סבאבא של הורות – כיצד משפיעה הורות מאוחרת על הילד?

הורות מאוחרת היא כבר מזמן לא תופעה נדירה גם בישראל, כיצד עשויה להשפיע ההורות המאוחרת על עיצוב אישיותו של הילד?

18/05/2017
אורית רוזנבוים קבלו עדכונים מאורית
  • בדואר
  • RSS

הגורם הסביבתי המשפיע ביותר על עיצוב אישיות האדם הוא המשפחה עצמה. נתבונן בשלושת המרכיבים  הסביבתיים, המשפיעים ביותר על עיצוב אישיות האדם – אד”מ

א’ – אווירה משפחתית בה גדל הילד
ד’ – דרכי החינוך שבהן נוקטים הוריו
מ’ – מערך משפחתי – המיקום האובייקטיבי והמקום הסובייקטיבי של הילד במשפחה.

לנו, ההורים, יש השפעה רבה על הדרך שבה הילד מעצב את אישיותו, באמצעות מאפייני המשפחה הייחודית שיצרנו. כיצד עשויה להשפיע ההורות המאוחרת על מאפיינים אלה?

אווירה משפחתית

הורים מבוגרים, כנראה כבר השקיעו מרץ וזמן רב בביסוס הקריירה שלהם. ניתן להניח לגבי רבים מהם, כי מצבם הכלכלי מבוסס יחסית, וכי הילדים שלהם ייהנו מתשתית מבוססת, תוך אפשרות להעניק להם חדר מושקע, צעצועים, ספרים, חוגים והחשוב מכל – זמן רב יותר עם הוריהם.

בכל משפחה, ללא קשר לגילם של ההורים, טיב הזוגיות של  ההורים משפיע מאוד על האווירה המשפחתית: האם ההורים משתפים פעולה, או שמא הם מתחרים זה בזה? ככל שהיחסים בין ההורים מפרגנים יותר, והם נעים במרחבים פתוחים ולא בטריטוריות סגורות (למשל: “אבא הוא השוטר הטוב, אמא היא השוטר הרע”), כך תהיה האווירה בבית נעימה יותר. האחים (במידה שהילד אינו בן יחיד) יזכו לדגם ראוי לחיקוי של התנהלות בקבוצת שווים, ויוכלו לכונן יחסים טובים, בהשראת הדמויות ההוריות.

חלק מההורים הבוגרים הם הורים יחידנים. הורים צריכים להוות עבור ילדיהם סמכות מיטיבה, מכילה, תומכת – מישהו שניתן תמיד לסמוך עליו ולפנות אליו! הורה יחידני נושא באחריות גדולה במיוחד: בהיותו ההורה האחד והיחיד של הילד, הוא אינו יכול לסמוך על שותפו להורות, שיעניק חום רב לילד, למשל. גם אם איננו אדם “חם” מטבעו – עליו לעשות מאמץ עילאי לתת מענה לצרכי הילד. הדבר נכון תמיד, ובהורות יחידנית הוא נכון שבעתיים!

 הורות מאוחרת (צילום: שאטרסטוק)

דרכי חינוך

האם אנו מתנהלים עם ילדינו בדרכים, התורמות לעיצוב אישיותם כילדים אחראים עצמאים ובעלי תחושת ערך טובה? דרכי החינוך אינן נגזרות מגילם של ההורים, אלא מההשקפה החינוכית שלהם. הן הורה צעיר והן הורה מבוגר יחסית יכולים ליפול לתוך מלכודת הפינוק, למשל. מהו פינוק? עשיית דברים שהילד מסוגל לעשות בעצמו, תוך כדי יצירת תלות של הילד בהורה. תלות פוגעת כמובן בהתפתחות עצמאות, אחריות ותחושת ערך טובה. פינוק נותן מענה לצורך של ההורה – לפצות את עצמו על קשיים בילדותו, להוכיח לעצמו ולאחרים שהוא הורה מסור, ש”עושה הכול” עבור ילדו, לדאוג שדברים ייעשו בצורה מושלמת (על פי קריטריונים של שההורה הציב, ורק הוא יכול לעמוד בהם) ועוד.

מלכודת הפינוק אורבת לכל הורה! עם זאת, הורים רבים שזכו להורות בגיל מאוחר יחסית, הביאו את ילדיהם לעולם לאחר שנים ארוכות של טיפולי פוריות, או באמצעות תרומת זרע, תרומת ביצית, פונדקאות וכו’ – כלומר: לאחר מאמץ רב. הורים אלה עלולים ליפול בקלות רבה אל מלכודת הפינוק. מודעות לתפקיד ההורי והיכרות עם דרכי חינוך המקדמות עצמאות, אחריות ותחושת ערך טובה, יאפשרו להורים – בכל גיל – לבחור דרכי חינוך הנותנות מענה לצרכי הילד, ולא רק לצרכים שלהם עצמם.

דרך החינוך החשובה ביותר הינה עידוד. עידוד  פירושו כל דבר המעלה את תחושת הערך של הילד בעיני עצמו, ומאפשר לו לחוש בעל יכולת. עידוד הוא המזון הפסיכולוגי של כולנו – אנו זקוקים לו תמיד. ילדים להורים מבוגרים זקוקים במיוחד ל”עמוד שידרה פסיכולוגי” יציב. הם חשופים להערות על מבנה המשפחה שלהם, על גילם המתקדם של הוריהם ועוד. ילדים להורים מבוגרים צפויים להתמודד עם מצבים, הקשורים בגילם המתקדם של הוריהם: ייתכן שההורים לא יוכלו לקחת חלק בפעילויות ספורטיביות מסוימות או בטיולים למיטיבי לכת. ייתכן שהילד יידרש להיפרד מהוריו בשלב מוקדם יחסית בחייו. ככל שהילד יהיה בעל חוסן רגשי מבוסס יותר, כך יתמודד בהצלחה רבה יותר עם האתגרים שיפגוש כילד להורים מבוגרים.

מערך משפחתי

במקרים רבים, הילד שנולד להורים מבוגרים הוא ילד יחיד, או שמדובר בתאומים. אציג כמה דגשים:

ילד יחיד יכול ליהנות מתשומת הלב הרבה המורעפת עליו. עם זאת, יש להוריו תפקיד חשוב: לא להפוך אותו למרכזי מדי – אלא לאפשר לו להתאמן בהכלת תסכול, בדחיית סיפוק ובהתחשבות באחרים. לא לגדל אותו בתוך בועה, אשר תתנפץ בכל מסגרת שיפגוש מחוץ לחממה הביתית. בגן הילדים, למשל, הוא לא יהיה בן יחיד!

תאומים – המשימה העיקרית  העומדת בפני ההורים היא לאפשר לכל אחד מהם להתפתח כאישיות ייחודית. למרות היותם בני אותו גיל, יש להקפיד לבלות עם כל אחד מהם גם בנפרד ולתת מענה להעדפותיהם השונות.

חשוב להבהיר: כל ילד וכל אדם מתפתח בתנאי חיים שונים עם תפיסת עולם שונה. אין הכוונה לקטלג: “אם אתה בן להורים מבוגרים, אתה ודאי כזה וכזה…”,  אלא להציג את השפעתה האפשרית של ההורות המאוחרת על עיצוב אישיות הילד. ההורות היא תפקיד חיינו! המודעות להשפעה הרבה של מאפייני המשפחה יכולה לעודד הורים – בכל גיל – לעשות כמיטב יכולתם כדי לפתוח בפני כל אחד מילדיהם את מרב האפשרויות להכיר את העדפותיהם ולבחור כיצד להביא לידי ביטוי את הייחודיות שלהם, תוך כדי תרומה לחברה.

.אורית רוזנבוים

** הכותבת היא אורית רוזנבוים, מרצה בכירה במכון אדלר, ומחברת הספר “תפקיד חייך”

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה