סאמר-טיים: ממה להיזהר כדי לא לעלות במשקל?

הדיאטנית של המדינה, אולגה רז, מסבירה איך אפשר ליהנות מפירות הקיץ הקרירים, משייקים ומקפה קר ואפילו מארטיקים - בלי לשלם את המחיר. כל הטיפים המועילים לעונה הרותחת

02/07/2015
שוונג קבלו עדכונים משוונג
  • RSS

פירות קיץ. צילום: שאטרסטוק

מאת: ד"ר אולגה רז, אתר שוונג

רבים מתחילים דיאטות בקיץ וזו נחשבת לתקופה מתאימה להרזיה. למרות זאת, ישנם רבים שדווקא בקיץ עולים במשקל, בעיקר אלה שאוהבים במיוחד את פירות הקיץ המתוקים, את השייקים והגלידות וכל מה שמוגש קר.

הסכנה הראשונה: קשה לעמוד בפיתוי של פירות הקיץ כי הם טעימים, מתוקים וקרירים
הם נחשבים כסמלים לבריאות, ואכן הם מכילים סיבים, ויטמינים, מינרלים ומרכיבים בריאותיים נוספים. יחד עם זאת, הם מכילים סוכר, ומשמינים אם מגזימים בהם. סוכר פירות - פרוקטוזה, אומנם לא מעלה בצורה דרמטית את רמת הסוכר בדם (לרוב הפירות מדד גליקמי נמוך יחסית) אך הוא גורם לעליה ברמת השומנים בדם (טריגליצרידים), להתפתחות כבד שומני ולהשמנה בעיקר בטנית המסוכנת מבחינה בריאותית.
מומלץ: לכל מי שדואג לבריאות ולשמירה על משקל מומלץ:
• לקנות פחות פירות
• לצמצם את המגוון בכל קנייה
• לא להניח קערת פירות צבעונית ומפתה במקום הכי בולט בבית
• בקיצור לא להגזים

הפרדוקס של האבטיח
כמות הקלוריות של האבטיח קטנה אמנם ביחס לפירות אחרים, אך יש לו מדד גליקמי גבוה – כלומר הוא מעלה את רמת הסוכר בדם באופן משמעותי. לפיכך עם כל הצער שבעניין מומלץ לצמצם את צריכתו. מעטים בלבד מסוגלים להסתפק בפרוסה אבטיח אחת, כך שלעתים עדיף פשוט את הקנייה עצמה ולרכוש חצי אבטיח על מנת למנוע את הפיתוי.

מיצי פירות טבעים
פרי ממוצע מכיל כ-2 כפיות סוכר, בהכנת כוס מיץ משתמשים בכ-3-4 פירות, תלוי בגודל כמובן. כלומר כוס מיץ פירות טבעיים תכיל כ 6-8 כפיות סוכר וזאת בלי תוספת סוכר נוספת. שתיית כוס מיץ פירות זו כמות סוכר שצורכים בלי להרגיש. לעומת זאת אכילה של 4 פירות בצלחת, שספק אם ניתן לאכול אותם בפעם אחת. במיץ הכמות נצרכת ממש בלי להרגיש כי שתייה אינה ממש משביעה. תחשבו על הכנת כוס קפה, האם יעלה על הדעת, לשים בו 6-8 כפיות סוכר? אבל לשתות מיץ שמכיל את הכמות הזאת – בקלות.

המלצתי: להיות מודע לכמויות הסוכר האלו ולהעדיף אכילת פרי שלם, כל עוד יש לכם שיניים כדי ללעוס אותו, תקבלו גם טעם, גם תחושת שובע, גם סיבים, שאינם נלווים לכוס מיץ וגם פחות סוכר.

"סמוזי" לא מה שחשבתם
הוא הפך לאחרונה למשקה טרנדי, בעל קונוטציה בריאותית, שאינה בהכרח נכונה. מדובר למעשה בסוג של שייק בו מערבלים פירות, ירקות וקוביות קרח כבסיס, אבל מוסיפים גם דבש, אגבה, סירופים שונים, שוקולד, חלב, יוגורט, ואפילו גבינת קוטג' וגלידה. כדי להעלות את דימויו הבריאותי, מוסיפים חלב סויה ותה ירוק. האם הוא באמת בריא? תלוי כמה פירות, סוכר ותוספות שונות יש בו.

המלצתי: לאכול פרות וירקות במלואם ליהנות משובע, סיבים תזונתיים ולהפחית בתוספות שיכולות להפוך כוס שתייה לשוות ערך לארוחה של ממש.

משקאות קפה: גרניטה, ברד, אייס קפה ודומיהם
מדובר במשקאות מפוצצים בסוכר ובקלוריות, מגיעים לכמות של אפילו 8-12 כפיות סוכר בכוס אחת. תזהרו. רוצים להתקרר עם הקפה?

המלצתי: תקנו קפה בלבד שתכולתו קפה, חלב וקרח, ללא סוכר, תוסיפו ממתיק לטעמכם.

להמשך הכתבה באתר שוונג - הקליקו כאן

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך