נחשפים לשמש: כך תעשו את זה נכון

השמש היא מקור החיים ומעניקה אור ואנרגיה, אבל בחשיפה לא מבוקרת הקרינה עלולה גם להזיק. מה קורה לעורנו בחשיפה לשמש ואיך אפשר למזער את הנזקים?

17/04/2016
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות חוצה
  • בדואר
  • RSS

אין כמו לשבת תחת קרני השמש החמימה ולהרגיש שהיא ממלאת את גופנו בחום. חשיפה מבוקרת ומדודה לשמש היא חשובה ואפילו הכרחית לבריאותנו. אבל לצד ההנאה כולנו מודעים גם לסכנה בחשיפה ארוכה ולא מוגנת לשמש. העור הוא הנפגע העיקרי, מאחר והוא משמש כמגן הראשוני על הגוף וסופג את מרבית הקרינה. איך נדע מה המינונים הנכונים ומה הנזקים הצפויים לעור בחשיפה מיידית, ראשונית או ארוכת שנים?  בעזרת המומחים של לנקסטר נעשה סדר בדברים.

 צילום: שאטרסטוק

שיזוף: מנגנון ההגנה של הגוף

בחשיפה מידית לשמש מפעיל העור מנגנון הגנה שאנחנו מכירים יותר בשם שיזוף. הגוף מייצר את החומר מלנין שהוא למעשה פיגמנט הצובע את העור, משחים אותו ובכך ממזער את ספיגת הקרינה בעור. ככל שהעור בהיר יותר כך יש בו פחות מלנין ולכן הוא פחות נוטה להשתזף, במקרה זה העור יישרף מהקרינה החזקה ויהפוך לאדום ורגיש בתוך זמן קצר. אין זה אומר שאנשים עם עור כהה לא ישרפו לעולם, בחשיפה ארוכה ולא מוגנת לשמש כל סוגי העור יקבלו כווית שמש המאופיינת בעור אדום חם ורגיש למגעבמקרים חמורים יותר על העור יופיעו שלפוחיות והעור יתקלף ויתחלף בעור חדש בגוון המקורי של העור. קילוף העור מביא למעשה לשינוי ב-DNA של תאי העור, לנזק לטווח הרחוק שיבוא לידי ביטוי בתופעות שונות – העור זוכר את הקרינה. כיום יודעים כי נזקי העור כגון כתמים ופיגמנטציה, הזדקנות מואצת של העור, שומות ונקודות חן, קטרקט הפוגע בראייה וכמובן נגעים סרטניים יכולים להיגרם מחשיפה ארוכה ולא מוגנת לשמש.

מה התפקיד של מקדם ההגנה?

מקדם הגנה מכיל 2 סוגי פילטרים :כימיים שתפקידם לקלוט את הקרינה ומינרלים שתפקידם לפלוט את הקרינה. מומלץ למרוח את מקדם ההגנה חצי שעה לפני החשיפה לשמש ולמרוח שוב אם השהייה בשמש ארוכה וממושכת או אם מתרחצים או מזיעים או מתנגבים.

 כל מקדם הגנה מגיע עם מספר הנע בדרך כלל בין 10 ל-100, זהו ה-SPF, sun protection factor. משמעות המספר היא כמה זמן העור מוגן מפני כוויה ביחס לעמידות הטבעית של העור שלנו שכמובן משתנה מאדם לאדם. לדוג’ אם אני נוטה להאדים בשמש לאחר 20 דקות ומשתמשת במקדם הגנה  SPF50, העור שלי יהיה מוגן במשך 100 דק’ לערך . ככל שמספר המקדם גבוה יותר כך עולה משך הזמן שהעור מוגן.

לבעלי עור כהה הנוטים להשתזף מומלץ להשתמש במקדם הגנה עם SPF  נמוך יחסית, משום שעורם יכול להתגונן מפני השמש טוב יותר, הוא מייצר כמויות גדולות יותר של מלנין הנשארות בעור לזמן רב. לעומת זאת בהירי עור לא יוכלו לייצר כמויות מספקות של הפיגמנט ולכן מומלץ עבורם לצרוך מקדם הגנה עמיד לשעות ארוכות.

נחשפים לשמש בשעות הבטוחות

את מקדם ההגנה מומלץ למרוח על עור נקי כחצי שעה לפני החשיפה לשמש. כאשר מדובר בבילוי בים או בבריכה, או בטיול שבו תשהו שעות ארוכות בשמש, לא לשכוח לחדש את האפקטיביות של התכשיר על ידי מריחה חוזרת מדי כמה שעות.

כדי להגן על העור ועל בריאותנו, לא מספיק להצטייד רק במקדם הגנה אלא לנקוט בכמה צעדים נוספים להקטנת החשיפה לקרינה המזיקה – להצטייד בכובע ומשקפי שמש, אם ניתן לדחות את השהות בשמש לשעות שבהן הקרינה נחלשת – עד 10:00 בבוקר ומ-16:00 אחרי צהריים העדיפו זאת, להרבות בשתיית מים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה