, היכנסו למיטה עם אוזניות המחוברות לנגן המוזיקה ובו השירים והקטעים שאתם הכי אוהבים, כך מובטח לכם שתשיגו לעצמכם איכות שינה נהדרת.

6. מתי מתקלחים?

לחוש הריח השפעה גדולה על התחושות שלנו, בעיקר בחדר השינה, ומה שטוב למרילין מונרו שאמרה: "אני נכנסת למיטה רק עם שאנל 5" טוב גם לנו. אז לפני שאתם נכנסים למיטה, אל תוותרו על טבילה מרגיעה באמבט ריחני ומרגיע, או על מקלחת במים חמימים. המגע עם המים מרגיע את הנפש וגם את הגוף ומסייע לנו "לשטוף" מעלינו את היום שחלף, גם מבחינה פיזית וגם מבחינה מטאפורית, כך שנוכל להיכנס לשנת הלילה כשאנחנו רגועים ונטולי עכבות עד כמה שניתן. כבדו את גופכם בסבון ריחני, בשמן גוף או בחלב אמבט בניחוח החביב עליכם. אגב, קליאופטרה מלכת מצרים נהגה לשכשך בכל ערב לפני השינה באמבט של חלב חמים.

7. מה עושים?

מיטה טובה תכלס, הדבר הכי חשוב בחדר השינה שלנו זו המיטה. אהבה,  שינה, קריאה, מדיטציה, דיבורים, מחשבות, חלומות, צפייה בטלוויזיה – הכל אנחנו עושים על המיטה שלנו. היא הדבר האחרון שקולט אותנו אליו בסוף היום וממנה אנחנו קמים ליום החדש. כדאי לנו לשמור על מיטה נוחה, נקייה, ריחנית, מזמינה,  מסודרת וכזו שתמיד יתחשק לנו להיכנס אליה. ההמלצה הגורפת היא להשתמש במיטה רק לשתי מטרות: שינה ואהבה. הסיבה: על המוח שלנו להבין שכאשר אנחנו נכנסים למיטה, אנחנו מתכוונים לעשות אחד מן השניים – לישון, או לתנות אהבים. טוב, בסדר, מותר גם לקרוא ספר. אבל זהו.

קארה דלווין אינסטגרם

 8. על מה ישנים?

"האופן שבו אתה מציע את המיטה בבוקר הוא האופן שבו אתה ישן בלילה" (פתגם עממי) –  נסו להיזכר בשנות הילדות שלכם. מה היה המשפט שההורים אמרו לכם הכי הרבה אחרי "תסדרו את החדר?" אצלי זה היה: "האופן שבו אתה מציע את המיטה בבוקר הוא האופן שבו אתה ישן עליה בלילה" (פתגם עממי) היום ישנה מודעות יותר מפעם  לצורך במזרן איכותי שצריך להיות גמיש, אלסטי וסופג לחצים כדי שיוכל להעניק לנו שנת לילה רגועה ונעימה, וגם כדי להבטיח שאיכות החיים, במהלך כל יום ויום, תושפע מאיכות השינה הטובה.

 9. ואיפה מניחים את הראש?

רק אני והכרית שלי שינה עם כרית מאפשרת תמיכה גבוהה לחוליות הצוואר, כי היא גורמת לכך שהראש והצוואר נמצאים בקו ישר )בעיקר בשינה על הצד אך גם בשינה על הגב(, וכך אין לחץ מיותר על החוליות. כיף לסגור את היום ולהניח את הראש על כרית איכותית. ובהקשר זה, משפט שאמר נשיא ארצות הברית בנג'מין פרנקלין: "העייפות היא הכרית הטובה ביותר".

 10. מסדרים?

"ככל שהסביבה שאנחנו מעבירים בה את ימינו היא אסתטית יותר, כך אנחנו נרדמים טוב יותר בלילה"  סטיב ג'ובס. לאסתטיקה של היומיום שלנו יש השפעה ניכרת על האופן שבו אנחנו עולים על יצוענו ועל איכות שנת הלילה שלנו, או כפי שניסח זאת סטיב ג'ובס האגדי, מייסד אפל: "ככל שהסביבה שאנחנו מעבירים בה את ימינו היא אסתטית יותר, כך אנחנו נרדמים טוב יותר בלילה". עכשיו אפשר להבין מדוע הוא הקפיד על סביבת עבודה מעוצבת לעילא עבור העובדים שלו. רוצים שהשינה תעבוד טוב עבורכם? דאגו ללכת לישון בסביבה המשרה אווירה טובה. חדר שינה שמסייע לנו לחדש את האנרגיה צריך להיות חדר מאוורר ונקי, מדיף ניחוח טוב של ניקיון, בלי ערמות של בגדים מגובבים, בלי נעליים וגרביים זרוקים על הרצפה, בלי חפצים וציוד שאין בהם שימוש. הקפידו על סדינים ריחניים, על תרסיס ריח בניחוח שאתם אוהבים, חלונות נקיים ושקופים, חפצים יפים ולא עמוסים מדי ובעיקר – אנרגיות חיוביות.

עטיפת הספר

 ** הכותב הוא הסופר אבי ברססט, מומחה שינה המשיק את ספרו השני: NAP – סוד השינה המושלמת, ספר שהוא בפירוש מתנה שעומדת לשנות את חייכם ולשפר אותם משמעותית. אתם עומדים לגלות כמה סודות ואת הנוסחה לשינה מושלמת. הנאפ הוא התופעה הסוחפת ביותר בעולם השינה בשנים האחרונות, ובכינויו המלא POWER NAP. מחקרים, ניסויים וניסיון בשטח, הוכיחו שלנמנום קצר במהלך היום יש ערך עצום. הוא מעורר, מרענן ומזריק אנרגיה לקראת המשך הפעילות. לכן, מקומות עבודה מובילים ומוסדות לימוד כבר מאמצים את הנאפ בהתלהבות כחלק משגרת היום שלהם. אבל איך משלבים שנת לילה ונמנום יום? מהם התנאים הנכונים לביצוע נאפ? מיהם גדולי העולם שגילו את הנאפ וניצלו אותו למינוף הקריירות שלהם? כיצד תורם הנמנום לספורטאים חובבנים ומקצוענים? ואיך נמנום יומי קטן יוכל לא רק לתת לכם זריקת מרץ זמינה, אלא גם להכניס לכם יותר כסף, יותר רווח נקי? הכל בספר.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה